Stuwdruk lager
Moderators: sailor wim, frank
Stuwdruk lager
Hoi,
Ik ben bezig met een project om een sloep te voorzien van een electromotor. Het bootje had een inboord motor maar die heeft de vorige eigenaar al verwijderd. Gezien de flens die nog aan de schroefas zit en het ontbreken van een lager na de schroef as koker concludeer ik dat de schroefas direct op de motor zijn stuwdruk uitoefende. Nu ga ik naar een electrische aandrijving met een tand riem aandrijving en komt er een lager die de stuwdruk opvangt. Naast de bekende merken zoals Python, centra, aquadrive etc zijn er ook de standaard lager blokken. Velemalen goedkoper maar is goedkoop in dit geval duurkoop? Een normaal stuwdruk lager heeft meestal een combinatie van een tonlager (enkel of dubbel rijig) en een taatslager. Een goedkope optie is een dubbelrijig tonlager in een standaard huis. B.v SKF of Ina. Heeft een van jullie hier ervaring met een degelijk lagerblok en de specifieke axiale belasting door een voorstuwing. Het voordeel van een van de bovengenoemde merken is de homokineet die op het huis geplaatst kan worden en zo de uitlijning van de motor makkelijker maakt. De homokineet heb ik niet nodig en dan lijken deze lagers zonder homokineet erg duur.
Het betreft een 25mm as en een vaar klaar gewicht van rond de 1500KG en een vermogen van 6Kw
alsvast dankt mvg FKZ
Ik ben bezig met een project om een sloep te voorzien van een electromotor. Het bootje had een inboord motor maar die heeft de vorige eigenaar al verwijderd. Gezien de flens die nog aan de schroefas zit en het ontbreken van een lager na de schroef as koker concludeer ik dat de schroefas direct op de motor zijn stuwdruk uitoefende. Nu ga ik naar een electrische aandrijving met een tand riem aandrijving en komt er een lager die de stuwdruk opvangt. Naast de bekende merken zoals Python, centra, aquadrive etc zijn er ook de standaard lager blokken. Velemalen goedkoper maar is goedkoop in dit geval duurkoop? Een normaal stuwdruk lager heeft meestal een combinatie van een tonlager (enkel of dubbel rijig) en een taatslager. Een goedkope optie is een dubbelrijig tonlager in een standaard huis. B.v SKF of Ina. Heeft een van jullie hier ervaring met een degelijk lagerblok en de specifieke axiale belasting door een voorstuwing. Het voordeel van een van de bovengenoemde merken is de homokineet die op het huis geplaatst kan worden en zo de uitlijning van de motor makkelijker maakt. De homokineet heb ik niet nodig en dan lijken deze lagers zonder homokineet erg duur.
Het betreft een 25mm as en een vaar klaar gewicht van rond de 1500KG en een vermogen van 6Kw
alsvast dankt mvg FKZ
- sailor wim
Re: Stuwdruk lager
Hoi,
Ik heb al jaren een 2-rijig hoekcontactkogellager als stuwdruklager uitgevoerd met een klembus en geplaatst in een gietijzeren oogblok.
Na 3500 motor uren kan ik er niets aan horen of voelen.
Wel vervang ik het vet elke paar jaar zo goed mogelijk.
Gr Wim.
Ik heb al jaren een 2-rijig hoekcontactkogellager als stuwdruklager uitgevoerd met een klembus en geplaatst in een gietijzeren oogblok.
Na 3500 motor uren kan ik er niets aan horen of voelen.
Wel vervang ik het vet elke paar jaar zo goed mogelijk.
Gr Wim.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
de grote voordelen van een homokineet als Python of andere zijn dubbel: enerzijds is de uitlijning met je motor niet zo kritiek, anderzijds vangt de homokineet veel trilling op van de motor die anders rechtstreeks op je schroefas terechtkomt.
beide heb je bij je nieuwe aandrijving met een tandriem niet meer nodig, ik zou dus voor het simpele druklager gaan.
mvg
Johan
beide heb je bij je nieuwe aandrijving met een tandriem niet meer nodig, ik zou dus voor het simpele druklager gaan.
mvg
Johan
ik hield van haar, maar ben het bijna allemaal kwijt...
Dank voor de antwoorden,
Naar dan de vraag wat is een goedkoop simpel druk lager. Het hier boven voor gestelde lager of toch een combinatie van een taats en ton lager?
mvg FKZ
Naar dan de vraag wat is een goedkoop simpel druk lager. Het hier boven voor gestelde lager of toch een combinatie van een taats en ton lager?
mvg FKZ
- sailor wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
of hier
http://www.marktplaats.nl/a/watersport- ... ousPage=lr
heb ik ook al eens bij besteld, goed service.
gr.wout
http://www.marktplaats.nl/a/watersport- ... ousPage=lr
heb ik ook al eens bij besteld, goed service.
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
dank voor de antwoorden ga contact op nemen met genoemde bedrijven
Neem eens contact op met.
MT-Drive Trading Company in Terwispel
Gosse Pitsra,een goed en eerlijk adres,is mijn ervaring.
Ik denk dat hij je een mooi los stuwlager wil leveren,zonder de homokineten.
gr Paul
MT-Drive Trading Company in Terwispel
Gosse Pitsra,een goed en eerlijk adres,is mijn ervaring.
Ik denk dat hij je een mooi los stuwlager wil leveren,zonder de homokineten.
gr Paul
-
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Ik heb zo'n lager al een paar keer toegepast, bij weinig kracht ruim voldoende, alleen je moet 'm wel zelf kunnen opsluiten op de as:
http://www.labflevo.com/categories/Lagers/Lagerhuis/

(de kleine inbus wurgboutjes zou ik niet op vertrouwen!)
http://www.labflevo.com/categories/Lagers/Lagerhuis/

(de kleine inbus wurgboutjes zou ik niet op vertrouwen!)