Waterlock zelf maken
Moderators: sailor wim, frank
Waterlock zelf maken
Ik ben met hermotorisering bezig en wil de waterlock zelf maken van rvs.
het is voor 100pk slagvolume 4,5 liter alleen de uitlaat wordt met buitenwater gekoeld.
De rest wordt door de kielkoeling gekoeld.
De uitlaatdiameter is 3"
Nu vraag ik me af hoe groot hij moet worden?
Ik dacht zelf aan een stuk dikwandige rvs pijp 23cm rond recht overeind hoogte?
uitlaat vlak boven de bodem en inlaat bovenin
moeten er dan nog schotten o.i.d. in?
Ben ik zo op de goede weg?
Groet Dirk
het is voor 100pk slagvolume 4,5 liter alleen de uitlaat wordt met buitenwater gekoeld.
De rest wordt door de kielkoeling gekoeld.
De uitlaatdiameter is 3"
Nu vraag ik me af hoe groot hij moet worden?
Ik dacht zelf aan een stuk dikwandige rvs pijp 23cm rond recht overeind hoogte?
uitlaat vlak boven de bodem en inlaat bovenin
moeten er dan nog schotten o.i.d. in?
Ben ik zo op de goede weg?
Groet Dirk
Re: Waterlock zelf maken
hoi dirk.
in het vetus boek staat een handige formule om de inhoud van een waterlock te bepalen. heb hem nu niet bij de hand. Misschien jij zelf wel?
ik heb mijn rvs waterlock laten maken voor een prijs waarvoor je het zelf niet kunt doen. weet niet of ik hier namen mag noemen. anders maar pb als je interesse hebt.
in het vetus boek staat een handige formule om de inhoud van een waterlock te bepalen. heb hem nu niet bij de hand. Misschien jij zelf wel?
ik heb mijn rvs waterlock laten maken voor een prijs waarvoor je het zelf niet kunt doen. weet niet of ik hier namen mag noemen. anders maar pb als je interesse hebt.
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen....... 

- sailor wim
Hoi Peter,Peter-J schreef:hoi dirk.
ik heb mijn rvs waterlock laten maken voor een prijs waarvoor je het zelf niet kunt doen. weet niet of ik hier namen mag noemen
Het delen van informatie daar drijft een forum ook op dus kom op met die ervaring en prijs

Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
interessant, ik ben aan het nadenken om onze Daewoo L136 (165 pk) ipv de huidige droge uitlaat een natte uitlaat te geven (vooral owv geluiddemping). Dan stel ik me enkele vragen die jij je waarschijnlijk ook stelt;
- wat moet de diameter van de uitlaatbuis (bepaalt dus ook je waterlock-maat neem ik aan ?)worden ? Moet dat veel groter zijn dan de droge uitlaatdiameter?
- welk waterdebiet mag/moet je toevoegen bij de uitlaatgassen ? Kan het zomaar om het water dat nu door de impellerpomp van buitenuit door de koelers van de motor wordt gepompt door de uitlaat te sturen of is dat teveel ?
bennes benieuwd naar jullie reacties !
groetjes, die andere Dirk ( ook R.) van de Wodan
;-D
- wat moet de diameter van de uitlaatbuis (bepaalt dus ook je waterlock-maat neem ik aan ?)worden ? Moet dat veel groter zijn dan de droge uitlaatdiameter?
- welk waterdebiet mag/moet je toevoegen bij de uitlaatgassen ? Kan het zomaar om het water dat nu door de impellerpomp van buitenuit door de koelers van de motor wordt gepompt door de uitlaat te sturen of is dat teveel ?
bennes benieuwd naar jullie reacties !
groetjes, die andere Dirk ( ook R.) van de Wodan
;-D
Oké oké, dan weet ik dat. Het bedrijf heet Mtech en is dezelfde vancde wegstemmen waterlock.nl ik hadden een op maat waterlock nodig vanwege beperkte ruimte. In mijn boot/vita nova op pagina 3 kun je hem zien. Ik betaalde 109 euro. Vind ik een zeer redelijke prijs. Later heb ik hen ook opdracht gegeven voor een rvs zwanenhals. 56 euro. Ook geheel gemaakt volgens aangeleverde tekening.
Voor wat betreft dirk zijn vraag, volgens mij kan de diameter van de droge uitlaat gelijk blijven. Maar zeker weet ik dat niet. De uitlaatgassen krimpen gigantisch Door de afkoeling dus lijkt mij geen probleem.
De diameter van de waterlock is hetzelfde als de uitlaat zelf inderdaad. De inhoud is afhankelijk van de diameter en de totale lengte van de uitlaat, en daar een procentuele factor van.
Voor wat betreft dirk zijn vraag, volgens mij kan de diameter van de droge uitlaat gelijk blijven. Maar zeker weet ik dat niet. De uitlaatgassen krimpen gigantisch Door de afkoeling dus lijkt mij geen probleem.
De diameter van de waterlock is hetzelfde als de uitlaat zelf inderdaad. De inhoud is afhankelijk van de diameter en de totale lengte van de uitlaat, en daar een procentuele factor van.
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen....... 

