Pakschuit

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
meester
Contacteer:

Re: Pakschuit

Bericht door meester »

En nu met fotos! ik ben na het eten toch nog even 2 uurtjes aan het lassen en slijpen gegaan.
Afbeelding
Doordat ik mijn lasapparaat uitgeleend heb aan mijn broer las ik met een toestel van €50,- (ooit gekocht in frankrijk op vakantie)
Afbeelding
Dat zorgt om de halve meter voor tijd om je lassen te slijpen;-). sorry voor de slechte foto's maar er zit een barst in mijn scherm.
Afbeelding
gelukkig is de helft al afgelast!. als alles van de roef klaar is gaan we klinken.
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
meester
Contacteer:

Bericht door meester »

de voorkant van de roef is klaar!Nu nog klinken. Alles netjes afgebraamd en in de menie.
Afbeelding
Ik heb een motor voor de Pakschuit! Een 3 fase 15kw aandrijving. nu kan ik de regeling gaan testen en al het draaiwerk voorbereiden.
Afbeelding

Gr.Nico.
meester
Contacteer:

Bericht door meester »

Ondertussen ben ik gewoon doorgegaan met opknappen van de pakschuit.
afhankelijk van het weer natuurlijk binnen en buiten.
de buiten kant het ik voor een deel kaalgemaakt en in de menie en grondverf gezet
Afbeelding
ook het achterschip en vooral de roef natuurlijk. dit alles met dank aan Wim voor de verf!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
een leuke klus en het knapt er lekker van op.
binnenkort weer wat staalwerk. alle delen van de roef klinken en de potdeksel voor slopen en vernieuwen.
sailor wim

Bericht door sailor wim »

Hoi Nico,
Hier in Lier
heb ik plezier
van jou werk
wat je maakt is sterk.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
schipper-willem

Bericht door schipper-willem »

Nico,
Mijn complimenten voor zoveel geduld en liefde voor dat mooie model pakschuit.
Zelf heb ik ook nogal wat werk achter de rug maar dat heb ik gelast, ik had de moed en de mogelijkheid toen nog niet voor dat ambacht.
Later zal ik daar uitgebreid op terugkomen, veel succes,het resultaat mag er zijn!
Groet, Willem.
Afbeelding
Marie Christina

Bericht door Marie Christina »

Ik ben redelijk vers op dit forum en zie dit topic dus nu pas.
Mijn reactie:

Diep respect.

Wat een project, maar wat wordt het mooi.

En je klinkt in je commentaren bij je foto's nog best normaal. :mrgreen:
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
meester
Contacteer:

Bericht door meester »

schepen en restaureren zijn echt mijn uitlaatklep. lekker na een drukkedag praten, regelen en vergaderen even met echte dingen aan de gang.
gisteravond weer 3 mtr boeisel kaalgemaakt, nog 1 mtr te gaan en dan kan heb 1 zijkant in de grondverf staan.
ook een eerste stap gemaakt met de scepters waar de houten zijpanelen in komen te staan. een eerste proefmodel heb ik gehecht en moet nog defintief op maat.
foto.s en beschrijving volgt
meester
Contacteer:

Bericht door meester »

zaterdag kon ik nog lekker een paar uurtjes wat doen. door een familiefeestje konden we n iet meedoen aan de middendelftlandrace. dus lekker even aan de klus.
volgende stap in de restauratie:
Afbeelding
Het uitpuzzelen van de scepters en de hoogte ervan. lekker puzzelen langs de waterkant.
Afbeelding
gelukkig had ik de oude merkels voor de luikenkap nog liggen. deze lagen eerst op de helleveeg maar daar heb ik een stalen kap op gemaakt.
Afbeelding
eroverheen moet dan een stalen sluitstrook van 10 com breed die we vastmaken met de oogbouten waar in al eerder een vraag over gesteld heb
Afbeelding
en als afsluiting natuurlijk even het kaalgemaakte ijzer ontvetten en in de menie. zichtwerk!
Afbeelding
van de besproken scepter moet er in totaal 12 maken. de dummie is nog snel gehecht maar ik ga ze allemaal klinken.
Afbeelding
meester
Contacteer:

