En weer lucht in het systeem
Moderators: sailor wim, frank
En weer lucht in het systeem
Helaas,
Na het plaatsen van een nieuwe tank, nieuwe slangen, nieuw voorfilter/waterafscheider met ontluchtingspompje heb ik toch weer lucht in m'n diesel systeem gekregen.
Pas na een uurtje of 5 a 6 varen merkte ik dat de motor heel iets inhield soms.
even stil gelegd, en welja, ik kon gewoon weer een aantal x pompen alvorens ik tegendruk kreeg.
Daarna verder gevaren en het toerental bleef weer netjes.
De dag erna hetzelfde euvel.
Alles wat nieuw geinstalleerd is nagekeken,
alles lijkt in orde, slangen zitten goed, en goed vast met een klem.
Nu vermoed ik dat het bij het dieselfilter vandaan komt wat op de motor zelf zit ( motor is een OM636 )
Daar zit een aftap boutje, en een ontluchtings boutje in.
Beide met een koperen ringetje.
Welke ik niet vervangen heb toen ik er een nieuw filter in stak.
Ook was het daar iets nat van diesel.
Moet daar perse een koper ringetje voor terug ?
Rubber lijkt mij beter afsluiten,
En de juiste volgorde van ontluchten begint toch het dichtst bij de tank, en als laatste bij de brandstofpomp ?
Na het plaatsen van een nieuwe tank, nieuwe slangen, nieuw voorfilter/waterafscheider met ontluchtingspompje heb ik toch weer lucht in m'n diesel systeem gekregen.
Pas na een uurtje of 5 a 6 varen merkte ik dat de motor heel iets inhield soms.
even stil gelegd, en welja, ik kon gewoon weer een aantal x pompen alvorens ik tegendruk kreeg.
Daarna verder gevaren en het toerental bleef weer netjes.
De dag erna hetzelfde euvel.
Alles wat nieuw geinstalleerd is nagekeken,
alles lijkt in orde, slangen zitten goed, en goed vast met een klem.
Nu vermoed ik dat het bij het dieselfilter vandaan komt wat op de motor zelf zit ( motor is een OM636 )
Daar zit een aftap boutje, en een ontluchtings boutje in.
Beide met een koperen ringetje.
Welke ik niet vervangen heb toen ik er een nieuw filter in stak.
Ook was het daar iets nat van diesel.
Moet daar perse een koper ringetje voor terug ?
Rubber lijkt mij beter afsluiten,
En de juiste volgorde van ontluchten begint toch het dichtst bij de tank, en als laatste bij de brandstofpomp ?
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Re: En weer lucht in het systeem
Het hoef niet altijd nat te zijn van de diesel ,ik heb het zelfde gehad met dat aftap boutje aan de onderkant van het filter , het lekte niet maar trok wel vacuüm en na een poosje varen zit er een luchtbel in ,dus kopere ringen vervangen , geen rubber gebruiken daar onder,die draaien niet mee en gaan stuk ,de kopereringen wel even uitgloeien .
Succes !
Succes !
Laatst gewijzigd door Carel-k op ma 08 jun 2015 17:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
Re: En weer lucht in het systeem
uitgloeien ??
En heb je ook een idee waar ik ze kan halen ?
De bouwmarkt heeft dat niet natuurlijk.
En heb je ook een idee waar ik ze kan halen ?
De bouwmarkt heeft dat niet natuurlijk.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Re: En weer lucht in het systeem
voor een OM 636 kan je alle onderdelen gewoon bestellen bij een Mercedes dealer. in principe de volgende dag geleverd. Moet je wel de handleiding even voor raadplegen uiteraard. En die is ook te vinden op de onvolprezen motorensite: http://motoren.ath.cx/
ik hield van haar, maar ben het bijna allemaal kwijt...
Re: En weer lucht in het systeem
Die handleiding heb ik al gevonden daar een flinke tijd terug.
Maar ik wist niet dat je voor onderdelen nog bij een dealer terecht kon.
Maar een paar koperen ringetjes verkopen ze toch ook wel elders ?
Maar wat word er bedoeld met uitgloeien ?
Maar ik wist niet dat je voor onderdelen nog bij een dealer terecht kon.
Maar een paar koperen ringetjes verkopen ze toch ook wel elders ?
Maar wat word er bedoeld met uitgloeien ?
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Re: En weer lucht in het systeem
Het ringetje even goed opwarmen, (kan op vlam van gasfornuis) iets rood laten worden en langzaam laten afkoelen. Wordt het koper weer zacht (moleculen van het koper gaan weer netjes op een rij zitten
)en kan ie weer goed afdichten.

groet Terpstra / SAMBEEK
Re: En weer lucht in het systeem
Kopere ringen gewoon in de automateriale zaak en wel even de maat op meten met de schuifmaat!
Succes !,
Succes !,
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
Re: En weer lucht in het systeem
Uitgloeien kopereringen op het gas fornuis en kerse rood laten worden!
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
Re: En weer lucht in het systeem
Het opvoerpompje dat aan de motor geschroefd zit kan ook verstopt zijn. Zit misschien ook nog wel een filter/zeef in verwerkt.
gr e.s.
gr e.s.
Re: En weer lucht in het systeem
Thanks allen !
Vanmiddag even de koperen ringetjes scoren,
en morgen plaatsen, dan haal ik voor de zekerheid ook dat opvoerpompje even los.
Vanmiddag even de koperen ringetjes scoren,
en morgen plaatsen, dan haal ik voor de zekerheid ook dat opvoerpompje even los.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Re: En weer lucht in het systeem
mannen,
Na het uitgloeien de ring gelijk snel laten afkoelen in een bakje met koud water. Let er wel op dat je dat ringetje niet vervormt. Ringen uitgloeien kan maar vernieuwen is beter.
gr Ed
Na het uitgloeien de ring gelijk snel laten afkoelen in een bakje met koud water. Let er wel op dat je dat ringetje niet vervormt. Ringen uitgloeien kan maar vernieuwen is beter.
gr Ed
Re: En weer lucht in het systeem
Goed dat je het zegt,
ik dacht dat het nieuwe ringetje uitgegloeid moest worden.
Ik ga zowiezo nieuwe halen
ik dacht dat het nieuwe ringetje uitgegloeid moest worden.
Ik ga zowiezo nieuwe halen
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Re: En weer lucht in het systeem
Meestal zit er in de zuig van de opvoer pomp een klein zeefje mischien is die verstopt
geert
geert
Re: En weer lucht in het systeem
Nee ed, langzaam afkoelen.edje schreef:mannen,
Na het uitgloeien de ring gelijk snel laten afkoelen in een bakje met koud water. Let er wel op dat je dat ringetje niet vervormt. Ringen uitgloeien kan maar vernieuwen is beter.
gr Ed
groet Terpstra / SAMBEEK
Re: En weer lucht in het systeem
langzaam en gelijkmatig verwarmen en snel afkoelen. Zo heb ik het geleerd op de zeevaartschool en aan boord van de schepen waar ik op gevaren heb. door het snel afkoelen blijft de ring zacht. Dit in tegenstelling bij staal, deze moet je dan wel langzaam laten afkoelen zodat het zacht blijft. doe je deze wel snel afkoelen dan wordt hij knetter hard.