Ankerbak verdiepen met rvs platen verlijmen

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

KarelE
Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk

Re: Ankerbak verdiepen met rvs platen verlijmen

Bericht door KarelE »

Trespa mag dan wel goed bestand zijn tegen vocht, het kan flink werken onder invloed van vocht. Daarom moeten gaten ook altijd fors ruimer dan de bevestigingsschroeven worden geboord, en ook daarom hebben trespa-schroeven een flinke kraag.
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
wrotter

Bericht door wrotter »

sorry hoor ik werk al sinds de verbouwing van mijn luxe motor in1978 met trespa en dat ook op enkele andere schepen die we verbouwd hebben tot passagiers schip.
altijd stak geschroefd en ook vaak met schroefdraad er in getapt op ijzer werk ,en nog nooit last van krimp of rek gehad daar mee ,hoogstens als de temperatuur extreem word .ook nooit vervormingen gehad .

hele natte ruimte,s mee ge maakt ,in de eerste jaren kon het nog wel eens blaren trekken ,maar dat is ook over .
dus de krimp of rek is miniem ,beslist niet meer als ijzer ,het is ten slotte kunststof ,gemaakt van gelaagd papier.
groet wout .
popeye
Contacteer:

Bericht door popeye »

popeye schreef:Dat multiplex kun je dan aan de binnenkant bekleden met wat jij wil;
Kijk, wanneer je de binnenkant wilt bekleden met trespa, vastgezet en afgekit met de juiste kit kan het denk ik een goeie oplossing zijn.

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
KarelE

Bericht door KarelE »

Uit de Trespa verwerkingsvoorschriften:

De kern van Trespa Meteon bestaat voor 70% uit hout. Daarom
gedraagt Trespa Meteon zich in veel opzichten op een soortgelijke
wijze als hout.

Werking: Maximaal 2,5 mm per m1 plaatlengte
Vooral onder invloed van wisselende vochtbelasting.
Let daarom goed op ventilatievoorschriften.

Metaal werkt niet onder invloed van temperatuur, trespa dus wel.

Andere info op basis van dezelfde voorschriften

Trespa montageschroeven hebben een diameter van 4,8 mm.
Volgens de verwerkingsvoorschriften moet er 8 mm worden voorgeboord in het trespa. Schroeven niet verder dan handvast aandraaien. Bij een paneeldikte van 6mm op schroeven max. 400 mm uit elkaar.

Dan is er toch ruimte voor 3 mm werking op een afstand van 40 cm.

Mij is hier bij aanschaf van het trespa voor de badkamer van de Johanna uitdrukkelijk op gewezen, om te voorkomen dat de platen gaan scheuren op de plek van de gaten.
Kermit the Frog.
FKZ

Bericht door FKZ »

Back on topic,

Gemaks halve ga ik er van uit dat je de ankerbak wil verdiepen in de voorpiek. Je bak is nu waarschijnlijk een taps toe lopende bak. Als hij recht is en recht verlengt kan worden de binnen maten van de huidige bak de buitenmaken van bak waarmee je de boel verlengt.

Mocht het niet een rechte bakzijn zou ik als volgt te werkgaan: de onderkant er uit flexen en vervolgens met karton of goedkoop plaat materiaal een mal maken voor het inzet stuk. het inzet stuk ongeveer 5cm laten door lopen in de oude bak. Let op dat je ruimte houd voor het afwateren van de ankerbak je zal dus boven de waterlijn moeten blijven of een pomp moeten hebben dat laatste zou ik niet aanraden. Als je de mal hebt kan je het inzet stuk maken uit RVS of staal. RVS heeft enkel zin als je ook een RVS ketting hebt anders zal het RVS aangetast worden door de stalen of verzinkte ketting en veel sneller roesten dan normaal staal. RVS is overhet algemeen gevoeliger voor pit corrosie dan pisbakken staal. Ander materiaal kan natuurlijk ook HDPE, composiet, hout enz. Uit gaande van een stalen ketting zou ik het stuk van pisbakken staal maken en laten lassen. en vervolgens goed in de verf zetten (bilge verf oid). Omdat je aangeeft te willen lijmen ga ik er vanuit dat je niet wilt lassen aanboord. Als je dat wel kan zou lassen mijn voorkeur hebben.

