Info: Hallo, we zijn een jong gezin met 2 kinderen van bijna 2 en 4 jaar oud. Onze ligplaats is in midwolda. Wij zijn in het bezit van een Tengro kruiser genaamd Catharina van ongeveer 11m lang bij 3.20m breed. Wij hopen veel leuke vakanties te hebben en fijne vaar uren. Er moet wel het een en ander aan gebeuren en dat zal ik samen met jullie delen. Ik hoop op deze forum veel te leren en ook anderen te kunnen helpen met de kennis die ik eventueel wel heb.
ik heb even een stukje uit een pdf van varen doe je samen gekopieerd.
Massief koperdraad is niet toegestaan. Dat gaat simpelweg snel stuk door de trillingen in het vaartuig. Aan boord wordt soepel draad gebruikt. Een kabelgoot is verreweg de beste montagemethode, maar leidingen mogen ook zonder goot worden aangebracht. De afstand tussen de bevestigingspunten is dan maximaal 300 mm. De mantel van de bekabeling moet oliebestendig zijn en bestand zijn tegen minimaal 70ºC. Zo moeten de leidingen minimaal 50 mm vrij liggen van natte uitlaten en 250 mm van droge uitlaten.
zoekterm in google, eisen elektriciteit aan boord.
Nou Jeff dat het simpelweg gauw kapot gaat ben ik het niet mee eens,mits goed aangelegd
Onze boot is van 1971 en ik heb nog nooit een breuk gehad,nou ik wel maar de bedrading niet
En bij de aanschaf van de boot is de boot gekeurd door Eoc en er is niks over gezegd.
Natuurlijk is gevlochte kabel beter,maar dat vast gauw kapot gaat vind ik onzin gezien mijn ervaring
Gr René ( De Stoere)
Info: Hallo, we zijn een jong gezin met 2 kinderen van bijna 2 en 4 jaar oud. Onze ligplaats is in midwolda. Wij zijn in het bezit van een Tengro kruiser genaamd Catharina van ongeveer 11m lang bij 3.20m breed. Wij hopen veel leuke vakanties te hebben en fijne vaar uren. Er moet wel het een en ander aan gebeuren en dat zal ik samen met jullie delen. Ik hoop op deze forum veel te leren en ook anderen te kunnen helpen met de kennis die ik eventueel wel heb.
Het regeltje zal wel waar zijn (ik heb het niet nagekeken) maar ik vind het erg ver gezocht.
Theoretisch zal het best kunnen.
Natuurkundig zal het best te verklaren zijn.
Maar voor een koperen draad van 2, 3, mm door trillingen breekt....
Als je boot zo erg trilt dat koperen draden ervan gaan breken heb je vast al iets aan die trillingen gedaan.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Als je koper bewerkt word het hard,door het uit te gloeien word het zacht.
Dit zal ieder wel bekend zijn.
Door het trillen word het dus ook hard en kan ( zal) op den duur breken,en begint het vuurwerk op die breuk.
Ook koperen leidingen kunnen zo spontaan breken.
In auto's ,vliegtuigen en schepen trilt het wel even anders dan op een jacht.
Menno ik denk dat je in je nautisch verleden nog nooit een harde kern kabel bent tegengekomen,wel schepen die trillen ,dat je er gek van kan worden.
Ik ga mijn school boeken is napluizen,waar het een en ander instaat.( Erik kan het ook wel uitleggen denk ik)
Op een groot schip kan het grote gevolgen hebben,dus neemt men het risico niet .
Op mijn eigen schuit zou ik het ook wel durven gebruiken,zeker bij lange rechte stukken.
Gr Paul.
Een draad die beweegt gemonteerd op een klem die ergens op vast zit. Het ene stuk draad beweegt dus, het andere stuk van dezelfde draad beweegt niet. Als dat maar lang genoeg aan de gang is dan krijg je metaalmoeheid. Vrije lengte naar de eerste beugel zal ook van grote invloed zijn.
Zelf denk ik ook dat het wel losloopt en dat je wel een erge rotmotor moet hebben om de boel zo te laten trillen. Aan de andere kant is het een kleine moeite om een stuk soepel draad te pakken i.p.v. een stuk massief. Mijn werkbus ligt vol met massief, maar als er iets aan de boot moet gebeuren zorg ik toch dat er een stuk soepel aan te pas komt.
Nog een argument is om alles in de installatie goed te doen. Als je bij een iets grotere installatie maar genoeg details half afwerkt dan zal het bij oplevering ongetwijfeld wel werken. Onbeschermde draden, kans op schavielen, niet genoeg beugels, meerdere aders onder 1 klem, te lang of te kort aangestripte draden, onjuiste zekeringen, onjuiste isolatiekeuze, kans op inwatering, in de buurt van warmtebronnen, te dunne aders, massieve kernen, onbereikbare lassen, geen adereindhulzen, aangedraaide klemmen met het slappe handje, etc. Als je bij al die zaken consequent de verkeerde keuzes maakt dan is het een kwestie van wachten op de eerste storing, en de tweede storing, en de derde storing..... En nu heb ik het nog niet eens over de ongedocumenteerde warboel die je vaak aantreft. Massieve kern is dus maar een klein onderdeel van het complete plaatje.
Gr.
Erik
Laatst gewijzigd door ErikH op zo 06 dec 2015 11:31, 2 keer totaal gewijzigd.
