hallo.. Ik ben nieuw op dit forum en onervaren op een forum. Gepensioneerd, botengek
Kan iemand mij mss helpen
Ik heb voor het eerst een boot met watergesmeerde schroefas. Kan iemand mij vertellen wat voor onderhoud die nodig heeft en waar ik op moet letten? Ik ken het systeem niet en weet ook niet hoe het werkt.
bij voorbaat Hartelijk dank. Gr Arona
Hoi Arona,
Welkom op dit forum. https://www.anwbwatersport.nl/assets/fi ... vangen.pdf
Als je in het water overwinterd kan je het slangetje wat naar de motor toe gaat los halen en met een fietspomp de schroefas vol met lucht persen.
Bij onze WSV pont die ook het hele jaar in het water ligt hebben wij een 230 V verwarmingslint erbij gemaakt en de schroefaskoker goed geïsoleerd met cv pijp isolatie. Wellicht overbodig
Na het varen is het verstandig om de buitenwaterafsluiter dicht te zetten zodat de boot weer een gesloten geheel is en er geen waterdruk op het koelwatersysteem staat.
Bij een watergesmeerde schroefas is het belangrijk dat u ook deze afsluiter dicht zet. Een gesprongen slang of een kapotte slangklem kan ervoor zorgen dat uw kostbare boot zinkt.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Hallo Wim. Hartelijk dank voor de informatie. Voor mij is de watergesmeerde schroefas nieuw. Je hebt het over een slangetje van/naar de motor. Volgens mij heb ik dat niet. Vorige eigenaar vertelde me dat ik, als hij op de kant geweest is, het rubber in moet knijpen tot er water uitkomt. Waar dat uit moet komen snap ik niet. Ik ga de uitgebreide fotoreportage een bestuderen.. Dankjewel Gr Arona