Ik heb nooit een wierpot aan boord gehad omdat we altijd op delta of zee voeren en een wierpot dus niet nodig was het beetje sla kwam nooit door het waterschepzeefje en ik had nooit een verstopping in 35 jaar.
Dus onze boot is uitgerust met een 1 waterschep voor het motor koelwater en 1 voor de schroefaskoeling.
Nu ben ik bezig met een wierpot te voorzien waar ik snel bij kan dus onder het luik van de kuip, ik heb daarom de oude inlaat met waterschep verwijderd en het gat dicht geepoxid (nieuw woord voor Van Dale)

Ik kreeg zoals dat gaat spontaan af en toe bezoek van andere leden op de werf en er waren er enkele die me afraden om terug een waterschep te plaatsen onder de wierpot "niks dan miserie zo een zeef , ge kunt dat niet doorprikken ! " een open pijp zo groot mogelijk en daar de wierpot aan dat is de beste oplossing volgens hen omdat een waterschep zou verstoppen met kroos of grasresten na het maaien op de kanaalkant.
Lange intro ...maar wat is de mening van de ervaren kanalen en grachten vaarders hier aanwezig ?
Wierpot met of zonder waterschep onderaan de boot ?