Motorolie vervangen

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Riverboy

Motorolie vervangen

Bericht door Riverboy »

Voor dat we met vakantie gingen heb ik de motorolie en filters vervangen. Nu 250 uur verder denk ik er aan om de olie en filters alsook de dieselfilters weer te vervangen.
Volgens het instructieboekje dien ik iedere 400 uur of 1x per jaar de motorolie en de filters te vervangen, wat ik meestal dan ook 1x per jaar doe.
Nu mijn vraag; wat is bij jullie gebruikelijk? Het boekje volgen of zelf een aantal uren aanhouden ongeacht de tijdsduur.
Andere vraag; vervang ik de olie voor of na de winter?

Ben benieuwd hoe jullie hier mee omgaan.

Groet, Jo
sailor wim

Re: Motorolie vervangen

Bericht door sailor wim »

Hoi Jo,
Ik vervang elk jaar voor de winterstop de motorolie en alle filters.
Behalve als er minder dan 100 motoruren zijn gedraaid.
Voor de Velvet hou ik twee jaar aan.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Riverboy

Bericht door Riverboy »

Bedankt Wim, het ligt in mijn lijn.
Groet, Jo
Jef-Tengro
Info: Hallo, we zijn een jong gezin met 2 kinderen van bijna 2 en 4 jaar oud. Onze ligplaats is in midwolda. Wij zijn in het bezit van een Tengro kruiser genaamd Catharina van ongeveer 11m lang bij 3.20m breed. Wij hopen veel leuke vakanties te hebben en fijne vaar uren. Er moet wel het een en ander aan gebeuren en dat zal ik samen met jullie delen. Ik hoop op deze forum veel te leren en ook anderen te kunnen helpen met de kennis die ik eventueel wel heb.

groeten, Jeffrey (fam. Lindeman)

Bericht door Jef-Tengro »

ik doe het om de 2 jaar, heb van horen en zeggen, zit in het vak dat vrachtwagens van de shel 1 miljoen km rijden voor ze olie verversen. dus het olie is van die kwaliteit dat we onnodig onderhoud uitvoeren. Dit zal dan ook nooit officeel naar buiten gebracht worden want stel je voor hoeveel geld ze dan mis lopen :wink:
met vriendelijke groet,

Jeffrey

Foto album boot:
https://www.dropbox.com/sh/5vkyff827t74 ... p-xGa?dl=0
FransvanNispen

Bericht door FransvanNispen »

veel vragen, veel antwoorden.
Ik denk dat de meeste mensen 1xp/j de filters en olie vervangen, of als zij niet veel varen na X uren.
als uitleg hanteer ik het volgende, je hebt een vrachtwagen motor, je vaart 10KM p/u bij b.v. 2000 tpm
gedurende 100 uur p/j.
de vrachtwagenmotor doet bij dat toerental 100km p/u.
dus zit ie aan zijn beurtje.

vóór of na de winter? men zegt wel eens dat in de winter je condensvorming in je motor krijgt, dat komt in je olie, dus wisselen na de winter, ben je van dat water af.
maar, men zegt ook: heel de winter heeft er dan vervuilde olie ingezeten, dus wisselen vóór de winter.

deze vraag moet dus denk ik maar door een motorenboer beantwoord worden.
persoonlijk doe ik het in het voorjaar. ik wil n.l. in de winter ook nog wel eens ff een rondje maken. ik laat m in ieder geval één keer in de maand ff goed warm draaien. en ik denk dat het niets uitmaakt.
is hij modern/nieuw? doe dan volgens het boekje. dat zit er niet voor niets bij.

Groet

Frans
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
RuudMal

Bericht door RuudMal »

Jo,

ik heb dezelfde motor als jij en wij vervangen elk jaar de motorolie en oliefilters.
brandstoffilters doen we eens in de 2-3 jaar afhankelijk van de draaiuren.

olie verversen doen we altijd tijdens het winter klaar maken dus voor de winter. dan is de motor ook weer voorzien van "nieuwe"olie en hebben zuren etc uit de oude olie geen tijd meer om de motor aan te tasten.

generator doen we eens in de 2 jaar olie verversen en brandstof filters lopen mee met de hoofdmotor.

Kabola makern we jaarlijks schoon als onderdeel van het winterklaar maken

dus onderhoudsboekje op gevoel. wel noteren we altijd de werkzaamheden in machine kamer in een boekje met datum en eventuele draaiuren.

PS. vergeet de impeller niet te controleren.

