overloop koelvloeistof
Moderators: sailor wim, frank
Re: overloop koelvloeistof
heb ik ook met een doek gedaan.... anders gaan je vingers zo jeuken 

===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
-
- Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)
Goedenavond allen, even een postje over de afsluitdop op het tekeningetje, als het goed is sluit de rubberring van de overdrukklep het koelsysteem af.
wordt de druk te hoog licht de klep en komt het overlooppijpje/slangetje vrij en kan de druk en eventuele overtollige vloeistof weg.
Koelt de handel weer af gaat de luchttoevoerklep open en de overdruk dicht (want vacuüm)en is het systeem na sluiten van de luchtklep weer dicht, dus IK denk dat uitgooien en terugzuigen van de KVS alleen kan als de kleppen in de dop niet goed werken.
Oplossing: expansievat hoger dan je koelsysteem, dan MOET het teruglopen.
wordt de druk te hoog licht de klep en komt het overlooppijpje/slangetje vrij en kan de druk en eventuele overtollige vloeistof weg.
Koelt de handel weer af gaat de luchttoevoerklep open en de overdruk dicht (want vacuüm)en is het systeem na sluiten van de luchtklep weer dicht, dus IK denk dat uitgooien en terugzuigen van de KVS alleen kan als de kleppen in de dop niet goed werken.
Oplossing: expansievat hoger dan je koelsysteem, dan MOET het teruglopen.
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi 

ik heb zaterdag de boot weer opgehaald bij drinkwaard na inbouwen van de boegschroef.
ik had daar ook dit koelvloeistof probleempje aangekaart..
hun gaven aan dat ik hem te hoog vulde, namelijk een cm of 5 a 8 onder de rand.
aangezien ze ook boiler aansluitingen gemaakt hebben, hebben ze ook de KVS opnieuw gevuld,
ditmaal op het nivo zoals hun voorstelde, op een cm of 5 a 8 van de bodem.
Ik heb op de merwede tegen de stroom in constant een 2500 toeren gedraaidt,
op het merwedekanaal tussen gorichem en vianen zo rond de 2100,
en het laatste stukje op de lek naar wsv de peiler zelfs volgas.
er lag nog maar een bodempje KVS op de bodem na dit vaartochtje, nog geen eens een kwart liter.
Blijkbaar is dit dus de oplossing voor het overlopen.
ik had daar ook dit koelvloeistof probleempje aangekaart..
hun gaven aan dat ik hem te hoog vulde, namelijk een cm of 5 a 8 onder de rand.
aangezien ze ook boiler aansluitingen gemaakt hebben, hebben ze ook de KVS opnieuw gevuld,
ditmaal op het nivo zoals hun voorstelde, op een cm of 5 a 8 van de bodem.
Ik heb op de merwede tegen de stroom in constant een 2500 toeren gedraaidt,
op het merwedekanaal tussen gorichem en vianen zo rond de 2100,
en het laatste stukje op de lek naar wsv de peiler zelfs volgas.
er lag nog maar een bodempje KVS op de bodem na dit vaartochtje, nog geen eens een kwart liter.
Blijkbaar is dit dus de oplossing voor het overlopen.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Gewoon vullen en wat er uit gaat is te veel geweest. Als de motor gewoon "koel" blijft is het goed. Geld ook voor het smeerolie peil. Een hoop mensen keilen dat carter altijd vol tot het bovenste peil. Als ze dan een stuk gevaren hebben en trekken het smo peil er weer uit mikken ze hem weer vol. ja mijn motor verbruikt olie.... Dat hoeft niet. Gooi hem 1x goed vol en kijk dan eens na het varen of je peil gezakt is onder het minimum. Meestal zal het peil rond de 3/4 staan en dan is het goed. pas bij vullen als je richting het minimum gaat en dan maximaal tot 3/4. voller gooien heeft geen zin dan gaat de motor de olie die het te veel heeft alleen maar verbruiken en blijf je er onnodig geld in gooien.
Nu is het maar de vraag wat iemand onder "goed vol mikken" verstaat.edje schreef:Gewoon vullen en wat er uit gaat is te veel geweest. Als de motor gewoon "koel" blijft is het goed. Geld ook voor het smeerolie peil. Een hoop mensen keilen dat carter altijd vol tot het bovenste peil. Als ze dan een stuk gevaren hebben en trekken het smo peil er weer uit mikken ze hem weer vol. ja mijn motor verbruikt olie.... Dat hoeft niet. Gooi hem 1x goed vol en kijk dan eens na het varen of je peil gezakt is onder het minimum. Meestal zal het peil rond de 3/4 staan en dan is het goed. pas bij vullen als je richting het minimum gaat en dan maximaal tot 3/4. voller gooien heeft geen zin dan gaat de motor de olie die het te veel heeft alleen maar verbruiken en blijf je er onnodig geld in gooien.

