Toch een probleem met koeling / koelvloeistof
Moderators: sailor wim, frank
Re: Toch een probleem met koeling / koelvloeistof
ik heb het bij een auto wel eens meegemaakt,
tijdens rijden blies die lucht in het systeem, en bij stilstand (na een paar dagen) stond er KVS op de zuiger.
Maar ik weet voor 99% wel zeker dat de koppakking er niet aan is.
Maargoed, dit kan ik wel testen morgen of van het weekend.
tijdens rijden blies die lucht in het systeem, en bij stilstand (na een paar dagen) stond er KVS op de zuiger.
Maar ik weet voor 99% wel zeker dat de koppakking er niet aan is.
Maargoed, dit kan ik wel testen morgen of van het weekend.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Ik had nog een vraag gesteld via de mail als reactie op de prijsopgave van het expansievat van blokland ferro.
Werd ik net gebeld door een medewerker daar.
Hele verhaal uitgelegd, en hij kwam wel met een paar goede tips.
Ten eerste dien je ongeveer 10% aan te houden aan expansie van je KVS.
( een auto met 5 liter zet ook 0,5 liter uit )
Dat ik dus tussen de 5 en 10 liter zit vind hij heel normaal.
Het plaatsen van een extra expansietank was dan ook zeer aan te raden, die uitlaatspruitstuk tankjes zijn vaak te klein zei die.
Maar voor het plaatsen van zo'n tank zou je eigenlijk geen dop op je uitlaatspruitstuk moeten hebben,
die zou je af moeten sluiten / dicht lassen.
En dan er net voor of erna een T stuk in je koelleiding, waar het expansietankje aan komt.
Dat afsluiten van de "oude" dop kan je ook simpel doen door een 1,4 bar dop ervoor te gebruiken.
in het nieuwe expansie vat zit een 0.5 bar dop, dus die van 1.4 bar blijft altijd gesloten.
Ik denk dat dit een goede oplossing is voor het uitzet probleem van de KVS.
Expansietankje kost een kleine 250 euro incl peilglas e.d.
Zo'n 1,4 bar dop kost een tientje misschien, en een stukje slang en T stuk ook niet de hoofdprijs.
Voor een 300 euro zou ik klaar kunnen zijn.
Dan heb ik nooooooooit geen gekloot meer met zo'n jerrycannetje onderin.
Werd ik net gebeld door een medewerker daar.
Hele verhaal uitgelegd, en hij kwam wel met een paar goede tips.
Ten eerste dien je ongeveer 10% aan te houden aan expansie van je KVS.
( een auto met 5 liter zet ook 0,5 liter uit )
Dat ik dus tussen de 5 en 10 liter zit vind hij heel normaal.
Het plaatsen van een extra expansietank was dan ook zeer aan te raden, die uitlaatspruitstuk tankjes zijn vaak te klein zei die.
Maar voor het plaatsen van zo'n tank zou je eigenlijk geen dop op je uitlaatspruitstuk moeten hebben,
die zou je af moeten sluiten / dicht lassen.
En dan er net voor of erna een T stuk in je koelleiding, waar het expansietankje aan komt.
Dat afsluiten van de "oude" dop kan je ook simpel doen door een 1,4 bar dop ervoor te gebruiken.
in het nieuwe expansie vat zit een 0.5 bar dop, dus die van 1.4 bar blijft altijd gesloten.
Ik denk dat dit een goede oplossing is voor het uitzet probleem van de KVS.
Expansietankje kost een kleine 250 euro incl peilglas e.d.
Zo'n 1,4 bar dop kost een tientje misschien, en een stukje slang en T stuk ook niet de hoofdprijs.
Voor een 300 euro zou ik klaar kunnen zijn.
Dan heb ik nooooooooit geen gekloot meer met zo'n jerrycannetje onderin.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
- KarelE
- Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk
Vooropgesteld dat de koelcapaciteit van je systeem ook bij langdurig vollast varen voldoende is.
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Kermit the Frog.
klopt,
dat zal moeten blijken.
Echter had ik al een uurtje of 20 op de klok gezet zonder het probleem dat deze langzaam aan te warm werd.
Ik ga er vanuit dat dit niet meer voorkomt nu de luchtbel uit de kiel is (en niet meer terug komt) maar dat zal de tijd leren.
dat zal moeten blijken.
Echter had ik al een uurtje of 20 op de klok gezet zonder het probleem dat deze langzaam aan te warm werd.