Ik heb mijn waterlock ook zelf gemaakt in 3" uit 4" uitlaat is 5 m lang en geen geluiddemper nodig!!!
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
- varg
- Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
Dirk...heb je al overwogen een dubbele demper te installeren? 1 demper dichtbij de motor en een andere dichtbij de uitgang van de uitlaat. De resultaten overtreffen vaak die van een natte uitlaat en je kunt ook nog eens met vorst varen zonder strapatsen.Dirk schreef:interessant, ik ben aan het nadenken om onze Daewoo L136 (165 pk) ipv de huidige droge uitlaat een natte uitlaat te geven (vooral owv geluiddemping).
Groet
Arnold
Hier kom ik al weer verder mee de inhoud is dus eigenlijk afhankelijk van de lengte van de uitlaat na de lock
Al het water wat zich daar bevind moet na het stoppen van de motor ruimschoots in de lock passen
Kom ik gelijk op het volgende dilemma.
Onze uitlaat komt nu op de spiegel uit dan is de uitlaatleiding dus vrij lang
Ik sprak gisteren iemand die zei als je hem naar de zijkant van de boot verplaatst heb je minder last van terugwaaiende uitlaatgassen omdat hij dan niet meer in het vacuum achter de boot zit
Hebben jullie hier ervaring mee?
Gr Dirk
Al het water wat zich daar bevind moet na het stoppen van de motor ruimschoots in de lock passen
Kom ik gelijk op het volgende dilemma.
Onze uitlaat komt nu op de spiegel uit dan is de uitlaatleiding dus vrij lang
Ik sprak gisteren iemand die zei als je hem naar de zijkant van de boot verplaatst heb je minder last van terugwaaiende uitlaatgassen omdat hij dan niet meer in het vacuum achter de boot zit
Hebben jullie hier ervaring mee?
Gr Dirk
Dirk...heb je al overwogen een dubbele demper te installeren?
ik heb er inderdaad al aan gedacht om een grotere of betere demper te plaatsen, maar daar is eigenlijk geen ruimte voor. De demper ligt nu boven de motor, de isolatie kom bijna tegen het dek, dan gaat een buis van ong 3m door de schoorsteen tot boven het dak. Er is in de schoorsteen geen plaats voor een demper (daar zitten nog twee rookkanalen van de kachels in, de uitlaat van de lister en een verluchtingsleiding van de vuilwatertank) en boven op dak is ook geen optie, ik zit nu al aan 4m kruiphoogte...
Dat probleemloos varen bij vorst heb ik ook al bij stilgestaan, weer iets om af te tappen. Maar we hebben nu ook geen gesloten koelsysteem, ik moet toch aftappen...
eigenlijk zie je het niet veel bij grotere motoren , natte uitlaten he, heeft dat een reden ?
Ik ga misschien eens de isolatie van de demper afhalen en kijken wat dat voor een demper is, het kan zo maar zijn dat dat nog de demper van de vorige motor is, een GM... Misschien is een nieuwe demper van dezelfde afmetingen ook al een oplossing. Verslijt zo'n demper eigenlijk ???
groetjes, Dirk
ik heb er inderdaad al aan gedacht om een grotere of betere demper te plaatsen, maar daar is eigenlijk geen ruimte voor. De demper ligt nu boven de motor, de isolatie kom bijna tegen het dek, dan gaat een buis van ong 3m door de schoorsteen tot boven het dak. Er is in de schoorsteen geen plaats voor een demper (daar zitten nog twee rookkanalen van de kachels in, de uitlaat van de lister en een verluchtingsleiding van de vuilwatertank) en boven op dak is ook geen optie, ik zit nu al aan 4m kruiphoogte...
Dat probleemloos varen bij vorst heb ik ook al bij stilgestaan, weer iets om af te tappen. Maar we hebben nu ook geen gesloten koelsysteem, ik moet toch aftappen...
eigenlijk zie je het niet veel bij grotere motoren , natte uitlaten he, heeft dat een reden ?
Ik ga misschien eens de isolatie van de demper afhalen en kijken wat dat voor een demper is, het kan zo maar zijn dat dat nog de demper van de vorige motor is, een GM... Misschien is een nieuwe demper van dezelfde afmetingen ook al een oplossing. Verslijt zo'n demper eigenlijk ???
groetjes, Dirk
- sailor wim
Dirk schreef: Verslijt zo'n demper eigenlijk ???
groetjes, Dirk

