Waterpomp.
Moderators: sailor wim, frank
-
- Contacteer:
Waterpomp.
Ik heb vandaag de VW marine van mijn boot de eerste keer gestart. Dat ging als vanouds. Alleen kwam er geen koelwater uit de uitlaat. Ook werd geen water aangezogen via het wierfilter. Ik heb de buitenkraan dichtgedraait en het filter gevuld met water zodat dit ook naar de waterpomp op de motor zou lopen. Daarna de motor weer gestart en alles liep weer als vanouds. Voldoende koelwater uit de uitlaat. Kan het zijn dat de waterpomp droog heeft gestaan en kan deze dan uit zich zelf geen water aanzuigen? De pomp kan dus blijkbaar geen vacuum opbouwen als deze droog staat. De motor is afgelopen herfst onderhouden en de impeller is vernieuwd. Is dit normaal of is toch iets mis met de waterpomp of de impeller. Uiteraard heb ik begin deze winter het koelwatersysteem gevuld met koelvloeistof en de motor even laten draaien tot koelvloeistof uit de uitlaat kwam.
Groeten Frans.
Groeten Frans.
Re: Waterpomp.
Mijn ervaring met impeller pompjes is dat ze slecht tot geen water aanzuigen zeker als ze boven de waterlijn geplaatst zijn. zit de pomp onder de waterlijn en is hij open geweest ontlucht dan altijd je pomp (zet hem vol water via een ontluchting schroefje op de pomp) behoud van je impellor. Die dingen willen nog wel eens verbranden en dan is het over met de pomp werking.
- varg
- Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
Jammer eigenlijk dat er nog nooit een goed alternatief voor de impellerpomp is ontwikkeld (of tot mij is doorgedrongen). De impellorpomp is, samen met verstopte dieselfilters, denk ik een van de hoofdoorzaken van motorpech aan boord en een kapotte pomp heeft vaak ernstige gevolgen.
Ik heb een tijdje een Russische dieselmotor gehad met een bronzen waaierpomp, vlak hierboven was een soort voorraadvatje (boven de onderste pomp) gemonteerd waardoor het ding blijkbaar zelfaanzuigend werd.
Maar er zijn vast betere mogelijkheden. Ik heb zelf de indruk dat de impellerpompen vooral toegepast worden omdat ze zo goedkoop te produceren zijn.
groet
Arnold
Ik heb een tijdje een Russische dieselmotor gehad met een bronzen waaierpomp, vlak hierboven was een soort voorraadvatje (boven de onderste pomp) gemonteerd waardoor het ding blijkbaar zelfaanzuigend werd.

Maar er zijn vast betere mogelijkheden. Ik heb zelf de indruk dat de impellerpompen vooral toegepast worden omdat ze zo goedkoop te produceren zijn.
groet
Arnold
Op mijn Chinees dieseltje zit een bronzenwaaierpomp,kan ook met impeller, net wat je wil hebben
Ik vind een impellerpomp helemaal geen slechte pomp. wij hebben vroeger veel rommel gehad van verkeerde pompen. Natuurlijk plunjerpompeen) zie je veel op oude motoren' maar die hebben vaak de neiging om te lekken en vragen veel onderhoud. Tandwiel pompen geven veel problemen met aanzuigen en centrifugaalpompen geven problemen met vuil en aanzuigen. Een centrifugaal waaier kan nog wel verstopt raken. Je ziet nog wel van die SIHI pompen op bv Daf motren zitten. dit zijn meervoudige centrifugaal pompen die bij stationair weinig opbrengst hebben. Echter nog wel eens willen lekken op de stopbuspakking.
Nee, dan liever een impellerpomp. ze geven een hoop water , ook al bij lage toeren, en hebben weinig bewegende delen. Eenvoudig en betrouwbaar. je moet ze allleen niet droog laten draaien! En dat is natuurlijk het achterliggende probleem. bijna geen enkel nieuw schip heeft een fatsoenlijke standpijp met zuigkorf om het grove vuil tegen te houden. die bronzen happertjes die in de jachtbouw meestal gebruikt worden worden vaak verkeert gemonteerd en scheiden geen lucht en water in de aanzuig zoals een grote standpijp. Het probleem van de impellerpomp zit dus vaak meer in het ontwerp van het koelwaterzuigsysteem.
Nee, dan liever een impellerpomp. ze geven een hoop water , ook al bij lage toeren, en hebben weinig bewegende delen. Eenvoudig en betrouwbaar. je moet ze allleen niet droog laten draaien! En dat is natuurlijk het achterliggende probleem. bijna geen enkel nieuw schip heeft een fatsoenlijke standpijp met zuigkorf om het grove vuil tegen te houden. die bronzen happertjes die in de jachtbouw meestal gebruikt worden worden vaak verkeert gemonteerd en scheiden geen lucht en water in de aanzuig zoals een grote standpijp. Het probleem van de impellerpomp zit dus vaak meer in het ontwerp van het koelwaterzuigsysteem.
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
- varg
- Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
Meester, dank je voor de uitgebreide toelichting. Toch blijft het mij verwonderen dat, zeker op veel polyester (zeil)schepen de combinatie van eenvoudig 'happertje' en een moeilijk bereikbare impellerpomp toegepast blijft worden. Een pomp die wel even kan droogdraaien zonder direct een hartoperatie te moeten ondergaan zou veel problemen kunnen voorkomen. Hierbij denk ik ook aan delen van de rubber flappen die in het koelwatercircuit kunnen blijven steken. Je pleidooi voor een ordentelijke standpijp steun ik (alhoewel ik een voorstander van kielkoeling + droge uitlaat ben), maar zelfs in nieuwbouw stalen jachten kom die constructie weinig tegen.