Zo niet dan zou ik een aantal gaten het inzet boren en goed verzinken. Gaten overnemen in de oude bak en er draad in tappen M8 oid. Vervolgens goed kit aanbrengen op de overlappingen. En de bouten in de tapgaten draaien. Eerst handvast en na een paar week even doorzetten(dan knijp je niet alle kit er uit). Alles mooi conserveren en klaar. Als de bak taps genoeg is zou het eventueel zonder bouten kunnen omdat je dat een “vorm gesloten verbinding hebt” wel maar 1 kant op maar indit geval de goede. Persoonlijk zou ik nooit enkel vertrouwen op kit of lijm je hebt een behoorlijk gewicht in de bak en de lijm word dus belast op rek kruip en afschuiving. En mogelijk na verloop van tijd scheuren natuurlijk op het moment dat je met windje 6 tegen de wind een aantal mooie golven induikt. Succes

Mvg FKZ
Heavy Metal
Info: Op onze site, www.deheavymetal.nl lees je ons blog. Nu al meer den 5 jaar zeilen. Vooral in de Carieb. Altijd warm
Contacteer:

Bericht door Heavy Metal »

FKZ,
Er komt een verzinkte ketting in. Ik wil Rvs 316 1,5 mm dik gebruiken en waar mogelijk de lijm verstevigen in overlappingen met een paar popnagels. Pitcorrosie ??? De bak kan ik niet buiten de boot in elkaar lassen, veel te weinig ruimte. In de boot lassen wil ik niet, dan verbrandt mijn mooie buitenkant lak. Welke lijm gebruiken is ook nog mijn vraag
varg
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Bericht door varg »

Afbeelding
Komt de bak in deze loze ruimte? Dan is het toch mogelijk een 'verlengbak' te laten lassen met een hoeklijn bovenop, je kunt hem er hier inschuiven. De hoeklijn bout je (met kit) vast aan de bestaande bodem en je decoupeert de oude bodem eruit. Je hebt dan geen gladde overgang tussen oude en nieuwe bak maar ik denk niet dat dit een belemmering voor de functie gaat zijn.
Arnold
sambeek

Bericht door sambeek »

Heavy Metal schreef:FKZ,
Er komt een verzinkte ketting in. Ik wil Rvs 316 1,5 mm dik gebruiken en waar mogelijk de lijm verstevigen in overlappingen met een paar popnagels. Pitcorrosie ??? De bak kan ik niet buiten de boot in elkaar lassen, veel te weinig ruimte. In de boot lassen wil ik niet, dan verbrandt mijn mooie buitenkant lak. Welke lijm gebruiken is ook nog mijn vraag
Je ziet straks door de bomen het bos niet meer, denk ik.
Lijm ook nog een vraag? :roll: Al meerdere malen in bovenstaande berichten aangegeven.
Een polymeer houdende verlijming. bv van Walraven, Bison of gelijk daar aan.
groet Terpstra / SAMBEEK
schipper-willem

Bericht door schipper-willem »

De vorige eigenaar van mijn bootje had het aardig opgelost, een stuk rioolpijp p v c waar 30 meter 8mm ketting in zit.
Aan de onderkant een deksel mer een gaatje met aansluiting van slangetje naar 5 liter jerry kannetje.
Daar de "kettingbak" weggetimmerd zit, loopt het slangetje tot onder het bed, gisteren geleegd na 3 jaar 1,5 liter schoon water.
Misschien een tip: als je veel water overkrijgt, zeker zeewater is het raadzaam om het kettinggat waar de ketting in het dek verdwijnt naar de kettingbak dicht te stoppen met eerst een krantenprop en een laagje gips daarover, gegarandeerd dicht.
Als je moet ankeren is het er zo uitgebroken, dit hoort ook bij zeevast maken.
Groet, Willem.
Afbeelding
sambeek

Bericht door sambeek »

