Voorstellen

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Gesloten
Aquanaut
Contacteer:

Re: Voorstellen

Bericht door Aquanaut »

Hahaha, had precies het zelfde idee....had alleen niet goed gelezen...

Blauwe Walm schreef:Hallo (uitsluitend?) heren,

......... Vaar een jaar of zes met een ex-marine peilbootje en heb er recent een hekkotter-achtig bootje bij gekocht
Volgens mij heeft één van de bekendere modelbouw merken dit bootje ook als model gehad..

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
popeye
Contacteer:

Bericht door popeye »

sambeek schreef:Hu? :?

Buiten het feit dat ik het een mooi bootje vind, de laatste foto's.
Maar hoe zit dat dan met de eerste foto?

Afbeelding

Afbeelding

Of zit ik hier na een verkeerde boot te kijken?
Eerste post goed lezen!

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Blauwe Walm

Bericht door Blauwe Walm »

O jee, net op dit forum en nu al voor totale paniek gezorgd :shock:
Inderdaad eerst afgebeelde bootje net gekocht, de andere had ik al. Foto's daarvan kwamen nav een vraag daarover.
Het kleine bootje heeft inderdaad model gestaan voor dit bouwpakket:
Afbeelding
sambeek

Bericht door sambeek »

Blauwe Walm schreef:O jee, net op dit forum en nu al voor totale paniek gezorgd :shock:
O nee hoor BW, zeker geen paniek. Ik ben alleen niet zo op de hoogte van benaming van bepaalde type schepen.
Dus ik dacht nou, die is aardig aan het timmeren geweest. :mrgreen:
Inderdaad l a n g z a m e r lezen. :lol:
groet Terpstra / SAMBEEK
Blauwe Walm

Even kijken dan of er paniek ontstaat als ik nu weer terug ga naar de eerste (of eigenlijk tweede) boot :lol:

Die hebben we vandaag uit het water gehaald. Spannend momentje, want ik heb 'm gekocht zonder 'm onder water gezien te hebben. Daar was de prijs dan ook naar. Viel me alleszins mee. Wat butsen maar op het oog niks schokkends. Vlakmeting gepland voor komende week. De antifouling was een gevalletje verkoopverf en zit zo te zien over iets teerachtigs. Maar wat je eraf kan spuiten hoef je er niet af te krabben denk ik dan. Wat meer ruimte op schroefas en roer dan ik zou willen dus daar zit nog wel wat werk in.

Ook leuk: het ding heeft twee stevige scheggen waardoor de koelbuizen en schroef mooi beschermd zitten. De schoren lijken me wel wiervangers maar misschien kunnen we leuk bijverdienen als maaiboot.
Afbeelding
Navigo

Bericht door Navigo »

HH,

Stoer breed achterschip, ligt vast stabiel in het water.

Schroef en hangend roer zitten inderdaad goed beschermd.
Je kunt in ieder geval veilig aan de grond lopen.

Uit nieuwsgierigheid ga je het lagerwerk meteen vernieuwen?

Navigo
Blauwe Walm

De delen waar teveel ruimte op zit in ieder geval. Even kijken wat we tegen komen als we de boel los halen.
Heb net (weer) geleerd dat ik niet meteen alles overhoop moet trekken :roll:
Blauwe Walm

Het leermoment van vandaag: 32 graden is echt te warm om met de tercoo aan de gang te zijn. Maar ik wil het bootje graag asap weer in het water hebben en daarvoor zal toch echt alles onder water in orde moeten zijn. Dus me 5 uur boos gemaakt en met 1 enkel schijfje het halve onderwaterschip (9 meter) gedaan. De schaduwkant, dat dan weer wel. Romp heeft vrijwel geen putjes. De schroefaskoker lijkt matig (had ook geen anodes). Maar die is nog niet helemaal kaal, dus als alleen de schroefkant slecht is dan overweeg ik een dubbelingetje/overzetpijp. Kan ik ondertussen sparen voor een nieuwe.
Voor onderwater overweeg ik een Hempel systeem met eerst aluminiumprimer gevolgd door een laag of 4 hi-build. Heeft iemand daar ervaring mee?

Afbeelding
edje

Bericht door edje »

Ik weet dat het moeilijk is, maar doe je zelf een lol. Ga niet schilderen met deze temperaturen. Verf droogt te snel en het resultaat zal niet mooi zijn.

Kan je beter op je gemak in de schaduw de boel kaal halen en klaar maken. Volgende week wordt het weer wat normaler en kan je ook schilderen zonder dat de verf te hard op droogt. werkt ook een stuk fijner.

