Ankerbak verdiepen met rvs platen verlijmen
Moderators: sailor wim, frank
- Marie Christina
Re: Ankerbak verdiepen met rvs platen verlijmen
"Al het staal zit degelijk in de verf. Het rvs zit volledig in de lijm. Dus het staal maakt niet rechtstreeks contact met het rvs. Kan het staal dan toch extreem gaan corroderen? De binnenkant van de bak komt rubberen bekleding in zodat de ketting niks kan beschadigen. Zorgt de verzinkte ketting dan toch nog voor problemen?
"
De eerstkomende jáááren niet .
Mijn ankerketting valt op een multiplex plankje die klemvast in de punt ligt.
Gewoon V-vormig gezaagd en erin laten zakken.
De ketting ligt gewoon tegen de huid aan.
Volgend jaar, na een jaartje of 15, moet ik de 'kettingbak" eens een keertje bijtippen.
Wat krassen.
Maar er mankeert niets aan.
Je kunt niet alles voor zijn.
Ik zou op dit punt het zaakje gewoon bouwen en dan zien.
Volgens mij heb je redelijk aan alles gedacht.
Wat ikzelf dan doe op dit punt van een klus is denken: "En als er wel wat mis gaat zien we dat dán wel weer."
"
De eerstkomende jáááren niet .
Mijn ankerketting valt op een multiplex plankje die klemvast in de punt ligt.
Gewoon V-vormig gezaagd en erin laten zakken.
De ketting ligt gewoon tegen de huid aan.
Volgend jaar, na een jaartje of 15, moet ik de 'kettingbak" eens een keertje bijtippen.
Wat krassen.
Maar er mankeert niets aan.
Je kunt niet alles voor zijn.
Ik zou op dit punt het zaakje gewoon bouwen en dan zien.
Volgens mij heb je redelijk aan alles gedacht.
Wat ikzelf dan doe op dit punt van een klus is denken: "En als er wel wat mis gaat zien we dat dán wel weer."
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
[quote="Marie Christina]
Wat ikzelf dan doe op dit punt van een klus is denken: "En als er wel wat mis gaat zien we dat dán wel weer."[/quote]
Jij hebt makkelijk lullen,................................. met zo'n vrouw!
Groet, Jack.
Wat ikzelf dan doe op dit punt van een klus is denken: "En als er wel wat mis gaat zien we dat dán wel weer."[/quote]
Jij hebt makkelijk lullen,................................. met zo'n vrouw!

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Ik haal twee forums door elkaar geloof ik. Ik word oud!
Groet, Jack.

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!
- Marie Christina
Hahaha.
Ja, de rest snapt dit niet echt!
Maar dat geeft niet.

Ja, de rest snapt dit niet echt!
Maar dat geeft niet.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
- Marie Christina
Hoewel.
Nee,hoor.
Dat was hier!
Nee,hoor.
Dat was hier!
- paure nesci
Nope, snappernixvan.....
gr Do

gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
- paure nesci
Oja , schipperse fanatiek schilder.......
snappemweerwel, maar eh.......gaat wel goedkomen met die heavymetal ankerbak, ik help m wel n handje, is mn broer.......
gr Do

snappemweerwel, maar eh.......gaat wel goedkomen met die heavymetal ankerbak, ik help m wel n handje, is mn broer.......

gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
- Marie Christina

Zootje.
Je slijpt de bodem uit je oude bak. Als je die overgang niet extreem goed conserveert zal in de voortdurend zoute omgeving waar je wilt gaan varen zeker corrosie optreden. Ik heb ook nog niet gelezen hoe je de afvoer van water aan wilt pakken.Heavy Metal schreef:Al het staal zit degelijk in de verf. Het rvs zit volledig in de lijm. Dus het staal maakt niet rechtstreeks contact met het rvs. Kan het staal dan toch extreem gaan corroderen? De binnenkant van de bak komt rubberen bekleding in zodat de ketting niks kan beschadigen. Zorgt de verzinkte ketting dan toch nog voor problemen?Evert schreef:Volgens mij was er ook al gezegd dat elke combinatie van normaal staal en rvs die je wilt gaan plakken uiteindelijk tot corrosie en lekkage leidt. De enige duurzame oplossing is een nieuwe gelaste bak erin lassen. Die tien cm verf eromheen zal je dan inderdaad opnieuw moeten opbouwen. Maar dat moet je toch als je gaat slijpen in de oude bak.
Je hebt al een bslissing genomen. Succes met plakken. We zijn hier volgens mij allemaal benieuwd naar foto's en een verslag hoe je dat aanpakt.
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
Wat dacht je van een plastic bouwemmer van de gamma gewoon passen en meten, en plastic roest niet.! Succes
PS op mijn vorige schip een kotter had ik een groot zuurkool vaatje met een kleine huiddoorvoer in de bodem en een in de huid
Dan loopt het water gewoon weg overboord !
PS op mijn vorige schip een kotter had ik een groot zuurkool vaatje met een kleine huiddoorvoer in de bodem en een in de huid
Dan loopt het water gewoon weg overboord !
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
-
- Info: Op onze site, www.deheavymetal.nl lees je ons blog. Nu al meer den 5 jaar zeilen. Vooral in de Carieb. Altijd warm
- Contacteer:

