Marfoon gebruik..
Moderators: sailor wim, frank
-
- Berichten: 1221
- Lid geworden op: wo 10 jul 2019 11:12
- Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401 - Contacteer:
Re: Marfoon gebruik..
Ik heb al meerdere malen gezegd dat ik dat examen marifonie totaal vd pot gerukt vind...
Dat kan veel beter.
Dat kan veel beter.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
73, Mirjam & Jinny
73, Mirjam & Jinny
Re: Marfoon gebruik..
nou ik vind het examentje al heel wat .
in de tijd van Bartje en een marifoon aan boord installeerde kwam de man van PTT telecom aan boord om te keuren alles goed vroeg men weet je hoe je een marifoon bediend en zei dus ja en dan kreeg je gewoon je papiertje later had ik dus 4 gekleurde papiertjes (certificaten van bediening )de laatste de vijfde dus heb ik maar afgewezen .
en zo ook moest je een bediening certificaat hebben om op sluizen en bruggen de VHF te mogen bedienen .
en later toen ik weer met een bootje ging varen en daar een marifoon op kocht moest je dus weer een bediening papiertje hebben nou toen maar alle papiertjes op gestuurd en kreeg een prachtig plastic kaartje er voor terug ,even als de inwisseling van grote vaarbewijzen naar een groot recreatie vaar bewijs en kreeg voor de moeite een mooi plastic kaartje , maar al die andere papieren bleven papieren in de vorm van a viertjes .
om wisselen groot vaarbewijs naar recreatie alleen maar gedaan om dat iedere keer de keuringen en wat het koste behoorlijk in de papieren ging lopen en als je dat toch niet meer met grote schepen beroepsmatig gaat varen is dat niet nodig .
in de tijd van Bartje en een marifoon aan boord installeerde kwam de man van PTT telecom aan boord om te keuren alles goed vroeg men weet je hoe je een marifoon bediend en zei dus ja en dan kreeg je gewoon je papiertje later had ik dus 4 gekleurde papiertjes (certificaten van bediening )de laatste de vijfde dus heb ik maar afgewezen .
en zo ook moest je een bediening certificaat hebben om op sluizen en bruggen de VHF te mogen bedienen .
en later toen ik weer met een bootje ging varen en daar een marifoon op kocht moest je dus weer een bediening papiertje hebben nou toen maar alle papiertjes op gestuurd en kreeg een prachtig plastic kaartje er voor terug ,even als de inwisseling van grote vaarbewijzen naar een groot recreatie vaar bewijs en kreeg voor de moeite een mooi plastic kaartje , maar al die andere papieren bleven papieren in de vorm van a viertjes .
om wisselen groot vaarbewijs naar recreatie alleen maar gedaan om dat iedere keer de keuringen en wat het koste behoorlijk in de papieren ging lopen en als je dat toch niet meer met grote schepen beroepsmatig gaat varen is dat niet nodig .
- quichot
- Berichten: 2070
- Lid geworden op: di 14 jul 2009 00:14
- Locatie: Amsterdam
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Re: Marfoon gebruik..
Je zou zo maar eens gelijk kunnen hebben.Baschinist schreef: ↑do 05 aug 2021 17:47Als dat op je padje komt, en ik ben er van overtuigd dat dat vroeg of laat echt wel gaat komen, dan is een discussie over een marifoonpapiertje "klein pils".
Reden dat ik na lang wikken en wegen twee jaar geleden niet ben overgegaan tot hermotorisering. Ik zing het het liever uit met m'n ouwe trouwe 575. Misschien dat mijn zoon over een jaar of 10 in één keer kan overgaan op E-voortstuwing.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
- quichot
- Berichten: 2070
- Lid geworden op: di 14 jul 2009 00:14
- Locatie: Amsterdam
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Re: Marfoon gebruik..
Bedenk daarbij wel dat die ouwehoeren waarschijnlijk dat examen wel keurig netjes hebben gehaald, dus dat zegt nog niet zo veel over het ge(mis)bruik. En tegen aso's is geen kruid gewassen.ErikH schreef: ↑do 05 aug 2021 20:25 Regelmatig lulverhalen moeten aanhoren op de Randmeren over bakkies koffie en hoe ver de volgende jachthaven nog varen is. Niet zo erg op de Randmeren maar serieus ernstig in sector Botlek.
Een marifoonPLICHT gaat daar weinig tot geen verbetering aan toevoegen. Sufferds, mensen met een krat bier teveel op, patsers in veel te snelle boten, hardvaarders in de nacht en nog tal van domme acties, daar is allemaal weinig tegen te beginnen.
Ik bedoelde geen watersportbrede marifoonplicht. Ik zou het echt willen beperken tot het grote vaarwater waar voor beroepsschepen meldplicht, en voor recreanten met marifoon uitluisterplicht is. Het oversteken van dergelijk vaarwater zou m.i. mogelijk moeten blijven voor recreanten zonder marifoon. Iedereen kan per slot uit z'n doppen kijken.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
- quichot
- Berichten: 2070
- Lid geworden op: di 14 jul 2009 00:14
- Locatie: Amsterdam
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Re: Marfoon gebruik..
Eens. Toch denk ik daarbij eerder aan goede schriftelijke instructies bij aankoop, dan een reus met lemen voeten van lessen en examens optuigen.Twei Woiven schreef: ↑do 05 aug 2021 23:47 Ik heb al meerdere malen gezegd dat ik dat examen marifonie totaal vd pot gerukt vind...
Dat kan veel beter.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
- Gerard
- Berichten: 617
- Lid geworden op: di 08 aug 2017 11:39
- Locatie: Wisselend
- Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.
Re: Marfoon gebruik..
Totaal van de pot gerukt is waarschijnlijk erg kort door de bocht, maar elk(e) goed(e) opleiding, cursus en examen behoeft natuurlijk regelmatige bijstelling.Twei Woiven schreef: ↑do 05 aug 2021 23:47 Ik heb al meerdere malen gezegd dat ik dat examen marifonie totaal vd pot gerukt vind...
Dat kan veel beter.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Re: Marfoon gebruik..
Dan zou je moeten beginnen met het vaarbewijs voor alle pleziervaart voor deze wateren verplicht te stellen, pas in tweede instantie de marifoon. Eerst leren lopen, dan pas leren fietsen.
Gr.
Erik
Re: Marfoon gebruik..
Zorg er dan maar eerst voor ,dat dezen fatsoenlijk kunnen lopen.
https://www.transport-online.nl/site/12 ... brug-foto/
https://www.transport-online.nl/site/ca ... nvaringen/