Goed vol mikken voor het varen en onder het minimum net na dat varen, ja ik vraag me af.

groet Terpstra / SAMBEEK
Wat ik vaak zie gebeuren (ook bij collega's) die gooien het carter vol tot aan het maximaal peil. Na een dagje draaien stoppen ze de motor en de volgende dag peilen ze weer en knikkeren ze het carter weel tot aan het maximale vol. In een overdracht staat dan dat de motor smeerolie verbruikt. Als ik dan het smo peil bekijk en draai een dag en de volgende dag bekijk ik weer het smo peil dan is deze gelijk als de dag er voor en heb ik (haast) geen verbruik. Wat ik er mee wil zeggen is dan men snel geneigd is om alles onnodig tot aan z'n strot te vullen.
gr Ed
gr Ed
Wat mij wel eens opgevallen is met peilen van carter olie (als de motor koud is) dat je een schone peilstok ziet.
Nogmaals peilen, stok er in en er weer uit, dat je dan je peil wel ziet op de stok.
Waar dat nou precies vandaan komt weet ik niet
, maar ik meet de olie (als ik niets zie op de stok) nogmaals en dan wel zichtbaar. 
Nogmaals peilen, stok er in en er weer uit, dat je dan je peil wel ziet op de stok.
Waar dat nou precies vandaan komt weet ik niet

groet Terpstra / SAMBEEK
hahaha, ja dat heb ik op mijn werk ook bij de generatoren. je trekt het oliepeil er uit en dan zie je nog net een streepje olie op de peilstok en als je hem er nog een keer peilt staat hij op 3/4 peil. Ik denk dat dit te maken heeft met de diameter van je peilstok leiding of de ontluchting van je carter. Ik moet hier nog eens een klein onderzoekje aan gaan wagen maar nog niet aan toe gekomen. bij de nieuwe generatie motoren hebben ze van die kleine peilstokjes, kijk je bijv naar die werkspoor op de Zaandam daar steekt gewoon een staaf ijzer in het carter van 5mm dik in een gat van ruim 15mm. ruimte genoeg en een 2e keer peilen is niet nodig. (dus ruimte om de stok schijnt wel het lekkerst te zijn.....
)

- Marie Christina
MAG IK? MAG IK? Ja?edje schreef:(dus ruimte om de stok schijnt wel het lekkerst te zijn.....)

"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
- buggyrene
- Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: VW 1.9 SDI
KK: Paragon, reductie 2:1
Had de zelfde gedachte bij het lezen Menno, strak vind ik persoonlijk fijner.....
Sorry, kon het niet laten.....
René

René
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
- sailor wim
a notty mind is ajoy foreverbuggyrene schreef:Had de zelfde gedachte bij het lezen Menno, strak vind ik persoonlijk fijner.....![]()
René
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
- Marie Christina
Whahaha! !buggyrene schreef:Had de zelfde gedachte bij het lezen Menno, strak vind ik persoonlijk fijner.....![]()
René

"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
tja zo had je bij ons voorheen op de bolnessen boven op het bordes wat wij noemden ,,melkbussen ,, hangen waar rond 25 lt smeerolie in zat voor de cilinder(klep)smering , iederedag of soms 2x per dag vullen ,deze olie kwam dan weer in het carter terecht ,als het peil in het carter te hoog was gooide de beveiliging daar op de overtollige olie in de afgewerkte olie tank .
eens hadden we een motordrijver aan boort die om zijn werk goed te doen geregeld onder de vaart het carterpeil controleerde ,wat te laag dan pompte hij er weer wat verse olie bij , dit ging een tijdje goed totdat het alarm afging van de overlooptank ,
gezamenlijk was het olie verbruik te veel geweest ,en dat bij twee motoren .
bleek ook uit de stand van de smeerolievoorraad tank .
zijn commentaar was dat het op een ander schip niet zo ging ,en dacht er goed aan te doen ,tja beter dan een droogloper en de zaak in de prak.
tenslotte koste het de baas een maar paarhonderd liter smeerolie in die paar dagen .
eens hadden we een motordrijver aan boort die om zijn werk goed te doen geregeld onder de vaart het carterpeil controleerde ,wat te laag dan pompte hij er weer wat verse olie bij , dit ging een tijdje goed totdat het alarm afging van de overlooptank ,
gezamenlijk was het olie verbruik te veel geweest ,en dat bij twee motoren .
bleek ook uit de stand van de smeerolievoorraad tank .
zijn commentaar was dat het op een ander schip niet zo ging ,en dacht er goed aan te doen ,tja beter dan een droogloper en de zaak in de prak.
tenslotte koste het de baas een maar paarhonderd liter smeerolie in die paar dagen .