Follow up systeem

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

KarelE
Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk

Re: Follow up systeem

Bericht door KarelE »

Hoi Ruud,

Grappig dat je Leeuwenstein noemt. Die heeft ook de piloot in de (verlengde) kempenaar van mijn zoon ingebouwd en staat bij mij bovenaan om de piloot die ik heb liggen in te bouwen.
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
RuudMal

Bericht door RuudMal »

Karel,

Hij heeft het bij ons ook ingebouwd
Alle hydrauliek, met radio zeeland 7005 rivierpiloot.
Wel 18 jaar geleden! En maar een keer een storing gehad in deze 18 jaar.
Een spoel kapot van een klep. Functioneert altijd goed

Ruud
Ancora Imparo
KarelE

Bericht door KarelE »

Ik heb een Van der Velden Euro 500 liggen. Ze willen hem inbouwen, maar willen daarvoor wel een eigen proportioneel aan te sturen pomp gebruiken. Lijkt me alleen maar prima.
Kermit the Frog.
RuudMal

Bericht door RuudMal »

Karel,

Is allemaal net wat moderner dan dat wij hebben. Is het een combi piloot, rivier en koers?

Ze hebben daar wel verstand van zaken. Wij hebben ook een loadsensing pomp via een pto aan de motor hangen. Daar draait alles mee en een nood 24 volt pomp. Bevalt uitstekend.

Ruud
Ancora Imparo
Wouterv_

Bericht door Wouterv_ »

Had inderdaad nog niet aan de onnauwkeurigheid gedacht dus bedankt voor de tip.
Weten jullie hoe een rivier piloot werkt? Is dat met een gps ofso?
RuudMal

Bericht door RuudMal »

Wouter,

Een rivierpiloot werkt met een gyrotol. Deze draait een paar duizend toeren komt in een bepaalde stabiele toestand en is het referentie punt voor verdere actie. Gaan we de bocht in dan mag het referentiepunt met bijv 3 graden per minuut verschuiven. Varen we rechtuit dan blijft het refentie punt gelijk. Wijkt het schip daarvan af dan wordt dat door een roer correctie weer terug gebracht zodat het schip weer recht uit vaart. Je ziet ook dat de roer uitslagen hel minimaal zijn ( op een stil kanaal). Zo nouwkeurig kan ik niet sturen. En het is ook een mooi gezicht een recht kielzog te hebben toch?

Nog en gemakje; Als je de sluis uitvaart achter en binnenschip, dan blijf je sturen om maar en beetje recht te blijven. Ik zet ons schip op de piloot als ik goed voor het gat lig en de piloot regelt de rest. Ook kan je op de piloot nog correcties aanbrengen van bijv Als je last hebt van de wind die schuin van voren inkomt. Met de trim kan je wind corrigeren.

Ruud
Ancora Imparo
KarelE

Bericht door KarelE »

@Ruud: Die Euro 500 van mij is een piloot met gyrotol. Er kan optioneel een elektronisch kompas op worden aangesloten, maar dat zit er niet bij. De typegoedkeuring van de tol is officieel verlopen. Ik monteer het systeem als hulpstuurwerk, mijn handbesturing blijft hoofdstuurwerk.

@Wouterv_ : Een piloot werkt met een gyrotol. Dat is een kastje met daarin een snel draaiend vliegwiel, dat zo dicht mogelijk bij het draaipunt van het schip wordt opgesteld. Iedere verdraaiing van het schip wordt daardoor opgemerkt en aan de regeleenheid van de piloot doorgegeven. Die corrigeert dan het schip met roeruitslagen, zodanig dat de ingestelde koers wordt gevolgd. Dat is niet helemaal nauwkeurig, ik zou op het Amsterdam-Rijn Kanaal er niet van uit gaan dat je schip keurig het kanaal blijft volgen. Een zijdelings wegzetten van je schip door bijv. stroom, wind of zuiging van een ander schip levert geen verdraaiing op en dus ook geen koerscorrectie. Als er een elektronisch kompas wordt aangesloten wordt die drift wel gemeten en kan de piloot daar wel voor compenseren.

