afwerking zijkant meerdere platen op elkaar

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

popeye
Contacteer:

Re: afwerking zijkant meerdere platen op elkaar

Bericht door popeye »

Etab schreef:Het zijn watervaste multiplexplaten Het is gelijmd bizonlijm. Heb beide zijden ingelijmd, laten drogen en geklemd.
Bison heeft meerdere soorten lijm, maar het lijkt er op dat je bisonkit of bisontix hebt gebruikt. Daar wordt formica ook vaak mee verlijmd, maar dat kan later vaak makkelijk weer van de ondergrond (vaak multiplex) losgemaakt worden.
Etab schreef:Wel heel simpel getekend. maar infrezen boven op in dikte ronde hout.
Afbeelding
Als je toch wilt frezen, kun je beter een klein alu hoekprofiel aan de bovenkant infrezen zodat het vlak met het dak zit, en dan er omheen plakken met lijmkit, of bison montagelijm, en eventueel vastgezet met kleine schroefjes.

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
johan
Contacteer:

Bericht door johan »

of nog beter: een alu U profiel, bovenkant infrezen, onderkant mag er uit komen. Houdt de boel gegarandeerd bij mekaar! alleen de bochten worden wat moeilijk vrees ik
ik hield van haar, maar ben het bijna allemaal kwijt...
ErikH
Contacteer:

Bericht door ErikH »

Maar dan komen er weer problemen met het verschil in uitzettingscoefficient tussen hout en aluminium. Minder fraai maar wel lekker degelijk, gewoon het u-profiel over de rand van het hout schuiven. Geen schroeven gebruiken maar vastlijmen met overschilderbare beglazingskit, meteen lekker waterdicht tussen profiel en hout. Bochten zijn op te lossen met een aantal kepen.

Gr.

Erik
Wouter
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Bericht door Wouter »

dunne plaatjes op elkaar kun je misschien met lijm hechten (minimaal D4 PU lijm), maar dan houd je problemen met het onderling uitzetten omdat het zo blootgesteld is.
Epoxy lijkt me het beste; elke plaat apart inpregneren aan beide zijden en dan met epoxy verlijmen. Er kan dan geen vocht meer intrekken, dus werkt het hout ook niet meer, maarja, dat is achteraf :D

Een aluminium stripje past misschien niet helemaal bij de stijl van het schip, en blijft lastig met de rondingen.

Misschien het handigste om een diepe V-groef te frezen (moet je wel een apart freesje voor kopen), dan goed injecteren en opvullen met epoxy.
Dit kan alleen als het hout volledig droog is, en je zult ook moeten zorgen dat de laklaag goed afsluit om te vorkomen dat he hout gaat werken.

Bij platen hout op elkaar zetten geloof ik niet in spijkertjes en schroefjes, misschien alleen tijdens het klemmen.
meester
Contacteer:

Bericht door meester »

google eens op vacuum injectie! Ik repareer scheuren meestal door vacuum ondersteund handlamineren: eerst kaal schuren en dan een vacuumzak erop te plakken. Daarna trek je het geheel vacuum (met de pomp van een bevriende koelmonteur) entrek op die manier in een dag je hout helemaal droog. haal de zak weg en leg er een dun matje 160gr/m2 glasweefsel op (polyservice) . smeer alles lekker in de epoxie en maak er weer een zak omheen en trek vacuum, laat onder vacuum drogen en alle spleetjes zij gevuld met hars.

de randafwerking kan je ook afkijken van de surfers:
https://www.youtube.com/watch?v=3fFexSUyK1U
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
KarelE
Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk

Bericht door KarelE »

Die vacuumpomp kan je binnenkort van mij lenen. Ik heb er een gekocht op een ander forum. Ergens in de komende weken rijden verkoper en ik elkaar tegemoet en heb ik 'm in bezit.
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
popeye
Contacteer:

Bericht door popeye »

meester schreef:google eens op vacuum injectie! Ik repareer scheuren meestal door vacuum ondersteund handlamineren: :?:

smeer alles lekker in de epoxie en maak er weer een zak omheen en trek vacuum, laat onder vacuum drogen en alle spleetjes zij gevuld met hars. :?:

Als de platen ingesmeerd zijn met bisontix?

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Plaats reactie