van beroeps naar recreatief

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
stevedem

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door stevedem »

Heel mooi verslag weer Willem..... top !

ikzelf ben altijd druk kijkende om me heen, maar vergeet eigenlijk altijd wel de camera erbij te pakken.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
schipper-willem

Bericht door schipper-willem »

Ja, en als je foto's maakt dan kun je aan de hand daarvan net als ik een verslag schrijven, dus wat let je!
Groet, Willem.
Afbeelding
schipper-willem

Nadat de inwendige mens weer versterkt was kreeg ik toch de kriebels om verder te gaan op deze zo mooie zomerdag van 14 juli 2014 12.15 uur
Achter uit lag iets van Tupperware, onbemand als een stilleven op het water:
Afbeelding
Maar de weg ligt vooruit dus ook daar een plaatje van gemaakt:
Afbeelding
Dan zit er zomaar weer een half uur tussen aleer ik het volgende plaatje schiet, ben dan alweer onder de N216 door gegaan in westelijke richting, op naar de Ammerse Boezem, en schiet nog net een plaatje van de bocht waar de Ammerse kade rechtsaf de Braanksedijk op gaat:
Afbeelding
Nog net is de bulkauto vastgelegd van het veevoederbedrijf de Samenwerking, en heeft het water weer wat ruimere boorden in de noordelijke richting van Groot-Ammers:
Afbeelding
Het brugje van de Kikker ligt al weer achter ons en zelfs voor het molentje moet ik me dan al omdraaien:
Afbeelding
Het begint hier al echt een beetje Kinderdijk te lijken echter iets verder landinwaarts bevinden zich ook molens, hier 3 op een rij en wat omfloerst over links de Ammerse brug:
Afbeelding
De foto’s zijn niet allemaal even scherp, maar geeft wel de sfeer weer van het geheel:
Afbeelding
Vóór mij de palingvisser op alweer een oer Hollandse locatie, “daar bij die molen” :
Afbeelding

Afbeelding
Groot Ammers ontpopt zich achter de molen als een rustiek geheel:
Afmeren doe ik aan de molenkade achter een wat wrakkig scheepje, daarover later meer.
Afbeelding
Groet, Willem.
Afbeelding
schipper-willem

