Moet de kogelkraan (gesl. koelw.syst) inderdaad altijd dicht?

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

sailor wim

Re: Moet de kogelkraan (gesl. koelw.syst) inderdaad altijd dicht?

Bericht door sailor wim »

Marie Christina schreef:Zoals ik elders in een topic al zei,René, ik heb een afwijking. :)
Ik kijk echt om de 10 seconden (of zo) op de metertjes.
Ik weet ook niet waarom.
Is een tic van me.
Oliedruk, temp, spanning, toeren, kompas, naar buiten kijken.
En dan begint het rondje weer opnieuw.
Zo is de ellende voorkomen.
Hoi Menno,
Die tic komt mij ook bekend voor.
Maar is het wel een tic vraag ik mij af.
Zo ben ik ook alert op afwijkende geluiden uit de motor ruimte natuurlijk.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Marie Christina

Bericht door Marie Christina »

Oh, dat herken ik maar al te goed!
Één rammeltje, één piepje anders dan anders en het is van: "Hé, wat was dát? "
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Klaver vier

Bericht door Klaver vier »

Die tic is niet bijzonder die heb ik ook omdat ik vroeger een boot had die regelmatig warm werd, maar als je net even lekker met je lijntjes bezig ben is het heel gauw te laat, warm lopen door geen circulatie gaat enorm snel.
Maar waar het omgaat hebben die afluiters zin in een gesloten systeem,in mijn ogen niet alleen als het gesloten systeem lek is
Gr René ( ex De Stoere)
Klaver vier
Marie Christina

Oh ja.
Dáár ging het over. :mrgreen:
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
RuudMal

Bericht door RuudMal »

Bij mij gaan de overboord afsluiters alleen dicht als ik van boord ga. Niet als we op vakantie zijn en en even de stad in lopen maar de boot achterlaten op de ligplats.

Wel interessant is te horen dat als de uitlaat, die bij ons ook wel eens in het water ligt, ook een afsluiter hoort te hebben. Nu is dat bij ons een gelaste buis met zwanenals en daarna pas een slang. Dus dan zou deze daarna pas moeten gaan lekken en hevelen. Maar deze regel heb ik mij nooi gerealiseerd.

Ruud
Ancora Imparo
Klaver vier

Bericht door Klaver vier »

Ruud dat de uitlaat af en toe onderwater ligt, is natuurlijk altijd link.
Mijn schoonouders hebben een curtevenne en die ging twee jaar terug bijna naar de bodem omdat de uitlaat na de zwanenhals doorgerot was
Die zijn letterlijk gered door de brandweer.
Het toeval wilde dat mijn schoonvader voor de kajuit in liep en toen met zijn voeten in het water stond
Toen wist hij nog niet wat er lekte en probeerde zo snel mogelijk naar een jachthaven met kraan te komen.
Mijn schoonvader hozen en mijn schoonmoeder hard varend in de jachthaven proberen te komen,maar door het harde varen pompte de boot alleen maar harder vol.
Gelukkig hebben ze al hozend en pompend de haven berijkt waar hij er gauw uitgetild is en erger is voorkomen.
Ik vindt water op de uitlaat altijd een beetje link
Gr René ( ex De Stoere)
Klaver vier
wolf1

Bericht door wolf1 »

KarelE schreef:En wie is Wolf1 dan wel? Iemand die graag medeforumleden ergert door lekker eigenzinnig blauw en opvallend te willen zijn? Komt hier net kijken en debiteert zijn wijsheden? Wat is zijn achtergrond? Kan hij zich niet even fatsoenlijk voorstellen? Ik denk dat ik hem maar ga blokken.
Karel, wel wakker blijven !
Gr. Wolf1
sambeek

Bericht door sambeek »

KarelE schreef:
wolf1 schreef:Om te proberen een norm vast te houden, draait men kranen dicht !
“Een goed schip drijft niet op slangen”
Gr Wolf1
En wie is Wolf1 dan wel? Iemand die graag medeforumleden ergert door lekker eigenzinnig blauw en opvallend te willen zijn? Komt hier net kijken en debiteert zijn wijsheden? Wat is zijn achtergrond? Kan hij zich niet even fatsoenlijk voorstellen? Ik denk dat ik hem maar ga blokken.
even van toppic af: :lol: :lol: :lol: :lol: nou net komen kijken?

Lid geworden op:14 Jan 2008, 11:00Laatst actief:22 Mei 2016, 19:54Totaal berichten:8 | Zoek gebruikers berichten
(0.02% van alle berichten / 0.00 berichten per dag)

Hij is meer actief op een ander forum. Ook met mooi kleurtje. 8) valt wel op.
Verhip Wolf1 was me net voor! :mrgreen:
groet Terpstra / SAMBEEK
KarelE
Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk

Bericht door KarelE »

Lid geworden in 2008 en nog niet voorgesteld?

