Aan boord hebben we een 500 liter drinkwatertank en een waterpomp die het netjes naar het keukentje en de badkamer transporteert. Op zich niets mis mee, de pomp slaat aan als je de kraan open draait... alleen blijft de pomp de hele tijd 'tikken', alsof hij water moet geven en direct weer uitgaat. De waterpomp zit nu dicht bij de bodem van de drinkwatertank, kan het zijn dat de druk van het water die pomp parten speelt? Moet ie hoger gemonteerd worden? Of is de pomp aan vervanging toe?
Momenteel heb ik er een schakelaar tussen zitten zodat je hem uit kan zetten s'nachts, maar dat is best onpraktisch als je dan uitgekleed in de badkamer staat en daar pas beseft dat de pomp nog uit staat
Ik denk ik vraag het maar even... voordat ik de hele boel uit elkaar sloop (of zelfs een nieuwe koop) en het toch niets uitmaakt
Groeten,
Kapitein Henkie
If you want a guarantee, buy a toaster... - Clint Eastwood
ik heb datzelfde met de afvoer van de douche en wasbak. Daar zit een Johnson pompje met vlotterschakelaar in . Als er wat teveel vuil in dat bakje zit werkt die schakelaar niet meer zo goed en begint die pomp te tikken ipv helemaal af te slaan.
Als ik het getik hoor dan kuis ik het zeefje, de bak en de vlotterschakelaar en dan is het opgelost .
Dus misschien is er bij jou een vuiltje aan de drukschakelaar zodat die niet meer zo goed schakelt ?
het is maar een gedacht ...
groetjes, Dirk
Ik ga hem in ieder geval eens schoonmaken en kijken of ik iets kan afstellen. Er staat inderdaad een boiler op aangesloten maar de pomp deed dat ook al voordat die er was.
Bedankt voor de tips alvast
Groeten,
Kapitein Henkie
If you want a guarantee, buy a toaster... - Clint Eastwood
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis 20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte) 58 ton laadvermogen 40 ton waterverplaatsing DAF DD575 1964 reg.nr varend erfgoed 2639
Volgens mij doet ie t ook midden in de nacht.....dwz dat er druk achter de pomp wegvalt.
dan maakt t niet uit of er een drukvaatje zit. na een paar slagen zou het syteem op druk moeten zijn...denk ik...
maar...met merk en type komen we verder.
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis 20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte) 58 ton laadvermogen 40 ton waterverplaatsing DAF DD575 1964 reg.nr varend erfgoed 2639
Als het volume in de leidingen na de pomp zeer gering is kan de kleinste lekkage er al voor zorgen dat de pomp gaat pendelen.
als je een drukvat plaatst let er dan op dat de voordruk van het vat ongeveer overeenkomt met de persdruk van de pomp, dit is meestal wat hoger dan de druk in een CV systeem.
Ik heb daar een simpele oplossing voor als je geen water nodig hebt kan ik middels een relais de elektra uitschakelen bij de kraan zowel in de kajuit als achterin de natte cel, niet dat de pomp steeds aanslaat maar gewoon extra veiligheid.
Voor alle duidelijkheid er zit een Shurflo pomp ingebouwd van Conrad al 18 jaar tot volle tevredenheid!
Willem.
Kan het ook dat zo'n pomp na verloop van tijd,zelf intern gaat lekken?
Ik bedoel hiermee,dat de schoepjes of wat er ook maar in zit,terug lekken naar de aanvoerleiding?
Zomaar een gedachte,omdat alles kan slijten namelijk.
Ja hoor, als de terugslagklep niet helemaal goed sluit kan er water teruglopen naar de tank, en daarmee dan de druk in de leiding na de pomp laten afnemen.
Edit - Waterman was me net voor.
Was eergisteren aan boord, en de druk op mijn waterleidingsysteem staat keurig op 2,2bar. Al een paar jaar. En de pomp heeft geen spanning, dus is niet tussendoor aangeslagen.
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis 20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte) 58 ton laadvermogen 40 ton waterverplaatsing DAF DD575 1964 reg.nr varend erfgoed 2639