Bericht door meester »

tijdens het zoeken op internet vond ik nog wat foto's op een website over Haarlem
daar blijkt mijn pakschuit heel lang te hebben gelegen als woonschip. je kan echt alles vinden.
Afbeelding
deze geven mij een schat aan informatie over de details van de achterroef.
Afbeelding
Afbeelding
meester
Contacteer:

Bericht door meester »

vandaag door het uitvallen van een vergadering even wat tijd gekregen om wat klusjes te doen.
De kromme goot van het ruimschot voor een paar keer ingesneden en langs een bint rechtgemaakt en weer dicht gelast.
Helaas geen foto's want ik had geen camera bij.
daarna de rotte strip van de hoek afgeslepen en roest verwijderd. tussendoor de menie op het boeisel geschuurd.
De eerste stukken van de potdeksel voor uitgeslepen en verwijderd.
hierna heb ik het boeisel en het voorluik in de grondverf gezet.
volgende keer weer foto's
meester
Contacteer:

Bericht door meester »

Zo weer een aantal foto's. zijkantje geschildert:
Afbeelding
en nieuwe gaten gemaakt
Afbeelding
schipper-willem

Bericht door schipper-willem »

Wat vinden jullie van dit juweeltje, uiteraard niet origineel uitgevoerd maar toch.......

Afbeelding

Afbeelding

Een laat exemplaar van de pakschuit met terugvallend achterboeisel, Aalsmeer 27-09-2011
Groeten, Willem.
Afbeelding
meester
Contacteer:

Bericht door meester »

zo eindelijk weer eens aan het schip kunnen werken. eerst moest de helleveeg nog winterklaar en Ik ben bezig met een master opleiding naast mijn werk.
wel een beetje druk. ik heb nu het laatste semester afgerond en kan gaar afstuderen. Als traktatie even leekr een dagje bezig geweest.
het repareren van de gaatje in het boeisel beviel me niet erg. en mijn vader, die altijd controleert of ik het wel goed doe, was het ook niet met de aanpak eens.
dus... radicaal de slijptol erin. eerst nog wel mallen gemaakt op een stuk stucloper natuurlijk.
Afbeelding
toen met de moker en een koudbeitel alle randen van de klinknagels afgehakt. Ik kreeg er wel moeien handen van.
Afbeelding
het stuk wat eraf komt moet ik nog wel verder slopen. Ik wil de hoeklijn gebruiken/kopieren om de constructie later weer te kunnen klinken.
Afbeelding
Afbeelding
de randen eraf halen leverde nog leuke deatils op bij zo'n oud schip.het voorste deel waren de nagels 10 mm , alleen bovenop, en het achterste deel 7mm
op de dekhoeklijn was alles met 7 mm geklonken. je moet flink hakken om het los te krijgen maar het gaat dan wel snel.
Afbeelding
toen de klinknagelresten afgeslepen en nu maar even naar de staal boer. en naaldhameren natuurlijk.
Afbeelding
meester
Contacteer:

Bericht door meester »

Mijn vader heeft deze week fijn de klinknagelkoppen uit het hoeklijn geslagen. Helaas heeft daarbij de doorslag zijn vliegbevret gehaald. Door bezigheden thuis heb ik vandaag niet veel gedaan. ik heb wel 2 sceptersteunen voor de merkels gemaakt. productieve dag maar niet voor het schip.
meester
Contacteer:

Bericht door meester »

Vandaag lekker verder gegaan met slopen. Ik heb de bolder verwijderd en het achterste deel van het potdeksel. de slechte stukken meteen vervangen.
Afbeelding
wel een ernstige hoeveelheid kom ik tegen.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door meester op zo 15 jan 2012 00:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie