Gloei,Spaar,Halo en Led.

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

sailor wim

Gloei,Spaar,Halo en Led.

Bericht door sailor wim »

Afbeelding
Op de boot van Halogeen totaal 140 Watt naar Led gegaan nu totaal 19.7 Watt opgenomen vermogen.
Dat is een aardige energie besparing en tevens is de lichtsterkte bij nagenoeg elk armatuur verhoogt want jonger worden wij er niet op.
Ik moest thuis ook o.a.20 stuks Halogeen inbouw spots gaan vervangen, 13 jaar oud maar alle kromgetrokken. Door de kleine inbouwmaat is het lang zoeken geweest.
Enfin 5 vervangen die waren 5x10 Watt en zijn nu 5x3 Watt dimbaar lichtopbrengst is vergelijkbaar met 20 Watt halogeen, lichtkleur gelijk, en nog weer 5 besteld.
Is opgeteld wat ik thuis aan geïnstalleerd Halogeen lichtvermogen had. Heb ik de kelderbox maar over geslagen 8) de lichtslang achter de kroonlijst van de keuken ook.
1450 Watt waarvan 3x 100 Watt gloeilampen. Die drie noem ik calamiteiten verlichting, dus als een glas rode wijn kiepert dan heb je met een handeling de huiskamer in het licht. Enfin tot nu toe 510 Watt aan halogeen veranderd 107 Watt aan Led sfeer verlichting. Nu eens kijken of het zin heeft om de resterende 747 Watt ook aan te passen.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
hans-tjalk

Re: Gloei,Spaar,Halo en Led.

Bericht door hans-tjalk »

Zeker in het scheepje ben ik fan van LED, hoge opbrengst tegen over een laag verbruik, en inmiddels zijn er ook lichtbronnen te vinden die een hele aardige kleurweergave kennen. Echter ik kan niet anders zeggen, we hadden vroeger gloeilampen, en de kleurweergave was toch echt anders, je proeft gewoon dat bij LED het spectrum niet volledig is, ondanks dat het er goed uitziet.
Maar de voordelen... ik kan er ook niet omheen, multivolt, zuinig, lage warmte afgifte, en als je iets in kleuren wilt..

In huis vind ik argumenten anders wegen, en houd ik in de woonkamer echt nog vast aan halogeen, via dimmers zo mooi regelbaar.. Daarnaast is het natuurlijk idioot dat overheid bepaald heeft dat ik aan de LED moet.... Maar goed, das politiek..

In mijn ogen heeft led een enorme sprong gemaakt, en is er veel keus en zijn veel ziektes er uit gehaald, maar er is nog een hoop te doen, want in beleving geef ik voorkeur aan gloeilamp/halogeen.
Evert
Contacteer:

Bericht door Evert »

Bij de betere led lamoen zie je al jaren geen enkel verschil met een gloeilamp of halogeen. Deze zijn ook goed dimbaar. Je moet er alleen wat meer geld en aandacht instoppen. Ook al omdat er verschillende manieren van dimmen zijn voor ledverlichting
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
hans-tjalk

Ik zie wel grote verbeteringen met de eerdere generatie's led, maar nog steeds zie ik echt wel de verschillen in kleur tussen led en halogeen. Natuurlijk zijn er led lichtbronnen die erg goed zijn, maar de kleurdiepte van halogeen wordt niet gehaald...
Wat betreft het dimmer, dat is ook heel aardig, en natuurlijk moet je niet beginnen led lichtbronnen te willen dimmen met triac dimmers welke fase aan of afsnijden, op DC dimmen werkt het beste, maar nog steeds... dimmen van uit 0%...neen...