Hoi Dirk,
Een reflectie demper verslijt niet behalve dan door corrosie.
Een absorptie demper of het absorberende gedeelte van een combinatie demper verslijt wel omdat het absorberende materiaal afbrokkelt en verdwijnt door de uitlaat.
http://www.drinkwaard.com/producten/toe ... rettyPhoto
Ik heb wel eens een absorptie demper gemaakt van een 18kg CO2 bluswagen.
Deze was oa.gevuld met rvs pannensponzen en steenwol. De werking was beter als de nu aanwezige Mercurex combinatie demper.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Ik heb mijn waterlock gemaakt van een oude gasfles. Ik ben niet zo van rvs. Ik heb een injectie stuk geplaatst na mijn uilaatspruitstuk waar het koelwater in de uitlaatgassen wordt geïnjecteerd. Het uitlasgas/water komt nu schuin in het uitlaatvat. Deze heb ik doormidden gesneden en er een tussenplaat met 4 schuin gerichte pijpen van 1,5duim ertussen gelast om het mengesel zo turbulent mogelijk naar de uitlaat te laten gaan. de uitlaat zit tangentiaal bovenop en gaat met een stap naar beneden nna de zijkant van het schip. inbouwlengte is minder dan een meter en weinig geluid aan de pijp.
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
- varg
- Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
Goedemorgen Dirk,
Deze http://link.marktplaats.nl/m969158606 is misschien te klein?
En de cirkelvormige uitlaat die Boekel heeft geplaatst?
http://tehag.com/cms/?portfolio=tehag-s ... -2&lang=nl Volgens Boekel was Mulder motoren de goedkoopste met dit soort compactdempers.
groet
Arnold
Deze http://link.marktplaats.nl/m969158606 is misschien te klein?
En de cirkelvormige uitlaat die Boekel heeft geplaatst?
groet
Arnold
Ik heb hier nog een rubber waterlock van vetus liggen. Diameter 90mm. Staat al een tijdje op marktplaats en mag weg voor een krat bier.
Moeilijk moet je makkelijk maken
ik zal volgend weekend eens de isolatie van de uitlaat afdoen en eens meten wat er nu juist opzit...
dank voor het meedenken !!
wordt ongetwijfeld vervolgd...
;-D
groetjes, Dirk
dank voor het meedenken !!
wordt ongetwijfeld vervolgd...
;-D
groetjes, Dirk
Wel leuk 2 Dirken met hetzelfde probleem
Ik heb nu een prima combinatiedemper 3" daar ligt het niet aan geluid valt ook wel mee.
Maarrr nu ik toch bezig ben wil ik alleen de uitlaat nat maken omdat gekoelde uitlaatdampen minder opstijgen.
We sturen graag buiten en zaten altijd rook te happen.
Ik heb nu ook van diverse kanten gehoord dat de uitlaat naar de zijkant verplaatsen ook beter is i.v.m. het vacuüm achter de boot.
Heb ff op de site van Mtech gekeken en dat is zeker een optie voor die prijs kan je hem i.d.d. bijna niet zelf maken (van rvs)
De bestaande demper heb ik vanavond gedemonteerd ik zal er nog wel een foto van plaatsen.
Groet Dirk

Ik heb nu een prima combinatiedemper 3" daar ligt het niet aan geluid valt ook wel mee.
Maarrr nu ik toch bezig ben wil ik alleen de uitlaat nat maken omdat gekoelde uitlaatdampen minder opstijgen.
We sturen graag buiten en zaten altijd rook te happen.
Ik heb nu ook van diverse kanten gehoord dat de uitlaat naar de zijkant verplaatsen ook beter is i.v.m. het vacuüm achter de boot.
Heb ff op de site van Mtech gekeken en dat is zeker een optie voor die prijs kan je hem i.d.d. bijna niet zelf maken (van rvs)
De bestaande demper heb ik vanavond gedemonteerd ik zal er nog wel een foto van plaatsen.
Groet Dirk