Navigatie software Seaclear

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

RuudMal

Re: Navigatie software Seaclear

Bericht door RuudMal »

Erik,

zijn er nog kosten aan verbonden ?
Ancora Imparo
frank
Site Admin
Contacteer:

Bericht door frank »

ErikH,

Wat betreft echte navigatie op het water met tablet of telefoon kun je beter met Orux werken. Voor mij is dat hier niet van belang, behalve op wat groter water met betonning. Maps.ME voldoet voor simpele doelen.
Voor het echte werk gebruik ik OpenCpn met de nieuwste kaarten van RWS, (gratis) , ik kom van de zomer over het Lauwersmeer en daarvan staat de kleurige betonning heel deftig in de kaart.
Voor ieder doel dus zijn eigen programma.
Overigens heb ik net de laatste update van OpenCpn staan en dat programma wordt steeds beter. Ben er erg blij mee.
Wil je een route gaan plannen ben je toch echt aangewezen op de database van PC Navigo maar dat kost zeker voor Europa heel wat pegels.

Is wel dat je zo langzamerhand best wel een pittoge laptop moet hebben, die mooie programmas worden steeds zwaarder en vragen veel rekenkracht. Wil je AIS erbij dan heb je echt een beest nodig.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
ErikH
Contacteer:

Bericht door ErikH »

OpenCPn zal heel mooi zijn met die Risserver kaarten, alleen dat Linux staat me zo tegen. Heb een jaartje met PC Navigo gevaren, maar ik vind het maar omslachtig met een klapJap (laptop). PC Navigo vond ik alleen handig op de drukke kruispunten. Op de kanalen en rivieren kun je meestal maar 2 kanten op, verdwalen is lastig.
RuudMal schreef:Erik,
zijn er nog kosten aan verbonden ?
Een extra geheugen kaartje vrees ik. Heb nu al 250Mb aan kaarten binnengehaald en dat beslaat maar een deel van Zuid Holland. :( Als je heel Nederland tot in detail wilt binnenhalen ga je het niet redden met 128Gb schat ik. Vrees ook dat er een AIS Bluetooth module moet gaan komen, dat word ondersteund :mrgreen:

Gr.

Erik
frank
Site Admin
Contacteer:

Bericht door frank »

Erik, ga eens naar de website van OpenCpn en lees daar dat je in Win en in Mac kunt installeren.
Is niet alleen voor Linux of zo.

http://opencpn.org/ocpn/download

Hieronder een voorbeeld van een Riskaart ( .enc) in OpenCpn, Lauwersmeer bij Oostmahorn.
Hier kun je met je gps mooi op navigeren.

Afbeelding
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
RuudMal

Bericht door RuudMal »

Frank, Erik,

Klopt opencpn draait gewoon op een windows PC.
alleen waar je eventueel problemen kan krijgen is de losse GPS.

ik heb een PC met W8 en hiervoor heb ik een nieuwe GPS moeten aanschaffen.

dus als je nog geen GPS hebt en je hebt een PC/laptop zonder W8 dan heb ik nog wel een GPS!

Het varen op OPENCPN gaat goed alleen ik wil het ook wel eens proberen op een android tablet of een Ipad met andere software.
Vaar technisch zijn ze best wel nauwkeurig zelfs de water dieptes van bijv. de grevelingen zijn zichtbaar, koers uitzetten, afstandsringen werkt allemaal wel leuk!
Alleen de detaillering op de wal is niks. vandaar dat ik ook aan het verderzoeken ben naar een gecombineerd systeem.

Ruud
Ancora Imparo
ErikH
Contacteer:

Bericht door ErikH »

Niets tegen OpenCPN hoor, fantastisch dat het ook op Windows draait. Maar ik wil een tablet navigatie, geen laptop. Tablet kan ik voor m'n snufferd kwijt en hebben we toch wel mee op vakantie. Laptop moet 1 meter vanaf de stuurstoel staan wat onhandig is met bedienen en leesbaarheid.

Nog steeds bezig met kaarten binnenhalen met dat OruxMaps, maar dan heb je wat. Zit nu op 680Mb en heb de belangrijkste wateren in redelijke resolutie. In de havens zie je zelfs de steigernummers staan, in de dorpen de straatnamen en plaatselijke bakker. De nautisch overlay is ronduit slecht te noemen. Belangrijkste tonnen staan erop, maar daar houd het dan ook mee op. Bocht van Nijmegen zie ik bijv. geen tonnen voor de recreatiegeul en nergens staan er dieptes. Misschien is er ergens een betere nautische overlay te downloaden.....

