Een dukdalf is een in het vaarwater staande zware paal of constructie waar vaartuigen aan vastgelegd kunnen worden. Een dukdalf was van oudsher een constructie van meestal vier houten palen of een staketsel voor een riviersplitsing, brug of sluis. ...
Die dingen zijn genoemd naar de de Duc D'Alve, de Hertog van Alva, (Volgens Wikipedia 1507-1582) dus.
De man werd destijds gezien als een rots in de branding. Als een paal in het water.
Vandaar de naam.
Dat is dus al een mooi poosje geleden dus.
Zou zo'n ding heden ten dage nog getest moeten worden?
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
ik denk dat ik wat weet. Het is volgens mij op het Piet Heinplein in den haag.
vraag 1;
Daar aan de hogeweg heb je de koninklijke stallen. Mogelijk dat deze dukdalf de water kwaliteit meet voor het drinkwater van de "koninklijke" paarden.
Bijna helemaal goed, alleen die laatste vraag niet
Aan de andere kant van de brug staat ook een dergelijke dukdalf;
Ik denk dat het een door een ambtenaar bedachte constructie is van € 20.000,- om een dukdalf van € 1.000,- te beschermen. Doorvaarthoogte daar is een centimeter of 80, er vaart een enkel vletje en de rondvaartboot van Den Haag.
Als het enkel een constructie is om die paal te beschermen, dan vraag ik mij af: wat doet die paal daar (buiten stil staan) en wat is het nut (geweest) nagenoeg midden in het vaarwater?
Heb me rot gezocht op alle mogelijke vaarwaters, maar heb verzuimd bij badkuipen waters te kijken
Groet, Jo
Aan de brug te zien in de verte zou ik er nooit kunnen komen met onze boot. dus ik ben maar eens in de woonplaats van Erik gaan kijken.
en voor mij zelf de conclusie getrokken dat het of een meetpaal was of een paal om "iets" te beschermen is in Den Haag. Met een 1/2 uurtje fietsen en dat gebouw aan het einde van de vaarweg proberen te lokaliseren. en dat is gelukt. de antwoorden op de vragen heb ik zelf verzonnen daar heb ik geen duidelijkheid over kunnen vinden op internet.