Ik ga er vanuit dat dit niet meer voorkomt nu de luchtbel uit de kiel is (en niet meer terug komt) maar dat zal de tijd leren.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
-
Als er een luchtbel inde kiel komt is dit zo ie zo fout,die hoort omhoog te schieten
Dan is het fout aangelegd
Gr René ( De Stoere)
Dan is het fout aangelegd
Gr René ( De Stoere)
Klaver vier
klopt,
Geen idee nog hoe die erin is gekomen, en/of hoe lang die er al zit.
Zal dat vanmiddag eens gaan bekijken of ik dat kan ontdekken.
Geen idee nog hoe die erin is gekomen, en/of hoe lang die er al zit.
Zal dat vanmiddag eens gaan bekijken of ik dat kan ontdekken.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Ik had zoiets vergelijkbaars ook met mijn DAF. met normaal varen nooit problemen maar wel verschillende niveau's. bij hard varen altijd na enige tijd een overlopend koelsysteem. jaren mee bezig geweest. Ik kwam er bij het reviseren van de DAF achter. Ik had waterschade op mijn zuigers.En wat was het nou? een scheurtje in mijn watergekoelde uitlaatspruitstuk. Bij koude motor nooit problemen en bij normale koelwater temperaturen hield de druk het water op zijn plaats. indien de temperatuur en de uitlaatdruk echter toenamen bij volle belasting werd er uitlaatgas in het koelsysteem geperst en gooide de daf het koelwater eruit. Ik heb getracht het lek met afpersen te vinden maar dat bleek geen makkie. uiteindelijk een nieuw watergekoeld spruitstuk gemonteerd en weg problemen. Bij de motor van de Lange (ook op dit forum) hebben we hetzelfde meegemaakt.
succes!
succes!
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
wat gebeurde er dan als de motor stil stond bij jou ?
Liep er dan koelvloeistof je cilinders in ?
Een vriend van mij heeft zo'n koppakkingtester met vloeistof die verkleurd.
daar ga ik zowiezo even een testje mee doen om te zien of er uitlaatgassen in het koelsysteem zitten na belasting.
Ik heb hem woensdag overigens laten draaien en daarna de ontluchting open gehad, geen lucht in de kiel.
Vloeistof nivo steeg wel wat, maar geen geborrel o.i.d.
Liep er dan koelvloeistof je cilinders in ?
Een vriend van mij heeft zo'n koppakkingtester met vloeistof die verkleurd.
daar ga ik zowiezo even een testje mee doen om te zien of er uitlaatgassen in het koelsysteem zitten na belasting.
Ik heb hem woensdag overigens laten draaien en daarna de ontluchting open gehad, geen lucht in de kiel.
Vloeistof nivo steeg wel wat, maar geen geborrel o.i.d.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Het heeft even geduurd, maar gisteren een stukkie kunnen varen.
Ik had het kannetje even vervangen voor een emmertje, zodat ik makkelijk en snel kan zien of, en hoeveel KVS eruit liep.
Eerste uur a anderhalf maximaal 2000 toeren gedraaid, via de overloop hooguit 5 druppels in het emmertje gelopen.
Daarna anderhalf uur met 2200 a 2400 toeren gevaren.
terug in de haven zat er ongeveer 3/4 liter kvs in de emmer (emmer stond iets schuin, en aan 1 kant zag je de bodem nog)
Of die het ook weer opgezogen heeft weet ik niet, ben niet lang genoeg aan boord gebleven totdat de motor afgekoeld is.
De ontluchting van de kiel nog even open gehad,
hier kwam een heel klein beetje lucht uit, maar dat kan ook van elders gekomen zijn (wat er nog in zat dus) aangezien ik een paar hele flinke golven van een tanker gepakt heb.
100% zekerheid dat het opgelost/verholpen is heb ik dus nog niet, maar het lijkt goed te gaan.
Ik had het kannetje even vervangen voor een emmertje, zodat ik makkelijk en snel kan zien of, en hoeveel KVS eruit liep.
Eerste uur a anderhalf maximaal 2000 toeren gedraaid, via de overloop hooguit 5 druppels in het emmertje gelopen.
Daarna anderhalf uur met 2200 a 2400 toeren gevaren.
terug in de haven zat er ongeveer 3/4 liter kvs in de emmer (emmer stond iets schuin, en aan 1 kant zag je de bodem nog)
Of die het ook weer opgezogen heeft weet ik niet, ben niet lang genoeg aan boord gebleven totdat de motor afgekoeld is.
De ontluchting van de kiel nog even open gehad,
hier kwam een heel klein beetje lucht uit, maar dat kan ook van elders gekomen zijn (wat er nog in zat dus) aangezien ik een paar hele flinke golven van een tanker gepakt heb.
100% zekerheid dat het opgelost/verholpen is heb ik dus nog niet, maar het lijkt goed te gaan.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================