Gr.

Erik
RuudMal

Bericht door RuudMal »

Erik,

wat voor internet verbinding heb jij ?
ik heb gisteren bijna 600 mB gedownload naar een galaxy tablet toe in ca 10 minuten. ik zie de kaarten wel staan met de "verkenner" maar kan ze nog niet openen. en een overlay met nautische gegevens heb ik nog niet gevonden. Kan/wil je mij de link sturen waar deze staat ?

alvast bedankt

Ruud
Ancora Imparo
ErikH
Contacteer:

Bericht door ErikH »

Ben handmatig alle kaartgebieden langs aan het gaan in verschillende zooms. Het zal handiger kunnen, maar dit is tot nu de beste manier die ik kan verzinnen.

Voor de overlay; tweede knopje rechtsboven (stelt een kaart voor) > switch map. In Settings > Maps kun je ook nog e.e.a. terugvinden. Waar heb je kaarten gedownload en werkt het inmiddels goed? Laat even weten als je wat verder komt met de overlay.

Afbeelding

Afbeelding

Gr.

Erik
frank
Site Admin
Contacteer:

Bericht door frank »

Ahh... zie het al. Orux gebruikt de kaarten van Openseamap, daar zitten meerdere overlays bij.
Als ik geen riskaart van een gebied kan krijgen dan download ik een deelkaart van openseamap, dat gaat ook in OpenCpn.
gr FRank

Afbeelding
RuudMal

Bericht door RuudMal »

Erik,

bij mij wil het nog niet lukken
Dit zijn mijn instellingen. ik heb er geen SD-kaartje inzitten maar wel ruimte genoeg voor de kaart
hier zie je de directory instelling;

Afbeelding

Hier staan de kaarten;

Afbeelding

En dit is het resultaat. ik heb heeeeel de wereld maar geen details.

Afbeelding

jij nog een idee ?

Gr Ruud
Ancora Imparo
ErikH
Contacteer:

Bericht door ErikH »

Een kaart downloaden en inladen heb ik dus niet gedaan. Ik neem even aan dat je netherlands.map heb gedownload; In Settings > Maps kun je de kaart en overlay selecteren die je wilt gebruiken, ik neem aan dat je daar netherlands.map moet selecteren.

Anders de domme manier die ik gebruik. Wifi aanzetten en op de wereldkaart inscrollen naar Nederland. Via Wifi haalt hij telkens een kaartdeel ergens vanaf het grote Internet. Bij het inscrollen zie je blauwe vakjes die 1 voor 1 gedownload worden. Belangrijke kruispunten en steden moet ik 3x langs om de kaartdelen voor 3 verschillende zoomnivo's binnen te halen. Hoop werk, maar als het eenmaal binnen is werkt het als een speer.

Nu nog een betere nautische overlay. Een paar stukjes Waal staan er wel netjes op, het is dus mogelijk.

Heb nu 1Gb en 75% Nederland binnen.

Ondertussen aan het zoeken naar een hobby-oplossing voor AIS, die dingen zijn duur!

Gr.

Erik
Marie Christina

Bericht door Marie Christina »

Ik word steeds minder enthousiast over dit programma....
Wat een gedoe. :(

Niet echt "Plug and play", wel?
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Etab
Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU

Bericht door Etab »

Erik,

Ik heb Vaarkaart Nederland op mijn tablet gezet. Kost me 5.99 per jaar en draait heel lekker op android.
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
sambeek

Bericht door sambeek »

Etab schreef:Erik,

Ik heb Vaarkaart Nederland op mijn tablet gezet. Kost me 5.99 per jaar en draait heel lekker op android.
Waar heb je die vandaan dan? Ik wordt gek van OpenCPN, schop de laptop alleen maar overhoop. Maar mijn zoon is er nu mee bezig en die heeft hier meer gevoel voor. Hij heeft al een aantal kaarten naar binnen gehaald alleen Nederland wil niet zo lukken.
Hij probeert water kaarten via RWS te krijgen alleen downloaden gaat niet omdat we ze niet kunnen openen.
We hebben gebeld naar RWS informatie dienst, rara, zij hebben het zelfde probleem. :wink: :D ligt dus niet aan ons.
groet Terpstra / SAMBEEK
Etab
Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU

Bericht door Etab »

met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
Plaats reactie