Dus de schaduw in met een fris biertje en de warmte uitzingen 8)
dconel
Contacteer:

Bericht door dconel »

Blauwe Walm schreef: Voor onderwater overweeg ik een Hempel systeem met eerst aluminiumprimer gevolgd door een laag of 4 hi-build. Heeft iemand daar ervaring mee?
Wij gebruiken dit systeem op onze Scoutingvloot. Wij zijn er erg tevreden over!
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
Marie Christina

Bericht door Marie Christina »

Blauwe Walm schreef:O jee, net op dit forum en nu al voor totale paniek gezorgd :shock:
Inderdaad eerst afgebeelde bootje net gekocht, de andere had ik al. Foto's daarvan kwamen nav een vraag daarover.
Het kleine bootje heeft inderdaad model gestaan voor dit bouwpakket:
Afbeelding
He!
De Mowe (maar dan met " op de o) van Graupner.
Heb ik een loodsbootje van gemaakt.

Is van origine het bijbootje van de bouwdoos van Seenotkreuzer Hermann Helms.
Afbeelding
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Blauwe Walm

Prima knutselweer, dus lekker opgeschoten. Onderwater is kaal en zit al grotendeels in de aluminiumprimer. Op de planning staan nieuwe anodes, en misschien maak ik de doorvoeren voor het toilet nog dicht en vervang ik het electrische onderwatertoilet door een chemische doos. Hoe minder gaten hoe liever. <- merkwaardige tekst nu ik het teruglees :lol:
Afbeelding

De roerhak eruit geslepen. Die was krom en wat dun. Bovendien was het taatslager ruim. Een nieuwe is in de maak en kan dan mee met het rondje laswerk. Nog even ergens een acetyleensetje regelen, want de schroef komt er niet vanzelf af. En dat zal wel moeten, want ik moet nog uitzoeken waar de speling op de schroefas vandaan komt. Achter de koelbuizen was met de tercoo niet te komen. Ik hoop dat dat beter gaat met de naaldbikhamer die ik heb besteld.
Afbeelding

In afwachting van onderdelen en gereedschap dan maar aan het stuurhuisdakje begonnen. Die wordt nog helemaal kaal, maar eerst het ergste maar even gedaan. Prachtig maanlandschap maar nergens doorgerot. Ben net op tijd 8) Ook nog uitvogelen hoe ik de zonnepaneel-steunen eraf krijg. Die zitten gekit en dat zit goed vast. Morgen maar even een zaagblaadje er tussen.
Afbeelding

En voor het geval het gaat regenen, de boel maar even in de owatrol cip gezet. Uiteindelijk wil ik er met De Ijssel doublecoat overheen, en volgens owatrol kan dat. Als dat niet handig is dan hoor ik het graag!
Afbeelding
buggyrene
Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: VW 1.9 SDI
KK: Paragon, reductie 2:1

Bericht door buggyrene »

Ga eens kleppen stellen van de 475 !! In plaats van de voorgeschreven 0.5 mm, afstellen op krap 0.45 mm, daarna de motor goed warm laten lopen voor een drie kwartier tot een uur, dan flink op zijn donder geven, je staat versteld wat er uit je uitlaat komt, een stoomtrein is er jaloers op :D :D. het roken wordt na een tijdje een stuk minder is mijn ervaring.
Ik heb dit toegepast op zowel 475 als de 575, en werkt goed. ( mits de verstuivers goed zijn natuurlijk).

René
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
Blauwe Walm

Met uw welnemen :lol: doe ik eerst even de dingen die nodig zijn om 'm weer in het water te krijgen. Okee, het stuurhuisdak is een uitstapje.
Het roken vind ik nog niet schokkend (als 'ie rookt dan doet 'ie het), en werd na 2 dagen varen ook al minder. Maar dank voor de tip. Vraag me wel af wat de theorie erachter is?
buggyrene
Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: VW 1.9 SDI
KK: Paragon, reductie 2:1

Bericht door buggyrene »

De theorie hierachter is, dat een bootmotor veel minder zwaar belast wordt dan in een vrachtwagen, waar deze motor voor is gebouwd. Dit heeft als gevolg dat hij in de kop minder warm wordt, dit heeft weer gevolg dat de klepstelen en andere onderdelen voor de kleppen, denk aan tuimelaars, e.d. niet op bedrijfstemp. komen, dat wil zeggen, dat de klepspeling niet door de warmte wordt opgeheven, hier is namelijk de klepspeling voor nodig dat de kleppen bij warme motor niet open blijven staan.
Door de klepspeling iets krapper te zetten, wordt de opheffing van de klepspeling wel gehaald, en kan de motor beter zijn uitlaatgassen kwijt, en beter zijn verse lucht binnenhalen, waardoor een beter verbranding, en dus minder rook geproduceerd wordt.

Uiteraard ben je vrij om je werkzaamheden zelf te bepalen, het was slechts een tip. 8) :|

René
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
Gesloten