Ik heb nooit kunnen ontdekken wat er in het trechtertje boven de onderste pomp op het plaatje zat, je kon er water bijvullen via een koperen dop bovenop en het heeft nooit geweigerd, maar hoe het werkte???
groet
Arnold
Ik heb nooit kunnen ontdekken wat er in het trechtertje boven de onderste pomp op het plaatje zat, je kon er water bijvullen via een koperen dop bovenop en het heeft nooit geweigerd, maar hoe het werkte???
groet
Arnold
-
- Contacteer:
Is dit echt waar. Dit is mijn derde boot en ik heb nog nooit iets anders gehad als een standpijp met afsluiter en daarop een wierfilter. Vanaf het wierfilter naar de impellerpomp, door de warmtewisselaar naar het uitlaatspruitstuk (VW) en dan samen met de uitlaatgassen naar de waterlock/geluiddemper en dan naar buiten via de uitlaat.meester schreef: En dat is natuurlijk het achterliggende probleem. bijna geen enkel nieuw schip heeft een fatsoenlijke standpijp met zuigkorf om het grove vuil tegen te houden. die bronzen happertjes die in de jachtbouw meestal gebruikt worden worden vaak verkeert gemonteerd en scheiden geen lucht en water in de aanzuig zoals een grote standpijp. Het probleem van de impellerpomp zit dus vaak meer in het ontwerp van het koelwaterzuigsysteem.
Dat de motor geen water aanzoog kwam dus door het droogstaan van de impeller. Misschien iets te lang laten draaien op de koelvloeistof tijdens het winterklaar maken zodat alle koelvloeistof naar de demper is gepompt. Mijn vraag was eigenlijk als dit gebeurt moet dan de impellerpomp toch zelf water aanzuigen of is het juist dat deze eerst met water gevuld moet worden. Mijn machinekamer is ongeveer 100 cm hoog. Het wierfilter zit boven de waterlijn en de pomp onder de waterlijn maar dat speelt bij deze opstelling geen rol. Er komt alleen koelwater via het wierfilter. Misschien de aanzuighoogte voor de impellerpomp iets te hoog. Werkt als 5 jaar goed maar dat hoeft niet te betekenen dat deze opstelling juist is. De bovenkant wierfilter zit net onder de onderkant toegangsluik machinekamer. Als de motor niet draait zit er geen water in het wierfilter. Deze is van het type Vetus FTR1320 (30 cm hoog).
Groeten Frans.
-
Frans volgens mij als de pomp eenmaal water heeft en zeker als hij onder de wierpot zit moet hij water houden ,en in jouw geval had er dus nog antievries in moeten zitten en had hij gewoon aan moeten zuigen. Ik denk dat hij bijvoorbeeld valse lucht heeft aan gezogen boven bij de wierpot, dan kan je het vergeten dan zuigt hij nooit water aan.Misschien heb ik het mis,maar mij lijkt het logisch.Gr René (De Stoere).
Klaver vier
Impellerpompen zijn juist zelfaanzuigend. Dus als het pompje na de winter niet meer aanzuigt kan dat aangeven dat het pomphuis maar vaak de deksel versleten is waardoor de pomp geen vacuum opbouwt. verder is het zo dat als een pomp onder de waterlijn zit het niet uitmaakt of het filter erboven zit. door de communicerende vaten wordt het drukverschil opgeheven. Alleen als het filter echt dicht is en natuurlijk niet als het filter lucht aan kan zuigen.
Dat zal wel de reen zijn dat bij Frans er eerst geen water kwam. we zullen het nooit weten want hij heeft na de storing het filter geopend en opnieuw gesloten.
Dat zal wel de reen zijn dat bij Frans er eerst geen water kwam. we zullen het nooit weten want hij heeft na de storing het filter geopend en opnieuw gesloten.
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
Niet om betweterig te zijn, maar hier wat gerelateerde links:
Impeller, Standpijp, Wierpot, Rooster.
Impeller, Standpijp, Wierpot, Rooster.
gr. Cees
de maker van Vaartips Nederland kennisbank voor pleziervaart en scheepvaarthistorie.
de maker van Vaartips Nederland kennisbank voor pleziervaart en scheepvaarthistorie.
-
Cees,als je niks zegt kan je ook niet betweterig zijn,en wat mijn betreft,moet je kunnen zeggen wat je wil.Gr René De Stoere).
Klaver vier
- FransvanNispen
Bij m`n vorig bootje waar de situatie gelijk aan die bij Frans vd Ven was.
Heb ik een keer een nieuwe pakking tussen het dekseltje en de pomp geplaatst, Jammer, deze was.....xxxx.... te dik (héél weinig dus), gevolg geen vacuum in `t pompje, niks nie aanzuige dus.
En natuurlijk een keer gehad dat m`n deksel vd wierpot na de winter een slecht afdichtingsrubber bleek te hebben, idem.
Groet
Frans
Heb ik een keer een nieuwe pakking tussen het dekseltje en de pomp geplaatst, Jammer, deze was.....xxxx.... te dik (héél weinig dus), gevolg geen vacuum in `t pompje, niks nie aanzuige dus.
En natuurlijk een keer gehad dat m`n deksel vd wierpot na de winter een slecht afdichtingsrubber bleek te hebben, idem.
Groet
Frans

Rustig aan, dan breekt het lijntje niet