Gr
Ruud
Ancora Imparo
johan
Contacteer:

Bericht door johan »

wij hanteerden als vuistregel voor stationnaire motoren: 1 uur draaien is 60 km. Dit is op een toerental waar je normaal kruissnelheid zou moeten halen (3/4 van het maximum toerental ongeveer). Moderne motoren en oliën kunnen makkelijk 40.000 km aan voor onderhoud, dat zou dus ongeveer 650 draaiuren zijn. In optimale draai-omstandigheden (geen stof, vuil, lucht ok, goede koeling,...) mag het zelfs een stuk meer.
Anderzijds is het wijs om sowieso jaarlijks de motorolie te verversen. Dat je daarbij ook het filter vervangt is niet meer dan een iets verder gevorderde wijsheid.
persoonlijk zou ik dit eerder na de winter dan ervoor doen, maar dat is niet wetenschappelijk onderbouwd en hoort dan eerder bij een soort ritueel om de boot terug vaarklaar te maken. het argument van Ruud om het voor de winter te doen snijdt zeker ook hout.
grts
Johan
ik hield van haar, maar ben het bijna allemaal kwijt...
Riverboy

Bericht door Riverboy »

Beste forumleden, allemaal bedankt voor de snelle en duidelijke reacties.
Ja en wat is nu wijsheid, voor of na de winter. Gevoelsmatig heb ik tot nu toe steeds voor het winter klaarmaken eerst de olie en de filters vervangen en dat ga ik nu dus ook weer doen!

De dieselfilters sla ik ditmaal over, deze zijn beging mei bij de laatste beurt vervangen en zitten nu 250 motoruren er in. Volgens mij moet dat kunnen omdat we enkel bij Tullemans en in Luxemburg hebben getankt. Bij beide tankstations was de tank waar de diesel uitkwam vol tot 3/4 vol. Zeker bij Tullemans vind ik dat prettig want daar kan je goed zien of de bunkers vol zijn waardoor je niet het risico loopt het laatste restje te krijgen. Wij tanken daar dan ook enkel als de bunkers vol zijn, dat is weer het voordeel als je zelf een grote tankinhoud hebt en het even kan wachten.
Groet, Jo
Marie Christina

Bericht door Marie Christina »

Ik heb vorig jaar de filters ook laten zitten.
Spijt dat ik daar van gehad heb!
Dit jaar met 7bft op het Sneekermeer: hobbel hobbel, klots klots, en ja hoor, brandstoffilter nét iets te vetstopt.

Moet je opeens achter anker (die niet echt lekker pakte met zoveel wind en die slappe prutbodem) op zo'n slingerend kruisertje een brandstoffilter gaan vervangen.

Dit jaar vervang ik hem gewoon.
Voor. E14,- voorkom ik deze ellende.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Klaver vier

Bericht door Klaver vier »

Menno,ik zou dan toch de tank maar eens reinigen,als je naar 1keer het filter niet vervangen meteen een vuil filter hebt zit er echt veel vuil in je tank
Ik heb een paar jaar terug de tank gereinigd,en ben mij rot geschrokken wat er in zat.
Een halve karcher waterzuiger vol blubber haalde ik er uit,plus wat ik er nog zo uitgeschept had.
Het was een wonder dat mijn motor er zo ie zo nog op liep.
Ik ben achteraf blij dat ik het gedaan heb,nu vaar ik tenminste met een gerust hart
Het was wel een vreselijke klus met een tank van plusminus 700 liter
Ik had het geluk dat er drie mangaten in zaten.
Na een middag schoonmaken een beetje dissie naar huis,ik had een beetje te lang in de damp gehangen.
Eigenlijk bloedlink
Succes mocht je er aan beginnen ( ventileer goed)
Gr René ( De Stoere)
Klaver vier
Marie Christina

Bericht door Marie Christina »

Tank schoonmaken.....
Niets is onmogelijk, zeggen ze.
Maar dat komt in mijn boot wel zeer dichtbij.

Ver weggestopt onder het ganboord.
Gelast op steunen.
Geen mangat.

Ga dáár maar eens aan beginnen.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Klaver vier

Bericht door Klaver vier »

Ook een optie een extra filter plaatsen
Op onze boot zitten twee filters,die met één hendeltje om te zetten zijn,is er één verstopt kan ik hem altijd nog snel omzetten
Gr René( De Stoere).
Klaver vier
schipper-willem

Bericht door schipper-willem »

Wie is er dan wel zo handig om een tank zo te plaatsen dat je er niet fatsoenlijk bij kan om hem schoon te maken, een van je eerste dingen voor een veilige vaart.
Je zal maar aan het oversteken zijn in de veronderstelling ruimte zat te hebben voor dat binnenschip langs en je motor gaat er mee stoppen.
Zit er wel een waterzak aan de tank, of een diepste aftappunt dan kun je zien of er soms vuil water of drab meekomt e.v.t. gaatje van aftappunt doorprikken zodat de diesel goed stroomt.
Als je dus in het verleden problemen had met de brandstof voorgaande handeling meerdere keren per seizoen herhalen en bij bacteriën aan de bak en mangat er in en cleanen!
Succes, Willem.
Afbeelding
Plaats reactie