Met vriendelijke groet,
Wybren.
Wybren.
- quichot
- Berichten: 2070
- Lid geworden op: di 14 jul 2009 00:14
- Locatie: Amsterdam
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Re: Marfoon gebruik..
Als lopen het vaarbewijs is, is marifoongebruik eerder je veters strikken dan fietsen.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
- Gerard
- Berichten: 617
- Lid geworden op: di 08 aug 2017 11:39
- Locatie: Wisselend
- Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.
Re: Marfoon gebruik..
Helemaal mee eens!!! Maarre ... is het ook niet vreemd, dat je na een theoretisch examen met een schip tot 25 meter op alle wateren mag varen? Met een theoretisch zwemdiploma ga je toch ook niet in een rivier zwemmen?
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
- Marie Christina
- Berichten: 5019
- Lid geworden op: zo 21 aug 2011 07:59
- Locatie: Noord Drenthe
Re: Marfoon gebruik..

De op vrijwillige basis gehaalde vaarbewijzen van mijn vader.†
1975 en 76.
Mét praktijkgedeelte.
Ik weet nog goed dat ik op het afgesproken teken van de examinator de puts met reddingsboei overboord mocht gooien.
Hij stak achter zijn rug een vinger op en dan gooide ik de puts te water en mocht ik heel hard"man over boord" roepen.
Wát een taak voor een smurf van 10 jaar.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Re: Marfoon gebruik..
met vaarbewijs 1 en 2 mag je volgens mij tot 40 meter varen maar niet beroeps halve dus zou een figuur die nog nooit een schip heeft gezien en dit kunststof plaatje heeft gehaald zomaar met een grootschip de boel onveilig mogen maken ,en dat zie je soms ook helaas .
trouwens heel mooi dat vaarbewijs in 1975 was toen nog niet verplicht maar vrijwillig heel mooi .zelfs nog niet voor de beroeps vaart alleen de diploma,s vn rijn en binnenvaart ook vrijwillig of verplicht opgelegd door rederijen.
trouwens heel mooi dat vaarbewijs in 1975 was toen nog niet verplicht maar vrijwillig heel mooi .zelfs nog niet voor de beroeps vaart alleen de diploma,s vn rijn en binnenvaart ook vrijwillig of verplicht opgelegd door rederijen.
- Marie Christina
- Berichten: 5019
- Lid geworden op: zo 21 aug 2011 07:59
- Locatie: Noord Drenthe
Re: Marfoon gebruik..
Kunsstof plaatje?
Aluminium, hoor.
En gegraveerd terwijl u twee weken wacht.
Inderdaad was het de voorloper van het huidige recreatie vaarbewijs.
De bovenste binnenwateren, de onderste kustnavigatie.
En het klopt dat je niet beroepsmatig mag varen ermee.
Daar is mijn Boschwad avontuur ook op afgeketst.
(Schipper op een wadloopboot)
Dan moest ik eerst Groot Vaarbewijs halen.
Compleet met stage op een binnenvaartschip van een jaar.
En dat terwijl ik vaarbevoegdheid Captain All Ships op de zeevaart heb.
Moet toch voldoende zijn om van Lauwersoog naar een zandplaat te varen.

Aluminium, hoor.

En gegraveerd terwijl u twee weken wacht.
Inderdaad was het de voorloper van het huidige recreatie vaarbewijs.
De bovenste binnenwateren, de onderste kustnavigatie.
En het klopt dat je niet beroepsmatig mag varen ermee.
Daar is mijn Boschwad avontuur ook op afgeketst.
(Schipper op een wadloopboot)
Dan moest ik eerst Groot Vaarbewijs halen.
Compleet met stage op een binnenvaartschip van een jaar.
En dat terwijl ik vaarbevoegdheid Captain All Ships op de zeevaart heb.
Moet toch voldoende zijn om van Lauwersoog naar een zandplaat te varen.

"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
- quichot
- Berichten: 2070
- Lid geworden op: di 14 jul 2009 00:14
- Locatie: Amsterdam
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Re: Marfoon gebruik..
Hiermee heb je de totale zinloosheid van die examens beter aangetoond dan ik ooit zou kunnen.
'Maar dan kennen ze de regels niet!'
Hoezo niet? Iedereen die zich op het water begeeft wordt geacht die regels wél te kennen. Zo simpel is het. Wie tegen een boete op het water in beroep gaat kan zich niet verweren met 'Edelachtbare, ik ben onschuldig want ik kende die regel niet'.
Instructiedagen op vrijwillige basis, prima! Goed idee! Maar verplichte examens, stop daar toch mee. Papieren veiligheid.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
- Gerard
- Berichten: 617
- Lid geworden op: di 08 aug 2017 11:39
- Locatie: Wisselend
- Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.
Re: Marfoon gebruik..
Dit ben ik "totaal" (om me ook eens van jouw sterke taalgebruik te bedienen)


Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"