van beroeps naar recreatief

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
schipper-willem

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door schipper-willem »

Bij nader inzien ziet de sluis er nog niet zo vervallen uit, er wordt nog regelmatig verfwerk aan gepleegd zo te zien:

Afbeelding

Dat het kanaal nog een afwaterende functie heeft is nu niet te zien echter vroeger kon het water goed buiten de gebaande wegen zijn weg zoeken:

Afbeelding

Dit is de zelfde locatie nu:

Afbeelding

En nog wat educatieve uitleg:

Afbeelding

Twee uur later zijn we weer aan boord waar we omdat het kil is de kachel laten snorren:

Afbeelding

We drinken een hartversterking en wachten op warm water uit de ketel op de kachel en gaan erna aan de afwas, kijken hart van Nederland en duiken later de kooi in.
Tot de volgende keer, Willem.
Afbeelding
WADnWIND

Bericht door WADnWIND »

Willem,

Ik geniet van al je 32 pagina's reisverslagen!
dank!
douane

Bericht door douane »

Ik ben toch wel een beetje jaloers hoor :) wil dit soort dingen ook graag hele jaar door maar ja me baas vind iets anders.
popeye
Contacteer:

Bericht door popeye »

schipper-willem schreef: 11.15 uur zijn we in deze sluis:

Afbeelding
Ik wil niet vervelend doen, maar deze sluis ben je pas 's middags na twee uur; de Nieuwebrugsluis!

(Nou doe ik toch vervelend!) :mrgreen:

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
schipper-willem

Een goede correctie, op een correcte manier is NOOIT vervelend
In het begin lopen er foto opnamen van Tim en mij door elkaar natuurlijk kan ik op het tijdstip loeren maar enige schrijversvrijheid moet je mij maar gunnen er zijn immers minieme aantekeningen en het verhaal komt n.a.v. de foto's.
Groet, Willem.
Afbeelding
schipper-willem

Zoals we al eerder aangaven laten we ons door het Drentsch tijdselement meevoeren en maken om 08.45 u los om te09.00 u voor de volgende brug te verschijnen het gaat niet wild de hoogst haalbare snelheid voor de Vrijbuiter is dead slow.
Toch waren we nog niet goed in het ritme want om09.25 u was de brugwachtster aanwezig dus meer onthaasten is hier van belang.
Ook nog te vroeg voor de sluis van Erica maar het mooie weer zorgt voor een uitstekend humeur:

Afbeelding

Toch zijn we daar ook weer heelhuids door gekomen getuige de volgende foto Klazinaveen wel een voordeel dat de opvarige treinmachinist even een seintje naar de bedienaar van de spoorbrug geeft waarop we niet eens vast hoeven te maken:

Afbeelding

Wel zijn we verrast als we de voor velen bekende Mastodont tegen komen met voor ons onbekende opvarenden.
Maar ja Leo kan niet altijd vrij krijgen dus geef hij het stokje nogal eens over aan bekenden die ook het vaargenoegen mogen smaken:

Afbeelding

Inmiddels zijn we het Oranjekanaal in geschoten richting het Willem Alexander kanaal:

Afbeelding

Afbeelding

En wat te denken van zo’n gemotoriseerde roeisloep als je op de brandstof wil besparen heb je wellicht nog wel 10 galei slaven op oproep beschikbaar!

Afbeelding

In het volgende stukje op naar de spaarsluis.
Afbeelding
schipper-willem

Nog even de datum, het is in het verhaal 24 mei 2016 als we volledig op ontdekkingstocht zijn voor de nieuwe spaarsluis waar we om14.15 zijn:

Afbeelding

Dit keer worden we al opgewacht en hebben dan ook geen tijd meer om nog foto’s te schieten aleer we in de onderste kolk van de koppelsluis zijn echter hier voor de spaarsluis:

Afbeelding

Dan vindt Tim het tijd om nog even foto’s van de koppelsluis te maken alles is wel steriel nieuw maar het metselwerk geeft wel een veel mooiere uitstraling als een betonnen bak:

Afbeelding

En zoals gewoonlijk wachten we hierop:

Afbeelding

Toch wel een mooi nieuw stukje zo richting Veenpark:

Afbeelding

De woeste gronden als voorloper op het Veenpark:

Afbeelding

De aanlanding aan het Veenpark in het volgende stukje.
Afbeelding
RuudMal

Bericht door RuudMal »

Willem,

mooi verhaal. zeker het stukje wat zo komt. direct door de brug bb-op smal en dan bij barger compascuum het museum.

Ik volg het met aandacht. Goed dat je even de tijd er bij zet. Ik had namelijk het gevoel dat je nu nog aan het varen was maar het klopte niet met de groene bomen!.