Houden jullie van een spannend jongensverhaal, sla dit stukje anders maar over! eigenlijk zie ik het hele gebeuren met de boot wel als zodanig, dus zo’n vaart loopt dat niet, 5-6 km.
Dat enigszins verwaarloosde scheepje waar ik achter afmeerde was door een stel jongens opgehaald uit Leerdam, dus bij Gorinchem buiten geschut, en dat met een buitenboordmotor.
Soms verbaas je je over de moed en durf van onervaren landrotten, zonder veel zicht vooruit, daar er voorheen een inboard motor instond een beetje achterop knoeien met zo’n motortje.
Daarbij waren de weergoden hen goed gezind en zich onbewust van nogal wat risico’s waren ze als trotse bezitters van een schuit toch maar tot daar gekomen.
De vader had hun het “speelbootje” cadeau gedaan, en had grootse plannen om daar eens een piekfijn scheepje van te maken, met een inboard motortje zodat de jongens met vreugde kunnen spelevaren.
De avond rust werd wat verstoord door een roeibootje, (pioniertje) met buitenboordmotor, en ook een mijnheer, achteraf de vader kwam de boel in ogenschouw nemen, waar ik de info van kreeg.
Het scheepje zou ter plaatse uit het water getakeld worden, en op een aanhangwagen waar ook wel hooi of stro mee van het land werd gehaald, en zou met de trekker naar een loods gereden worden voor een totale onderhoudsbeurt.
Aan het begin van de molenkade kwam een flinke bandenkraan, die de klus moest klaren, maar de krachten van de machine bleken niet voldoende om het praamachtig vaartuigje uit zijn element te bevrijden.
Geen nood pa wist wel een andere oplossing, er werd aan de andere kant op de Ammerse kade al snel een ferme bakwagen gepositioneerd met een sterke Palfinger uitschuifkraan.
Het onwillige schuitje werd met de roeiboot naar de andere kant gesleept, (doet mij denken aan de avonturen van Sietse en Hielke), voorzien van stroppen en gereed voor takelen:
Afbeelding
Op de volgende foto zie je dat het hijsen met wat kunst en vliegwerk moest plaatsvinden, de stroppen waren niet even lang, en de kraan had veel moeite om het scheepje alsnog aan de elementen te ontfutselen.
Ondertussen was de vader op het oog in een geanimeerd gesprek gewikkeld met een niet onaardig uitziende jongedame, een beetje Barbie achtig persoon die op een of andere manier bij het omringende publiek, en zelfs tot aan de overkant de aandacht vroeg of kreeg.
Je ziet ze beide juist achter het bootje druk met elkaar in gesprek:
Afbeelding
Afbeelding
Nadat er spannende momenten waren van het hijsen, steeds schoot de palfinger in de beveiliging en weer optoppen was er het moment van over de bakwagen naar de bandenwagen die het geheel ging vervoeren:
Afbeelding
Op het volgende plaatje zie je dat het toch is gelukt, en gaat het spul naar een veilig onderkomen, let ook nog even op de dame juist voor de witte bestelauto, wat zij deed mij toch nog flink versteld staan, maar ja, na afloop van de markt leert men de koopman kennen!
Afbeelding
De naar mijn overtuiging vermeende chauffeur, die de kraan bediende maakte de boel weer rijvaardig en stapte op de bijrijdersplaats, en mijn verbazing was compleet toen Barbielief achter het stuur plaatsnam en vol gas ten teken van vreugde, lef, of durf naar het eind van de kade reed, vervolgens draaide, weer langs kwam, bijna zwaaide en als afscheid de hoorn liet schallen:
Afbeelding
Eigenlijk voelde ik me toen een beetje een betrapt jongetje, maar ook wel weer spannend!
Omdat een bootje wil varen ben ik na een goede nachtrust weer van wal gestoken en moest een klein stukje terug om de brug in de Ammersekade onderdoor te gaan, en kwamen op de boezem van de Overwaard terecht:
Afbeelding
ervoor:
Afbeelding
eronder
Afbeelding
en er voorbij:
Afbeelding
Na zo’n emotievol verhaal moet ik weer even wat nadenken dus tot de volgende, Willem.
Afbeelding
sambeek

Bericht door sambeek »

denk dan maar even goed na Willem, was leuk.
groet Terpstra / SAMBEEK
FransvanNispen

Bericht door FransvanNispen »

Het is net of je iedere keer een hoofdstuk uit een spannend boek mag lezen :D

ben benieuwd naar het volgende hoofdstuk.

Groet van een trouwe lezer

Frans 8)
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
paure nesci

Bericht door paure nesci »

Ik blijf het verhaal ook met vreugde volgen, wat ik me wel afvraag, hoe hoog ( laag) is die boot van jou, Willem ? Het gaat allemaal precies net wel.....ben je nooit bang dat op de heenweg het water lager staat dan wanneer je de terugweg zou willen gaan varen ? :roll:
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
schipper-willem

Goedemiddag,
Natuurlijk blijft het enigszins spannend bij zo'n kikkerlandje, zeker met de laatste perioden van regenjaren.
Je moet dat ook niet plannen in de herfst als het hemelwater rijkelijk vloeit, al is de bemaling goed op orde.
De Vrijbuiter is 2,20 hoog op de stuurhut, dan zou je nog iets kunnen winnen door de hoorn te verwijderen maar dat is echter nog nooit nodig geweest.
De aangegeven hoogte van de bruggen is 235 cm, maar ik heb al eens een week vast gezeten voor de spoorbrug in 1998 nadat de boot voor sleper had gespeeld tijdens de gondelvaart.
En Paul dat bange is natuurlijk ook wat avontuurlijk, licht zijn er voorbijgangers die dan voor ballast willen dienen zodat het alsnog gaat.
Op deze reis was het water wel 20 cm lager dan normaal, lekker relaxt.
Groet, Willem.
Afbeelding
WillemB
Info: Beenhakker kotter "Onze Jan"
Afmetingen: 10.50x3.40
Bouwjaar: 1970
Voortstuwing:Daf 575 108pk

