Piekspanning startende stofzuiger omlaag brengen

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

douane

Re: Piekspanning startende stofzuiger omlaag brengen

Bericht door douane »

:roll: Dit heb ik dus ook gehad heb een oude stofzuiger van 1500 watt die gewoon op de omvormer werkt maar we dachten kom laten we eens gek doen met drie honden aan boord kopen een nieuwe zonder stofzak deze pakt op maximaal 2200 watt maar zit een draaiknop op dat je hem kan terug brengen naar 350 watt :shock: :shock: klik stofzuiger aan en hoppha omvormer er uit :oops: dus stofzuigen doen we niet meer onder het varen maar in de jachthaven helaas :wink:
VRM marine
Contacteer:

Bericht door VRM marine »

geen piek spanning maar piek stroom, de meeste stofzuigers zijn voorzien van serie motoren, die trekken bij het aanlopen inderdaad veel extra stroom, als ze eenmaal op toeren komen word dat minder, een condensator parralel moteren heeft 9een zin, je zou er eventueel een run condensator in serie mee kunnen zetten, die werkt bij het aanlopen dan als serie weerstand., simpeler is gewoon een lichtere stofzuiger te nemen .
wat vaak ook een probleem is is gewoon de dikte van de aansluitkabels naar de accu, als zo'n omvormer die opstartstroom moet leveren lopen er serieuze ontlaadstromen door deze vaak wat te dun bemeten kabels, hierdoor kan de omvormer ook in storing springen, vooral bij ouderwetse trapezium vormige spannings uitgang kan het problemen geven, maar een normale stofzuiger zou zelfs op gelijkstroom kunnen draaien (toerenregeling uitgezonderd!) :D
Voor alles is een oplossing!
Marie Christina

Bericht door Marie Christina »

Bedankt voor de extra info.
(Al heb ik alleen de terechtwijzing spanning / stroom écht begrepen. :( )
Ik heb het overigens al opgelost.
Met die softstarter van Conrad.
Werkt perfect!

Overigens zal het aan de kabels niet liggen, dat is allemaal op professionele wijze vervangen door een conculega van je.
Enne: Leuk je hier weer te zien, Richard. (En de groetjes van de schipper van de Manu Forti, waar ik nu mee aan boord zit)
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
VRM marine
Contacteer:

Bericht door VRM marine »

:D doe jan willem maar de groeten!

dat mijn conculegas altijd de juiste bedrading monteren heeft de praktijk wel bewezen dat dat niet zo is, ik maak wat mee vaak zelfs bij nieuwbouw!.... :roll: :mrgreen: maar ja dat is voor ons dan weer handel :lol:
Voor alles is een oplossing!
Marie Christina

Bericht door Marie Christina »

Hoe zuur het ook moge zijn voor je, Richard, er zijn conculega's die hun vak verstaan, hoor. :wink:
Getuige dit draadje:
viewtopic.php?f=4&t=1324&hilit=+marie+c ... a&start=45
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Plaats reactie