Laat maar komen!

gr
ruud
Ancora Imparo
schipper-willem

Dan ineens de aankondiging van het Veenpark veel is er over gezegd en nu zijn we er dan eindelijk een keer, zoal ik al memoreerde alles is voor ons nieuw dus beleven we het intens:

Afbeelding

En cartografisch kun je het laatste stuk van onze route gedeeltelijk ook volgen:

Afbeelding

Ook het smalspoor heeft onze aandacht, weer denk ik terug aan de steenfabrieken waar we stenen laden en dit soort treintjes af en aan reden over het fabrieksterrein, wat een verschil toen gaf het werkgelegenheid nu voor plezier:

Afbeelding

We gaan aanmeren om morgen het park te vereren met ons bezoek de havenmeester komt vast afrekenen 20 euries voor 1 overnachting en entree voor 2 personen.
We wilden onze museumjaarkaart nog showen maar dat maakte geen indruk dus betaalden we gedwee en de boot kreeg een soort van polsbandje dan kon zijn college zien dat we betaald hadden:

Afbeelding

De andere dag, 25-05 is onze dochter en zus jarig en lunchen ter ere van haar in het restaurant op het Veenpark.
We gaan op zoek naar het onbekende verleden wat grijpbaar is, dat kun je van deze geautomatiseerde tijd niet zo makkelijk meer zeggen:

Afbeelding

Is de brug nu open of dicht in ieder geval moest hij wel op de foto een smalspoor klapbrug:

Afbeelding

Tot zo.
Afbeelding
schipper-willem

Nog even een stukje smalspoor en wel het locotje waar we het terrein mee verkennen, het andere treintje reed naar de afgraving maar die hebben we niet bezocht, in dit geval alles is niets:

Afbeelding

En dan zomaar een dubbel plaatje met een boltjalkje op de achtergrond en ervoor een Lister 4 cil JP,
het zal wel een verplaatsbaar energiestation zijn geweest maar wel weer erg herkenbaar:

Afbeelding

Wat zou het mooi zijn als zo’n scheepje bij de volgende plaat aardappelen ligt te lossen bij de aardappelmeelfabriek:

Afbeelding

Afbeelding

De volgende nostalgische plaatjes, een Caterpillar wat had ik graag op de benzine starter gestart maar zoals je verder ziet is er al een modernere startmotor bij gezet:

Afbeelding

Afbeelding

En Nederlands Indies fabrikaat dus uit het kolonie tijdperk met naam van faam:

Afbeelding

hier stopt weer even het verhaaltje tot de volgende Willem.
Afbeelding
paure nesci

Bericht door paure nesci »

Mooi mooi mooi !
ik volg je graag....
gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Marie Christina

Bericht door Marie Christina »

Genieten dit.
Dank je voor je mooie bijdragen.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
schipper-willem

We blijven nog even bij de aardappelmeelfabriek waar de boeren zwaluwen met hun kelen kwinkelerend de aandacht opeisten zodat ik een wat bescheiden plaatje kon schieten:

Afbeelding

Later was er nog één over maar zo sfeervol met zo’n verlichtingsarmatuur:

Afbeelding

En welke sleutelpositie zou ik hebben als ik voor of achter die koets zou lopen?
Achter de dood aan lopen of er voor met de dood op je hielen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

We gaan snel verder en zien een winkeltje uit grootmoeders tijd, eenmaal binnen vraag ik naar boekweitgrutten helaas een gemiste kans het winkelmeisje weet niet eens wat het is.
Aan boord heb ik nog een restje hele boekweit grutten en meel ook werden de grutten geroosterd wat een heerlijk aroma geeft aan het nagerecht warm gegeten met een klontje boter en stroop.
Hier het winkeltje:

Afbeelding

en hier de hele boekweit:

Afbeelding

Dan het onbegrijpelijke van dit verhaaltje deze tekst keurig verzorgt in het park:

Afbeelding

Soms is het dan maar beter om een pauze in te lassen dus bij deze, tot later Willem.
Afbeelding
sailor wim

Bericht door sailor wim »

Hoi Willem
Wederom een mooi stuk verslag en wat geleerd over boekweitgrutten.
gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
schipper-willem

Ik vergeet er bij te vermelden dat het een hele kunst is deze hele grutten pap te bereiden, een afgepaste hoeveelheid grutten laten weken in water na 12 uur afgieten en in de pan met karnemelk op het vuur en blijven roeren anders schift de karnemelk.
Wat zachtjes napruttelen en warm serveren met klontje boter en stroop.
Voor de gebroken grutten hoef je niet voor te weken maar wel blijven roeren, hetzelfde voor het meel wat je eerst "aanmaakt" dwz de afgepaste hoeveelheid meel met wat karnemelk eerst tot een homogene massa roeren daarna de rest van de karnemelk erbij en warmen en roeren maar!
Groet, Willem.
Afbeelding
Plaats reactie