Mijn project
http://www.machinekamer.nl/forum3/viewt ... f=7&t=1453

Bericht door WillemB »

Hij is weer geweldig,Willem! :wink:

Gr Willem B
Beter een anker kwijt dan het schip.
quichot
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Bericht door quichot »

Je bent een rasverteller Willem!
Leuk detail, van die truckster. Deed me denken aan de tijd toen ik bij een importbedrijf werkte. Daar kwamen dagelijks trucks met oplegger. Achterom was een laadperron, maar de heren chauffeurs bleven altijd op de rijweg staan, want voor de draai achteruit was 'de oprit te krap'.
Op een dag werd het ineens donker in de kantine. Vlak voor het raam langs schoof een enorme oplegger achteruit en stopte exact 10 cm van het laadperron. Achter het stuur zat een frêle jonge dame.
Uiteraard hebben we daarna al haar mannelijke collega's fijntjes laten weten dat voor een vrouw de oprit groot genoeg was!
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
schipper-willem

Daar waar de hemel de polder raakt is het weids vlak, alles houd de adem in zelfs het water is in afwachting van de stralende dag, een oer Hollands schouwspel waar je zomaar doorheen mag varen:
Afbeelding
Toch heeft de tijd hier ook niet stil gestaan met de moderne boerderijen, en in de verte zien we de lintbebouwing van de Lek met aan de overzijde de watertoren van Bergambacht, en iets verder naar links de veevoederoverslag van Bergstoep:
Afbeelding
Welk bruggat zal ik nu eens nemen, denkelijk zal het wel het midden worden, en voor de vaart hoef ik het ook niet te laten, hier kom je echt voor je rust, en mijmer ik er op los:
Afbeelding
Toch wel apart dat je bekende plaatsen ook eens van een andere kant kunnen bekijken, zo vaak langs gevaren en nu van achteren op afstand, Streefkerk:
Afbeelding
Door het vlakke land blijft die toren mij in de gaten houden, echter eerst even onder deze wijdse brug door:
Afbeelding
In noordelijke richting blijft het wakend oog van een strevende kerk:
Afbeelding
Ook de zuidelijke streek heeft zo zijn bekoring, en daar er geen bootjes met karakter te bespeuren zijn zoek ik het over het land de toren van Bleskensgraaf en de peilmolen:
Afbeelding
Weer zo’n sierlijk bruggetje, zouden de weggebruikers dat wel in de gaten hebben:
Afbeelding
Één en al lied is het hier van Zuid Holland met je weiden en grazige vee, je molens enz:
Afbeelding
Wel zomaar een bult in het landschap, of dat na egalisatie er dat restant is overgebleven en zover ik weet geen waterlinie gebeuren:
Afbeelding
Tot de volgende, Willem.
Afbeelding
schipper-willem

Recht vooruit de bebouwing van de uitlopers van de Randstad en varend over het Grote of Achterwaterschap dus in de picture Alblasserdam:
Afbeelding
We varen achter Nieuw Lekkerland langs, zo’n rank torentje in het land van riet gras en bomen, over rechts is door de groene boomtoppen de tankfabriek van Bayards te zien:
Afbeelding
Soms sla je een stukje over, en ben je ineens in een wereld van toerisme, molens en kaden,
opnieuw blijk je dan toch varende weg enigszins bevoorrecht te zijn.
De plaatjes waar het hier om draait:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
En natuurlijk overstijgt de industrialisatie van Ridderkerk in de vorm van een scheepsachtig overheers en verdeelcentrum:
Afbeelding
Zou het volgende plaatje een voormalig arbeiderswoninkje zijn geweest, of een schuurtje:
Afbeelding
Hollandse molens, Hollandse luchten, Hollandse scheepsbouw en een gemaal om de boel droog te malen, verenigd in een opname:
Afbeelding
Nog eentje van korter bij en gelukkig wat scherper, (meer geluk dan wijsheid):
Afbeelding
Overal is een begin en een eind dus gaan we met de laatste foto al weer op de terugweg, helaas is er hier geen sluis om de Lek op te schutten:
Afbeelding
Daarmee stop ik weer even om op adem te komen! groet, Willem.
Afbeelding
schipper-willem