Om je een indruk te geven hoe ik de houten steunpunten heb bevestigd op mijn vorige boot,
zelfde rede als waar jij nu tegenaan loopt, geen schade aan je lak maken.
Houtklossen (wit op foto) tegen staal aan verlijmd met, je raad het al, polymeer houdende lijmkit.
Goed laten drogen natuurlijk en dan daar verder op bouwen. Super sterk en laat niet meer los.
Foto's zijn niet zo heel duidelijk maar het gaat om de witte houtbalkjes. :)
Niet te zuinig zijn met die "troep" en even ondersteunen tot het voldoende droog is.
Uiteindelijk is het toen (3e foto naar ik meen) dit geworden. Voor 98% verlijmd.
Misschien wel leuk, toen ik klaar was, de boot te koop gezet. Krijg je het geleuter door sommige dames, er zit geen
hangkast in. He? neem je je avondjurk mee dan? :? Om van al dat gezeik af te zijn heb ik er toen een dinette teruggeplaatst,
en een combi hang/legkast bij gemaakt. :) :mrgreen: (laatste foto)
http://myalbum.com/album/Pa6mNZt8CgRR
groet Terpstra / SAMBEEK
Heavy Metal
Info: Op onze site, www.deheavymetal.nl lees je ons blog. Nu al meer den 5 jaar zeilen. Vooral in de Carieb. Altijd warm
Contacteer:

Ziet er goed uit, Terpstra
Heavy Metal
Contacteer:

varg schreef:Afbeelding
Komt de bak in deze loze ruimte? Dan is het toch mogelijk een 'verlengbak' te laten lassen met een hoeklijn bovenop, je kunt hem er hier inschuiven. De hoeklijn bout je (met kit) vast aan de bestaande bodem en je decoupeert de oude bodem eruit. Je hebt dan geen gladde overgang tussen oude en nieuwe bak maar ik denk niet dat dit een belemmering voor de functie gaat zijn.
Arnold
Ja dat is simpel gezegd. Maar er moet ook een afvoer komen. Hoe moet ik die dan construeren zodat ik ook zeker weet dat die niet gaat lekken, want dan stroomt de boot langzaam vol. De loosgaten van de nieuwe bak komen op ongeveer 40 cm van de waterlijn af. Tijdens het varen zal daar regelmatig water naar binnen stromen.
En vanuit de binnenkant kan ik niet onder de bak bij de punt komen waar de afvoer gaten komen.
sambeek

Bericht door sambeek »

Hoe gaat je ketting naar buiten? Kun je eens een schetsje maken? Komt er ook een stukje ketting geleide buis?
groet Terpstra / SAMBEEK
sambeek

Bericht door sambeek »

Ik zat zo te denken, als je nou van watervast multiplex 18mm of 22mm een precies passende bak maakt, (of RVS natuurlijk)
je strijkt de bak een aantal keren goed in met twee comp. epoxy is ie waterdicht. Maak er van RVS een dubbele
bodem in (met gaten) op een hoogte dat je er een pompje met vlotter onder kunt plaatsen bv. zoiets:
Afbeelding
Wel een paar steunpunten maken in de dubbele bodem zodat je pomp niet geplet wordt. :wink:

Een slangetje ergens naar buiten, dan ben je er toch?
Tevens zou je bij je uitgaande gat ketting, een paar rubbermatjes kunnen inkepen en om de ketting doen die op
uitgang geklemd zit. (als een soort + inkeping) en dan 2x over. Hiermee houdt je denk ik al veel tegen.
Het gene wat alsnog naar binnen loopt, kan het pompje wel verwerken. :idea:
groet Terpstra / SAMBEEK
KarelE

Bericht door KarelE »

Of je maakt een aanzuigslang of -pijp naar een hoger punt, binnen of bovendeks. Dan kan je een zelfaanzuigende (hand?)pomp buiten de bak plaatsen. Kan je erbij voor onderhoud/storingen.

Of maak een aftapleiding onderin de bak, naar een afsluiter die bereikbaar is. Dan kan je de bak aftappen in een jerrycan o.i.d. op een moment dat het jou uitkomt.
Kermit the Frog.
Plaats reactie