kopen over de grens

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
frank
Site Admin
Contacteer:

kopen over de grens

Bericht door frank »

Dat was verdikkeme wat van de week. Wij zijn nu bezig met die kleine MWM 2 cyl ( D 226-2 )voor ons pontje Zeldenrust
http://www.vv-zeldenrust.nl en daar vallen we van de de ene verbazing in de andere verrassing.

Afbeelding

De stand van zaken van gisteren was dat na demontage van alle rommel rond het blok in ieder geval bleek dat na het gieten van vele liters olie/dieselmengsel dat het draaiend gedeelte heerlijk soepel op de hand loopt. En dat na 20 jaar stilstand.
Helaas was de bijgeleverde startmotor van het verkeerde type en moest ik een ruilstarter of zo organiseren.
En dat was een positieve verrassing want nota bene op zondag had ik emailuitwisseling met een Duitse site die alles op dat gebied levert en die zocht alles voor me uit. Op zondag!
Hij gaf de juiste speling van het rondsel/startkrans etc en wist precies de juiste startmotor te vinden.
Op diezelfde zondag maak ik een "banküberweisung" zoals dat daar heet en dinsdag staat de UPS voor de deur met een loodzwaar pakket! We kunnen gelijk weer verder.

Afbeelding

En wat de prijs betreft, dat was ook een verrassing, voor een nieuwe 12V starter, echte Deutsche wertarbeid, was ik net zoveel kwijt als voor een passende ruilstarter.

Dan de rest en daar worden we niet blij van. Brandstofpomp naar de galemiezen, injectors idem, geen smeerolie dus ergens een verstopping in het systeem.
Positief is dan wel weer dat ik hier bij een kennis een kist met onderdelen kan afhalen van die motor. Kijk da's weer mooi meegenomen. Met een beetje geluk hebben we dan inspuiters en een smeeroliepomp.

Volgende hoofdstuk gaat de keerkoppeling worden. De Rijsdijk OK 2 is total loss dus we zoeken een keerkoppeling van pakweg 2.5 : 1 met SAE3 flens Iemand een idee??
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Richard van den Berg
Info: Hanzesloep 880
Ontwerp: Kees Kornaat
Contacteer:

Re: kopen over de grens

Bericht door Richard van den Berg »

frank schreef:Dan de rest en daar worden we niet blij van. Brandstofpomp naar de galemiezen, injectors idem, geen smeerolie dus ergens een verstopping in het systeem.
De brandstofpomp heeft een autonome smering. Het dopje bovenop de brandstofpomp is de olievuldop. Uit de handleiding:

Afbeelding

Uit het werkplaatshandboek:

Afbeelding
Groeten,

Richard

mijn boot
frank
Site Admin
Contacteer:

Bericht door frank »

Ja mooi Richard, ik heb dat dikke handboek met Ersatzteilliste waarop je alles terug kunt vinden.

Inmiddels verheugende berichten, startmotor is perfect, heeft erg veel kracht en slingert dat vliegwiel rond of het niks is.
En dan zien we plots oliedruk... woehaa...! Zelfs 3 bar en dat is heel netjes.

Pak van mijn hart, alles loopt soepel. Nu achter injectors aan, koelwaterpomp en uitlaatspruitstuk.
In dit tempo loopt dat ding volgende week, alhoewel, carnaval legt hier het hele openbare leven plat.
Winkels adviseren hun klanten een 'noodvoorraad' aan te leggen voor deze drukke dagen :D
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Dirk

Bericht door Dirk »

dat ziet er echt wel een mooi karretje uit Frank.
Doet me een beetje denken aan het abc-tje dat in de Greetje stond...
mooi als alles een klein beetje wil meevallen he ...
groetjes , Dirk
Handige Harrie
Contacteer:

Bericht door Handige Harrie »

Kan je hiervoor niet gewoon nieuwe onderdelen bestellen bij abato? aangezien de weicha deutz 226 een geupdate versie is van de mwm.
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
Plaats reactie