schroefaskoker vervangen of niet

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Roel

schroefaskoker vervangen of niet

Bericht door Roel »

Voor het ombouwen van mijn sloep naar een elektromotor heb ik een stuwdruklager nodig in de aandrijflijn.

De situatie in de sloep is nu als volgt:

Afbeelding
Afbeelding

Er is een lager ingebouwd in de schijven die aan de verlengbuisjes gemonteerd zijn. De stuwkracht wordt overbracht op het houten paneel wat ingelamineerd is/was.

De bij de afdichting van de watergesmeerde schroef-as lijkt een vetkoord afdichting toegepast te zijn. Graag wil ik deze vervangen voor een volvo-seal achtige constructie of een doorontwikkeling daarvan met een slangaansluiting voor wateraanvoer.

Omdat alles nogal gedateerd oogt en er aan de schroef-zijde een radiale speling van ongeveer een halve mm voelbaar is, weet ik nu even niet waar ik goed aan doe:
- vervangen van de schroef-as en schroef-askoker voor een moderne variant, inclusief plaatsen van nieuw stuwdruklager
- vervangen van de schroef-as en kijken of ik een modern seal kan monteren op bestaande as.

Wat zijn jullie ideeën hierover?
meester
Contacteer:

Re: schroefaskoker vervangen of niet

Bericht door meester »

Ik zou de schroefas controleren en indien ingesleten vervangen door een nieuwe. Anders de glands controleren en vernieuwen en de vetsmeerinstallatie zo laten. dat is echt het meest betrouwbare. Na de glands gewoon een dubbelrij-ig hoekcontactlager met bok van SKF (of ander merk) plaatsen op een ingelamineerde steun op het vlak. dan kan de elektromotor met een flexible koppeling direct in lijn.
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
Peter-J

Bericht door Peter-J »

Ik zou ook de bestaande situatie houden. Niks mis mee. Versleten delen eventueel vervangen waar nodig.
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen....... :lol:
Roel

Bericht door Roel »

Bedankt voor jullie reacties. Ik ga eerst nog eens verder de bodemplaat demonteren om te zien hoe het nu écht zit. De schroef-as is watergesmeerd, er wordt net na de afdichting een slang aangevoerd die aangesloten is op een waterschepje. Desondanks ziet de huidige afdichting eruit als een vetgesmeerde variant.

Dit is de buitenzijde van het geheel:
Afbeelding

Het is me niet duidelijk of dit buitengland normaal gebruikt wordt voor vet of water. Als ik e.e.a. gedemonteerd heb zal het waarschijnlijk duidelijker worden.

Het meest ideale voor mij is om nu alles zo goed mogelijk aan te pakken. Ik heb geen zin om over 2 jaar weer iets los te moeten halen omdat ik nu een "makkelijke" keuze gemaakt heb.
Voor het stuwdruklager wil ik inderdaad een standaard industrieel lagerblok gebruiken met een hoekcontactlager. Hiervoor moet ik een nieuw paneeltje lamineren waar het op gemonteerd kan worden. Het liefst alles in één keer goed zodat ik het later niet overnieuw hoef te doen. :D
Roel

Bericht door Roel »

Gisteren heb ik de schroefas gedemonteerd.

Volgens mij zat het een en ander wel wat vreemd in elkaar. Op de achterzijde van de as zaten twee ringen waardoor de as niet naar binnen geschoven kon worden:

Afbeelding

In het buitenlager zit geen rubber lager, het lijkt wel iets van leer:

Afbeelding

De as die ik eruit gehaald heb is 22mm en zit vol met put corrosie. Vanwege deze corrosie wil ik hem het liefst vervangen. Weet iemand of er ergens assen te koop zijn in 22mm? Ik heb al even gegoogeld, maar alle accessoires als seals, lagerbussen etc zijn allemaal ingericht op 25mm of meer.

Ik wil hem gerust vervangen voor een 25mm variant, maar dan heb ik waarschijnlijk een andere uitdaging. De lagerbus van leer heeft een buitenmaat van 33.5 mm. Hiervoor moet ik dan een lagerbus zien te vinden voor een 25mm as. Ook het binnenland dient dan vervangen te worden voor een 25mm variant, maar daar zie ik minder problemen in. Een verloopbus is redelijk eenvoudig te maken waarna ik er een zwevend binnenlager op kan monteren.

Ik ben benieuwd wat anderen ervan denken.
Plaats reactie