Massief of geslagen kern

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

ErikH
Contacteer:

Massief of geslagen kern

Bericht door ErikH »

[moderator]Op verzoek van Daniël berichten uit viewtopic.php?p=33107#p33107 verplaatst
[/moderator]

En als we dan toch aan het zeuren zijn; Vervang bij de 3 automaatjes rechtsonder de doorverbindingen onderkant door een kamrailtje. Nu heb je bij het rechter automaatje 2 verschillende draaddiktes onder 1 klem, dat is een mooi recept voor een slechte verbinding op de korte of lange termijn. Een slechte verbinding in de nul in een driefasensysteem kan zelfs een dure grap worden als er ineens 380V op de stopcontacten staat.

Verder chapeau voor het mooie werk wat je daar verzet.

Gr.

Erik
Jef-Tengro
Info: Hallo, we zijn een jong gezin met 2 kinderen van bijna 2 en 4 jaar oud. Onze ligplaats is in midwolda. Wij zijn in het bezit van een Tengro kruiser genaamd Catharina van ongeveer 11m lang bij 3.20m breed. Wij hopen veel leuke vakanties te hebben en fijne vaar uren. Er moet wel het een en ander aan gebeuren en dat zal ik samen met jullie delen. Ik hoop op deze forum veel te leren en ook anderen te kunnen helpen met de kennis die ik eventueel wel heb.

groeten, Jeffrey (fam. Lindeman)

Re: Oving I - voorheen Germa

Bericht door Jef-Tengro »

ziet er top uit, maar is er draad gebruikt met een harde kern?
met vriendelijke groet,

Jeffrey

Foto album boot:
https://www.dropbox.com/sh/5vkyff827t74 ... p-xGa?dl=0
Handige Harrie
Contacteer:

Bericht door Handige Harrie »

Als ik zo kijk, half half

de draden buitenom zijn soepel, een aantal draden in de kast zelf hard.

Maar weer lekker bezig boekel. Was me van de week al aan het afvragen hoe het met de boot stond
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
Boekel
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Bericht door Boekel »

ErikH schreef:En als we dan toch aan het zeuren zijn; Vervang bij de 3 automaatjes rechtsonder de doorverbindingen onderkant door een kamrailtje. Nu heb je bij het rechter automaatje 2 verschillende draaddiktes onder 1 klem, dat is een mooi recept voor een slechte verbinding op de korte of lange termijn. Een slechte verbinding in de nul in een driefasensysteem kan zelfs een dure grap worden als er ineens 380V op de stopcontacten staat.

Verder chapeau voor het mooie werk wat je daar verzet.

Gr.

Erik
Bedankt voor de tip, ik ga er naar kijken :)
Jef-Tengro
Info: Hallo, we zijn een jong gezin met 2 kinderen van bijna 2 en 4 jaar oud. Onze ligplaats is in midwolda. Wij zijn in het bezit van een Tengro kruiser genaamd Catharina van ongeveer 11m lang bij 3.20m breed. Wij hopen veel leuke vakanties te hebben en fijne vaar uren. Er moet wel het een en ander aan gebeuren en dat zal ik samen met jullie delen. Ik hoop op deze forum veel te leren en ook anderen te kunnen helpen met de kennis die ik eventueel wel heb.

van wat ik begrepen heb is als je draad gebruikt met harde kern en er onststaat brand dan ben je niet verzekerd omdat harde kern niet is toegestaan op een schip, dat was mijn grootste uitdaging om alles met flex kern te doen. i.v.m trillingen kan een harde kern breken :wink:
met vriendelijke groet,

Jeffrey

Foto album boot:
Boekel
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Contacteer:

Bericht door Boekel »

Jef-Tengro schreef:van wat ik begrepen heb is als je draad gebruikt met harde kern en er onststaat brand dan ben je niet verzekerd omdat harde kern niet is toegestaan op een schip, dat was mijn grootste uitdaging om alles met flex kern te doen. i.v.m trillingen kan een harde kern breken :wink:
Van wat ik heb begrepen klopt daar niets van ;)
Maar er is vast iemand die dat beter kan vertellen dan ik :)
Jef-Tengro

google, weet bijna alles :lol:
met vriendelijke groet,

Jeffrey

Foto album boot:
paul

Bericht door paul »