Gelukkig zie ik ook in de professionele markt lichtbronnen die wel erg goed zijn, kortom ik moet maar even geduld hebben.. en tot die tijd blijf ik thuis voor als nog halogeen lampen gebruiken op de plek waar ik savonds het meeste tijd doorbreng ;-)

Afbeelding
sailor wim

Afbeelding
http://www.dicks-website.eu/transformatortest/
Ik vond achter de Bassbox nog een bloktrafo en zo is er weer een overgebleven ringkern weer in gebruik.
Het rendement van die trafo is wat hoger dus wederom een zeer kleine besparing in de huis verlichting gerealiseerd.
GR Wim
quichot
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Bericht door quichot »

Toen de primitieve mensheid zich ontwikkelde, en er naast de noodzaak tot overleven ook een sociaal leven ontstond, kreeg het de behoefte aan verlichting na zonsondergang.
Romeinen stookten daartoe plantaardige olieën in pitlampjes, later werd van bijenwas kaarsen gemaakt, de vondst van minerale petroleum bracht complexere technieken met zich mee, toen kwamen de gaslampen met gloeikousjes en ten slotte ging Edison een lichtje op; hij bracht een draadje aan het gloeien met elektriciteit.

En door al die eeuwen heen speelde het spectrum van dat kunstlicht geen enkele rol, als je maar wat zag in het donker. Maar doordat al die lichtbronnen het moesten hebben van hitte, ontstond als bij-effect een bepaald spectrum. Wij zijn ruwweg de vijfde generatie die het met gloeilampen doet, en we zijn dus gewend geraakt aan dat specifieke spectrum. En vergeet niet dat die extra warmte best welkom was in al die huishoudens die met één simpele kolenkachel moesten doen.

Kortom, wij hebben gevoelsmatig een bepaald idee ontwikkeld over hoe kunstlicht eruit moet zien. Philips ging daar eind jaren 50 met slimme marketing mee aan de haal: wilden wij 'sfeer' ervaren, dan moesten we vooral overal gloeilampjes neerzetten, en bij voorkeur de hunne. En dat zijn we gaan geloven.

Ik wil maar zeggen: licht is licht; nieuwe techniek maakt andere, en veel efficiëntere verlichting mogelijk. Ik denk dat we niet moeten proberen gloeilamplicht te imiteren. De behoefte daaraan is puur gebaseerd op gewenning. Geloof me, generaties na ons zullen net zo nostalgisch over die 'warme' gloeilamp praten als wij over de petroleumlampen van onze overgrootouders.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
sailor wim

sailor wim schreef: Enfin tot nu toe 510 Watt aan halogeen veranderd 107 Watt aan Led sfeer verlichting. Nu eens kijken of het zin heeft om de resterende 747 Watt ook aan te passen.
Hoi,
Gister bij de AH in de 35% korting bak en met bonuskorting over de streep getrokken.
Vier plafond halogeenspots van 35 Watt vervangen voor Led 5 watt de brandduur per avond is natuurlijk in een kleding/strijkkamertje geen uren per etmaal maar het geeft weer een goed gevoel.
Om van 747 Watt naar 627 te zakken.
Gr Wim
ErikH
Contacteer:

Bericht door ErikH »

In de ene situatie ga je je investering binnen 2 jaar terugverdienen, in de andere situatie verdien je je investering nooit terug. Hoe dan ook, binnen een paar jaar is er niets anders meer te koop. Led heeft het op alle fronten ook al gewonnen van de spaarlamp.

Gr.

Erik
KarelE
Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk

Bericht door KarelE »

Vorige week was ik in de IKEA. Die is al volledig over op LED. Wij in de woonkamer nu ook. Ik ben nog in afwachting van een RS78 en een paar GU4 ledjes die ik via AliExpress heb besteld. Die RS78 was in NL tussen de 20 en 30 euro, en bij AliExpress rond de 9 euro met gratis verzending. De GU4 ledjes vond ik daar in een hoger wattage (vergelijkbaar met 20W) dan ik voor een redelijke prijs in NL kon vinden. Alles dimbaar. Vorige week is de houtkachel geplaatst, gisteren de raamdecoratie, laat de heerlijke avondjes maar komen! Kacheltje aan, boek, lekkere single malt erbij, kan niet meer stuk.
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
ErikH
Contacteer:

Bericht door ErikH »

KarelE schreef:Alles dimbaar.
Nieuwste techniek is Dim to Warm. Hoe meer je dimt, hoe warmer de kleurtemperatuur van de led. Zonder die techniek is zelfs een 2700K led op de lage stand best koel.

Gr.