Vaak onbewust schiet ik zomaar wat foto’s en dan zie je, terwijl je het verhaal erbij puzzelt een verrassend geheel, zo ook hier
Helemaal Kinderdijk, loodsen van scheepswerven en over het lage dak een schip waar alleen de gele kranen en masten zichtbaar zijn de grote torenkraan en over links de loods van IHC.
De oude molen heeft dit allemaal zien ontstaan en staat fier op de voorgrond, ook weer een plaat van ik zie ik zie wat jij niet ziet want de toeristen bijna gecamoufleerd tussen het riet hebben niet het overzicht wat wij nu hebben:
Afbeelding
Onder de parasol nog wat molens richting zuidwest met over rechts op de achtergrond het witte Ridderkerkse voorschip verankert aan de ridderhaven:
Afbeelding
Ik zie de molen al versiert ter eer van.... Romantisch toch?
Afbeelding
Een molen met DE BRUG op de achtergrond een stukje industrieel erfgoed, de brug net voor de oorlog geopend 1939, is niet door oorlogshandelingen getroffen:
Afbeelding
En statig in een lijn zo van vang jij geen wind dan vang ik hem wel een beetje afscheid van de schone energie uit 1738-1740:
Afbeelding
We vinden ook nog een alleen en enigszins achteraf staande molen aan de Blokweer, waar ook nog een watersportvereniging is gevestigd, een witte, aan de Nederwaard:
Afbeelding
Om daar te komen moet je door dit sluisje, krap aan zou de Vrijbuiter hier kunnen passeren, dat heeft echter weinig nut want de bruggen op de Alblas en Graafstroom zijn te laag:
Afbeelding
Aan de overzijde ervan is ook een jachthaven op de volgende foto over bakboord met de brug die naar ik vermoed de laagste uit de route is:
Afbeelding
Er ligt een natuurlijke verhoging in het landschap zgn donken waar bij hoge waterstand in vroeger dagen de boeren hun heil zochten in gezelschap van hun vee.
Nu niet meer voor te stellen met 250 koeien op stal, toen echter was je al een hele boer als je tien koeien bezat, en konden meerdere boeren hun vee veilig stellen:
Afbeelding
Hier passeer ik de N481 de Nieuwe Zijdeweg met een doorkijkje naar de oude brug:
Afbeelding
Tot zover weer even, Groet Willem.
Afbeelding
WillemB
Info: Beenhakker kotter "Onze Jan"
Afmetingen: 10.50x3.40
Bouwjaar: 1970
Voortstuwing:Daf 575 108pk

Mijn project
http://www.machinekamer.nl/forum3/viewt ... f=7&t=1453

Bericht door WillemB »

Het is allemaal weer prachtig,Willem. :D

Enige foto's hierboven heb je het over Kinderdijk.
Mijn Beenhakkerkotter is in 1970 gebouwd in Kinderdijk.
Scheepswerf Beenhakker schijnt achter een dijk gelegen te hebben en als een schip gereed was, naar de andere kant van de dijk verplaatst om te water gelaten te worden.
Het bedrijf is failliet gegaan en door brand zijn alle gegevens vernietigd,helaas.

Gr Willem B :wink:
Beter een anker kwijt dan het schip.
schipper-willem

Willem B,
Ik haalde ze nogal eens door elkaar, Beenhakker en Tukker, het is gelijk vloeken in de kerk natuurlijk, Tukker lag wat hoger in prijsklasse en zeeg, maar wij hadden in het verleden met deze bedrijven van doen voor een volgboot cq roeiboot voor ons binnenvaartschip.
De keuze werd een pionieer onderhoudsarm, als ik diep in mijn geheugen graaf stond er net voor Kloos dus aan de bovenkant een geteert houten loodsje met de naam Beenhakker roeiboten.
Groet, Willem.
Afbeelding
Plaats reactie