Boekel wat een geweldig klus man ,heerlijk om te volgen.
En we leren weer van alles.
Dat van de hardekern en getwistedraad wist ik wel.
Maar een kamrail had ik nog nooit van gehoord.
Kennis moet je delen,en dat gebeurt hier gelukkig.
Gr Paul.
schipper-willem

Bericht door schipper-willem »

Boekel,
Heb je wel een juiste berekening gemaakt t.o.v. je stabiliteit.
Je smijt zoveel gewicht aan boord het blijft maar een Katwijkertje hoor!
Heb wel respect voor dit soort Forummannen met steeds weer die vindingrijkheid om op een paar vierkante meter het ijzer a.h.w. te kneden tot de juiste vorm verkregen is.
Groet, Willem.
Afbeelding
Boekel
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Contacteer:

Bericht door Boekel »

Nee niets berekend, maar weet wel dat er een hoop ballast bij moet om een beetje gelijklastig te liggen straks, en daarmee kun je natuurlijk spelen...

Dank allen voor de reacties :)
wrotter

Bericht door wrotter »

ziet er heel goed uit ,ik weet wat voorn klus het is ,wij hebben indertijd enkele schepen omgebouwd tot motorcharter schepen in eigen beheer maar gelukkig vlak naast een werfje .
we hadden geluk dat we van de werfbaas een Turkse lasser mochten lenen ,poe die kon er wat van razend snel en gigantisch veel beter dan wat wij konden ,zo konden we in het winter seizoen van ruim 5 maanden een schip gereed krijgen voor de vaart .
alles moest onder scheepvaart inspectie .ook de stabiliteit proeven van hun moesten we aan voldoen ,zelfs de berekeningen als vrachtschip was voor hun niet voldoende ,moest je op dek een aantal drums van tweehonderd liter met een gewicht ongeveer het aantal passagiers wat je ging vervoeren ,snel heen en weer rollen van bak naar stuurboord ,en ook de vaten aan een kant leggen en den met volle snelheid een bochtje draaien om te zien hoe scheef je ging ,wij vonden dat een beetje kolder van hun ,als ballast gebruikten we vaak oude tegels die van 30x30x6-8 cm vaak gratis af te halen als ja mazzel hebt ,deze gingen dan eerst in de anti roest compound en dan ev tussen de carter sporen ,vaste ballast zoals beton mocht niet omdat op den duur er roest kon vormen tussen het vlak en het beton .
kreeg je dan wat wij mochten van de inspectie niet dubbelen dus dan zat je in de prijzen .
groet wout.
Boekel
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Contacteer:

Bericht door Boekel »

Op nieuwe (zeil)jachten wordt nog steeds een slingertest gehouden om de stabiliteitsberekening te testen :)
quichot
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Bericht door quichot »

Met bewondering volg ik je project. De fotoreeks kan wedijveren met de beste documentaires op tv. Voor elk probleem weer een oplossing bedenken. En het houdt maar niet op! Het wordt een fantastisch schip.
Ik heb in 1988 alle bedrading vervangen. Veel geld had ik niet, maar via mijn werk kon ik gratis restanten gloednieuwe VMVK 4 x 6mm2 krijgen. Star dus. Uiteraard zijn die nog steeds in prima staat. Ik zie niet in hoe die aders kunnen breken. Dan moet het schip wel heel vreemd trillen.
Ik ken het verhaal, dat is hier vaker langsgekomen. Er zal best ergens een kern van waarheid in schuilen, maar bij mij aan boord hebben ze de CVO-keuring in elk geval zonder probleem doorstaan. Ook de inspecteur van (toen nog) Oranje zag er geen afkeurpunt in.
Succes,
Guido
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
wrotter

Bericht door wrotter »

bij ons was dat ook geen punt met de Electra mits door kokers gelegd of goed met kabelschoentjes vast gezet .
op geregelde afstanden moest er dan een lus in gelegd worden voor eventuele bewegingen van het schip.
alleen de installatie kabels van apparaten in verdeelkasten en Electra kasten moesten met soepele kabel .
popeye
Contacteer:

Bericht door popeye »

quichot schreef: Er zal best ergens een kern van waarheid in schuilen,
:mrgreen:

Dan mag in de provincie Groningen alle installatiedraad met vaste kern ook wel vervangen worden!

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Plaats reactie