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis 20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte) 58 ton laadvermogen 40 ton waterverplaatsing DAF DD575 1964 reg.nr varend erfgoed 2639
ErikH schreef:Massieve kern is dus maar een klein onderdeel van het complete plaatje.
Zo zie ik het ook.
Alleen in de ideale wereld is het breukrisico nul. In theorie kan een harde kern door veroudering en metaalmoeheid breken. Dus áls je richtlijnen opstelt probeer je ook dat risico uit te sluiten, en schrijf je soepele draad voor. Inderdaad een klein aspect van het totale plaatje.
Op zeeschepen en in vliegtuigen gaan letterlijk kilometers draad, en loopt het aantal aansluitingen in de tienduizenden, waardoor de kans op een storing door breuk minder denkbeeldig is. In de jachtenpraktijk lijkt me het breukrisico bij goed aangelegde starre bedrading echter verwaarloosbaar klein.
En vergeet niet dat soepele draad uiteindelijk uit een bosje starre draadjes bestaat. Voor één zo'n draadje geldt materiaaltechnisch tot zekere hoogte toch hetzelfde?
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
een tijdje geleden kon je looddekens kopen. Die legde je op je motor om geluid te dempen. Het werkte goed! Vooral geluid van kleppen etc. werd een stuk minder. Het jaar daarna vond ik na een tijdje de motor toch weer luidruchtiger worden. Wat bleek, de looddeken was een omhulsel vol met rammelende blikstukjes geworden. Werkte voor geen meter meer. Allemaal harde brokjes blikachtig lood.
Heb de zaak kunnen omruilen voor een deken op basis van een soort polymeer. Werkt niet zo goed, maar al wel 6 jaar achter elkaar.
Rammelen maakt hard! En snel ook (in minder dan 200 uur). Maar op stukken waar je geen/nauwelijks trilling voelt kan je natuurlijk goed draad met vaste kern gebruiken.
arnold
Marie Christina schreef:
Als je boot zo erg trilt dat koperen draden ervan gaan breken heb je vast al iets aan die trillingen gedaan.
Trillen doet die boot van mij altijd wanneer de motor loopt, (Tweecilinder die verder mooi loopt. Krijg er vaak complimenten over!) Maar geregeld rammelt er iets tijdens het varen; ketel op het kooktoestel, een bakskistdeksel of een meerpen. Wanneer ik dan het storende element even verzet of verleg, of een ander toerental kies is het meestal wel weer over. Dat zou best funest voor bedrading met harde kern kunnen zijn, en hoewel ik ook alle gebruikelijke kleuren installatiedraad met vaste kern voor het grijpen heb liggen heb ik ook voor de soepele variant gekozen.
Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!
Je sluit er het probleem mee uit, dus waarom niet.
Maar denk je eens in dat je zo'n draadje met harde kern neemt en daarmee op tafel gaat slaan om trillingen te simuleren.
Hoe lang zou het duren voor hij breekt?
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
@ Paul:
Klopt: op zeeschepen allemaal zachte kern.
Maar een zeeschip trilt dan ook zo'n 365 dagen per jaar. (Als de zaken goed gaan, tenminste)
Hoeveel dagen per jaar trilt een jacht?
En het zal ongetwijfeld een eis zijn van de klassebureaus.
wat vaak de oorzaak van een breuk is dat er kabelkernen vast gezet worden door de schroef war deze mee vast gezet worden deze kneld de kern op een plek aan doordat de schroef meestal wat scherp is werkt door de trillingen de schroef zich door de kabel en knak ,tussen twee platte vlakjes zoals men ook vaak aantreft is dat veel beter ,zo af en toe eens alle schroefjes aan draaien .
dit gehoord van een monteur van een Gronings en Nijmegens Electra bedrijf .
op de schepen waar wij het zelf gedaan hebben zijn tot op heden nog geen problemen op getreden .
deze schepen varen meestal zo,n 7a8 maanden per jaar enkele uren per dag voornamelijk op binnenwateren .
koper kan breken door zgn koud verstevigen. Er zijn wohler kromme grafieken waarin het aantal bewegingen tegen de spanning zijn weergegeven. bij aluminium en koper zie je dat het materiaal altijd bezwijkt hoe klein de spanning door beweging ook is. Dus bij het ene schip duurt het wat langer dan het andere door de relatie vaartijd en trillingen. Maar bv bij onze stroomkabel onder de drijvende steigers in de haven hebben wij er ook last van. we moeten alle kabels vernieuwen. Bij 22o wisselspanning is het niet zo erg. krijg je alleen vage storingen van. maar bij gelijkspanning heb je echt een probleem. dikke kortsluiting en ernstige kans op brand. ik heb wel eens uitgebrande kabelgoten gezien. Dus: als het niet zo veel uitmaakt, gebruik soepel kabel. die gaan ook kapot volgens de wohlerkromme maar hebben meer veiligheid omdat het meerdere adertjes zijn.
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
Mits.....
Goed aangelegd op de juiste manier kun je harde kern wel gebruiken, maar in installatiekasten is het niet handig.
Wat te denken van de misschien wel 80 jaar oude Marinekabel met in elkaar gedraaide harde kernen waarbij moet worden aangemerkt dat het op de juiste wijze gemonteerd moet worden met hele kabelbanen in de juiste bochten en heel veel zadels dus veel werk, dit overwegende pak ik ook zachte kernkabel.
Groet, Willem.