Na lang geen reacties geplaatst te hebbn, heeft Wim me aangeraden om een even een brainstorm te organiseren op het forum.
De eerste jaren deed de Kobbe dienst als 'verblijf' nu willen we meer gaan varen, dus ik zou de electrische installatie wat willen aanpassen.
De huidige installatie is redelijk simpel.
Geen gescheiden start of leef batterijen (2x235amph). Een omvormer van 1100watt, oudere groep van 5KVa met veel problemen, boiler 100l van 2000W, en oudere zonnepanelen. Heel de binneninstallatie(verlichting, wc,…) draait op 12v alsook de startmotor. De generator dient eigenlijk enkel om de boiler op te warmen en als back up voor de batterijen.
Ik zou de volgende zaken willen aanpassen in de komende jaren en ik probeer een aanvalsplan op te stellen.
Gescheiden start – leefbatterijen : logisch, denk ik
Electrische stuurbekrachtiging: de stuurinrichting is nogal zwaar (de nostalgische kabel/kettingbesturing maar wil ik behouden)
Ankerlier, is momenteel handmatig maar wil ik makkelijker maken.
Boiler zou ik kleiner en lichter nemen (bv 1200w en 50liter, heb een hekel aan gas en een dieselboiler is momenteel wat boven het budget)
Keerkoppeling is een mechanische twindisk. Mijn maatje krijgt ze niet ingeschakeld en voor de kindjes zou het ook leuk zijn dus zoek ik een bekrachtiger (servomotor, perslucht, hydraulisch, …)
Zonnepanelen?
Generator kleiner en stiller nog steeds als back up
Alle suggesties zijn welkom, en ik neem ze allemaal in overweging

grts
Robin
Mslb Kobbe