Bij een kort schip (en in de binnenvaart is dat al zo bij een meter of 50) wordt een piloot soms erg zenuwachtig, en blijft hij maar met het stuurwerk heen en weer draaien. Dat is erg afhankelijk van het schip, en de manier waarop het op het roer reageert. Zo was het heel lang zo dat op spitsen van de werf Peters geen Radio Zeeland piloot kon worden geinstalleerd, het geheel werd te onrustig. Op veel van die spitsen zie je dan ook een Eprom piloot, die kon daar beter mee omgaan. Een Peters-spits waar ik regelmatig op heb meegevaren had toen ook nog een Eprom piloot. Daar stuurden we eigelijk nooit met het pookje, dat werkte te bruusk. We stuurden met de potmeter waarmee de koers kon worden getrimd. Dat schip had een elektrisch stuurwerk. Dat kon niet proportioneel worden aangestuurd, dat was ook een reden van de bruuske reacties op het pookje.

Een kort schip is veel gevoeliger is voor externe invloeden. Daarom moet heel nauwkeurig worden vastgesteld wat de opbrengst is van de hydrauliekpomp. Als die met te grote slokken olie corrigeert wordt je al heel snel zeeziek van het geslinger.
Laatst gewijzigd door KarelE op do 24 mar 2016 19:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Kermit the Frog.
RuudMal

Bericht door RuudMal »

Karel,

Je legt het mooier uit dan ik heb gedaan!
Ancora Imparo
RuudMal

Bericht door RuudMal »

En het klopt van het zenuwachtig reageren. Als wij door rotterdam heen varen doe ik dat gewoon op de hand. Anders blijft het systeem corrigeren.

Wat leeuwestein tegenwoordig wel doet is de gyro op halve snelheid laten draaien dan nemen de reacties ook met de helft af. En wordt het geheel weer rustiger.

Ruud
Ancora Imparo
KarelE

Bericht door KarelE »

zaten we lekker door elkaar heen te typen, Ruud ;)
Kermit the Frog.
Wouterv_

Bericht door Wouterv_ »

Zou dat na te maken zijn met een gps en arduino? Minder betrouwbaar maad op grote stukken goed genoeg
RuudMal

Bericht door RuudMal »

Wouter,

Wat wil je namaken ?
Follow-up of een Rivier piloot ?
Het eerste is denk ik makkelijker te te doen, omdat deze de "gemeten" stand van het roer gaat vergelijken met de werkelijke stand en hier op een correctie gaat uitvoeren zodat ze weer gelijk zijn.

Bij een rivierpiloot, deze werkt overigens zonder gps, wordt altijd via de regeleenheid, instelling (rechtdoor, of bocht draaien) en gyro tol een "correctie" gemaakt. En de correcties blijven gemaakt worden zodat je keurig rechtdoor blijft varen. Daar houdt mijn kennis op. dus of dit na te maken zal zijn weet ik niet. lijk mij behoorlijk complex.

Ruud
Ancora Imparo
Wouterv_

Bericht door Wouterv_ »

Het liefst een rivier piloot maar is heel moeilijk denk ik.
Wat ik ook kan doen is een follow up besturing maken met een 1:1 verhouding en bijv. 1:3 verhouding zodat ik ook kleine correcties kan uitvoeren
jm.dijkstra

Bericht door jm.dijkstra »

Hallo, lees nu pas deze discussie. Heb je mijn onderwerp: Stuurautomaat en handmatige bediening, op (nu nog) bladzijde 3 gezien?
Misschien is dat een oplossing?
Mvg,
Johannes
RuudMal

Bericht door RuudMal »

Johannes,

inderdaad goede aanvulling.

keuze genoeg dus !
Ancora Imparo
Plaats reactie