Komt net kijken dus.
Met maar 9 berichtjes hier ben je nog niet droog achter de oren.
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Arrejoan
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen, nog afgezien of het nut heeft in een gesloten systeem, is het altijd wijs om als er niemand aan boord is ALLE afsluiters onder de waterlijn dicht te zetten.
Dit werd me laaaaaang geleden als jongetje al geleerd door mijn opa en is nog steeds vaste regel aan boord van de schepen in de familie Jeroense want een paar minuten tijdverlies weegt niet op tegen een volgelopen schip.
Dat zit er zo in dat ALS ik het door welke reden dan ook vergeet, er terug naar boord gegaan wordt om het alsnog te doen, want inderdaad een schip drijft op afsluiters en NIET op slangen. :D
En aan boord is de eerste gang door het schip om alles open te zetten ( en te checken), VOOR er wat dan ook gedaan wordt, in de machinekamer is het altijd een deel van het controlelijstje VOOR het starten: oliepeil, koelwaterpeil, afsluiters, accu hoofdschakelaars, eventueel koudstartprocedure.
het wordt al snel een gewoonte en weet je niet beter.
groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
varg
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Bericht door varg »

Je zou een soort paneeltje moeten ontwikkelen waarbij je een paar vragen moet beantwoorden voordat je kunt starten.
Eén van de vragen (knoppen) zou dan kunnen zijn: BB-kraan open? Daarna wordt de startknop pas vrijgegeven.
Bij het van boord gaan zou je bij de hoofdingang een zelfde soort paneel kunnen maken.
Uit de psychologie weten we dat als je een vraag actief moet beantwoorden het aantal fouten (vergeten) veel kleiner wordt.

Vroeger vaak terug moeten fietsen omdat ik niet zeker wist of ik de hoofdschakelaar 12V uitgezet had. Tegenwoordig zit de massapik aan mijn sleutelbos. Is wel zwaar maar het scheelt een hoop fietsen.
Arnold
Marie Christina

Een checklist.
Net als in de luchtvaart.
Hmm. Mja.

Ik ken mezelf.
Dat doe ik 3x en dan vind ik dat het wel een jachie is en geen Boeing 737.
Zelfs in de zeevaart heb je die checklisten alleen op papier.
Duurt anders veel te lang.

Ik probeer er wel gewoon om te denken.

En die massasleutel aan de sleutelbos is een beetje praktisch onuitvoerbaar bij mij.
Ik heb zo'n grote rode vaste schakelaar van Hella. :D
edje

Bericht door edje »

Op de Zaandam gaan uiteraard alle bubo's (buitenboord) afsluiters dicht bij vertrek of na het draaien met een motor. Echter op de werkspoor en de beide stork generatoren zit een expansie tank van een liter of 300. Hier zet ik ook altijd de afsluiter van dicht, de reden is dat mocht er een slechte pakking ergens in of aan een van de motoren zitten deze tank het gehele koelwatersysteem leeg drukt. Nu vind ik dat niet zo heel erg als het in het scheepsvlak komt maar wel als er een koppakking begint te lekken/zweten en deze stroomt in de voering en blubbert het carter vol met water. Met enige regelmaat komen er nog wel eens oude machinisten aan boord kijken en een van de vragen is steevast, zetten jullie de afsluiter wel dicht van de expansie tank als je een langere tijd stil ligt? Het wil nog wel eens voorkomen dat er een pakking zweet en deze kan je carter/voering vol met water zetten.

Afsluiters vergeten voorkomen wij door een startlijst te maken welke je moet volgen, zodat als je de lijst volgt nooit iets kan vergeten te openen of te sluiten. We varen nu eenmaal niet zo heel veel met het schip ivm de brstf kosten en niet iedereen is even gefocust bij het starten.

een startlijst is een soort ISM super light code voor jachten :lol:
Nieuwkoop

Bericht door Nieuwkoop »

Je kunt ze ook elektrisch bedienbaar maken.

http://www.bootshop4u.nl/Webwinkel-Prod ... Ltr-h.html

Bij mij zou dat handiger zijn dan iedere keer de luiken open en onder de vloer kruipen.
stevedem

Bericht door stevedem »

het word vanzelf een routine...
om de hoofdschakelaars aan te zetten moet het luik open, en dan zet ik ook gelijk de afsluiters van toilet en motor open...
dekwas staat altijd dicht, die zet ik apart open totdat ik de pomp heb verplaatst naar boven de waterlijn...
kansloos dat ze die zo laag geplaatst hebben, maargoed, je moet wat te verbeteren hebben op je boot he.

bij de eerste de beste werfbeurt gaan de handmatige kogelkraantjes vervangen worden voor electrische... we benne natuurlijk wel luie watersporters :lol:

alleen de afsluiter in de uitlaat..... die heb ik ook niet.... zou dat echt nodig zijn met een natte uitlaat ?
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Plaats reactie