Dit is de ankerkettingbak vloer. 4mm dik staal. De slijptol erin en je krijgt een gat.

De geslepen randen goed in de verf zetten. Van triplex heb ik mallen gemaakt en die overgezet op het rvs.

Met een haakse slijper met een millimeter dun schijfje vlieg je zo door het staal. Even uitkijken dat ik de randen de goede kant op buig met een zetbank. Hier en daar moet een randje ertegenaan gelast worden omdat je geen 3 zijkanten dezelfde kant op kunt zetten. De jongens van Gerron Sollutions uit Cuijk draaien daar hun hand niet voor om.

Als eerste de achterwand gemaakt. Die moest uit 2 delen omdat hij niet uit 1 stuk gemonteerd kon worden

Deze foto is van binnenuit gemaakt. De eerste plaat zit ertegen aan. Met Bison gelijmd.

De boel inkitten en de volgende kan ertegen aan. Aan de bovenkant heb ik voor de stevigheid enkele parkertjes geschroefd. Ook de vertikale platen hebben een parker gekregen. Aan de binnenkant heb ik een paar steunlatjes gezet zodat de platen tijdens het drogen mooi op zijn plaats blijven.

Alle overlappingen zijn 8 cm breed.
Tijdens het drogen heb ik de mal van de bodem gemaakt, en nadat die op maat was, de boel weer lekker vol in de lijm en de bodem tijdens het drogen op zijn plaats gehouden door een extra latje

De volgende dag als eerste enkele 10 tallen liters water erin om te kijken of hij geheel waterdicht is.

Na het wegpompen van het water heb ik een paar afvoer gaatjes geboord en een groot gedeelte 2x in de bilgeverf gezet.
Nu komt er een bekeding in van kunststof platen. Een soort zwart rubber plaat van een vrachtwagenachterbandspatlap.
Daarna kan de nieuwe ketting erin!
Laatst gewijzigd door Heavy Metal op di 10 mei 2016 22:36, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Info: Op onze site, www.deheavymetal.nl lees je ons blog. Nu al meer den 5 jaar zeilen. Vooral in de Carieb. Altijd warm
- Contacteer:
De ketting heb ik nog even met verschillende kleuren spuitbussen bewerkt. Dan kan ik tijdens het ankeren zien hoeveel ketting ik uit laat lopen.

Laatst gewijzigd door Heavy Metal op di 10 mei 2016 22:44, 1 keer totaal gewijzigd.
- paure nesci
Da is mooi, alleen kan ik de foto's niet zien......
ach, ik kom t morgen wel bekijken als ik die distributieset kom vervangen...
gr Do

ach, ik kom t morgen wel bekijken als ik die distributieset kom vervangen...

gr Do

-
- Contacteer:
Nog een keer kijken Do.
- varg
- Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
Heerlijk, de gekozen oplossing prettig in beeld gebracht. Dank je daarvoor.
Nog 1 vraag, je hebt loosgaatjes geboord, maar waar loos je nou op? Direct naar buiten of op je bilge?
Kleurige ketting. Ik had wel eens gehoord dat je een schakel kon verven om de lengte te kunnen inschatten, maar een kleurcode voor de hele ketting is natuurlijk ook mogelijk!
groet
Arnold
Nog 1 vraag, je hebt loosgaatjes geboord, maar waar loos je nou op? Direct naar buiten of op je bilge?
Kleurige ketting. Ik had wel eens gehoord dat je een schakel kon verven om de lengte te kunnen inschatten, maar een kleurcode voor de hele ketting is natuurlijk ook mogelijk!
groet
Arnold