Erik
frank
Site Admin
Contacteer:

Bericht door frank »

KarelE schreef:Vorige week is de houtkachel geplaatst, gisteren de raamdecoratie, laat de heerlijke avondjes maar komen! Kacheltje aan, boek, lekkere single malt erbij, kan niet meer stuk.
Kan nog Karel, er lopen al plannen tot wetmatig uitbannen van hout- en andere kachels. Brussel vindt dat er teveel fijnstof de pijp uit gaat dus moeten er regels komen. Verbaas je niet als er volgend jaar een ban komt op bepaalde kachels of brandstoffen. Natuurlijk ook uitermate geschikt voor belastingheffing, Kunnen de we Syriers weer aan onderdak en een nieuwe Iphone helpen.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
KarelE

Bericht door KarelE »

Daar ben ik met mijn kachel niet zo bang voor. Het is geen goedkope kachel van de Gamma of zo. Het is een Deense kachel, die de Duitse, Deense, Noorse en Zweedse keurmerken heeft m.b.t. die fijnstof. Hij brandt efficient, heeft zelfs een soort automatische capaciteitsregeling die met een bimetaal in de rookgasafvoer, gekoppeld aan een luchtklep, de optimale verbrandingstemperatuur regelt.
Kermit the Frog.
quichot
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Bericht door quichot »

frank schreef: er lopen al plannen tot wetmatig uitbannen van hout- en andere kachels.
Zo concreet zijn die plannen nog niet, maar er is inderdaad wel een balletje opgegooid. Houtkachels zitten in het groene verdachtenbankje. Maar zolang veel landelijke gebieden in Duitsland, België, Italië en Frankrijk nog volledig afhankelijk zijn van hout als brandstof, zal Europese wetgeving die dat verbiedt zo'n vaart niet lopen, en waarschijnlijk na jaren steggelen uitdraaien op verplichting van filters in stedelijke gebieden.
De conclusie dat vluchtelingen daarvan meeprofiteren laat ik graag aan jou!

KarelE schreef: Vorige week is de houtkachel geplaatst, gisteren de raamdecoratie, laat de heerlijke avondjes maar komen! Kacheltje aan, boek, lekkere single malt erbij, kan niet meer stuk.
Doet me denken aan die kingcornreclame: 'Ik ga bij Japie wonen!'
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
KarelE

Bericht door KarelE »

quichot schreef: Doet me denken aan die kingcornreclame: 'Ik ga bij Japie wonen!'
:lol: :lol:

En dan nog mijn uitzicht over de Hollandsche IJssel. Kan niet meer stuk!
Kermit the Frog.
hans-tjalk

ErikH schreef:
KarelE schreef:Alles dimbaar.
Nieuwste techniek is Dim to Warm. Hoe meer je dimt, hoe warmer de kleurtemperatuur van de led. Zonder die techniek is zelfs een 2700K led op de lage stand best koel.

Gr.

Erik

En daar hadden gloeilampen nu geen last van... De kleurdiepte van gloeilampen (en halogeen lampen zijn ook gloeilampen) is vele malen intenser dan een LED lichtbron. Wellicht gaat dat nog verbeteren maar dat zou wel eens ten koste kunnen gaan van .

Wat vervolgens vaak vergeten wordt in het vergelijk, is de driver/voeding van de LED, vaak kijken we alleen naar het werkelijk vermogen (P in Watt) en letten we een beetje op kleur. Helaas zijn er nog steeds veel LED's met hele slechte drivers wat dan resulteert in harmonische vervuiling in het lichtnet.
Jammer genoeg vind je zelden iets over de power Quality van een LED.
Al met al vind ik het jammer dat er zo drammerig gedaan is door overheid om over te moeten... Om maar te zwijgen dat juist met die donkere en koude dagen ik die paar watt warmte prima kan gebruiken in mn huis..,

Ach, natuurlijk ga ik ook wel mee, maar mis nog wel de warmte in de kleur, ook al is de led best heel prima, het is de kleurdiepte die mist. Misschien een beetje de vinyl - cd discussie... Ik heb dan ook een theater (belichter) achtergrond en dan kan je best kritisch zijn op licht.
Maar op ons scheepje zijn er weer andere redenen, daar wil je een laag verbruik want dat maakt een langere autonoom tijd mogelijk. (oh, en je hebt met 24 volt dc geen problemen met Power Quality ;-) )
Plaats reactie