Ik kan me dat op zee voorstellen, maar in de binnenvaart is e.e.a. sterk afhankelijk van je medevaarweggebruikers en andere 'situaties'.
Bijv. de werkzaamheden bij de Merwedebrug. Op het moment dat de aannemer klaar is met de ene doorvaartopening gaat hij zijn spullen verhalen naar de andere opening. Dat wordt vervolgens gewoon ter plaatse geregeld vanaf het patrouillevaartuig ter plaatse. Die varen ook naar de wrakkenpontons om de matrixborden met tekst aan te passen.
Of afvarig op de rivier. Je weet niet van te voren of je opvaart tegenkomt, en zo ja, of die in een bocht naar rechts (afvarig gezien) de binnenbocht wil gebruiken en jou verzoekt over te lopen naar de andere oever.
enz. enz.
Dus de binnenvaart-stuurman vaart niet van waypoint naar waypoint, maar in een bepaalde richting via een bepaald vaarwater en handelt naar eigen inzicht de zich ter plaatse voordoenende 'uitdagingen' af.
Dat is dus precie het probleem met de tresco-vaarders. Als hun voorganger de vorige reis iemand is opgelopen loopt het track keurig in een 'chicane' om de voorligger van toen heen. En nu zie je dat schip plotseloos een rare manoeuvre maken. Waarom? Omdat op die plek vorige week iemand wat langzamer voer.......
Om die reden zie ik onbemande vaart ook eerder op zee dan op het binnenwater succes hebben. Op het binnenwater kan wel, maar dan moet in 1 klap alle binnenvaart onbemand. Dan wordt er niet meer opgelopen, er wordt geen verkeerde wal meer gevaren, alles keurig in schepen van vergelijkbaar formaat in een treintje achter elkaar aan. En pleziervaart kan je er dan al helemaal niet meer tussen hebben.....