een dubbeling hoeft geen probleem te zijn (technisch)
mits de onderliggende huid gaaf is , en geen gaten heeft!, het punt is dat als er een dubbeling op zit gaat het tussen de huid en de platen in roesten, van binnen uit, net zolang tot de zuurstof die er tussen aanwezig is is op gebruikt (roest is een soort verbrandigs proces) als de lassen goed dicht zijn kan er dus geen zuurstof meer bij komen en het roesten stopt.)
het is dus van belang dat als je een gaatje hebt, dit eerst dicht last (doormiddel van uitslijpen en inlassen,) en daar bij onvoldoende dikte van de huid dus op dubbeld.
niks technisch mis met een goede dubbeling!
de nieuwe eissen vanaf 2018 zijn in mijn ogen ideoot, verzonnen door een stel lapzwanzen die niets van techniek of scheepjes weten!
(voorbeeld (ze denken dat wij achterlijk zijn!) verplichten van kogeljranen als huid afsluiters in plaats van de ouderwetse schuif kraan omdat je aan een kogelkraan kunt zien in een oogopslag of hij open of dicht staat!, dat dit soort kranen bij bevriezing springt en het schip kan laten zinken hebben ze nog nooit gehoord!, iedere boot liefhebber weet dat als je een schuif afsluiter naar rechts draaid tot hij vast zit deze dicht is, maar toch zijn die (na 200 jaar gebruik!) opeens niet goed meer!
verplichting aanvarings schot, o.k, ik word van opzij aan gevaren, en lek!, leuk zo'n schot!
al 150 jaar zitten er glazen raampjes in mijn machine kamer kap, mag niet meer , want bij eventuele brand kunnen die springen en is de machine kamer niet meer lucht dicht! (is hij toch al niet , want zo bouwden ze 130 jaar geleden nog geen schepen.
mijn bootje poekeld al meer als 120 jaar rond, en met hem nog velen, nooit geen problemen gehad!
aleen nog rode diesel voor de beroepsvaart (hier mogen geen toevoegingen als arachide olie inzitten omdat motoren dan kunnen uitvallen door de slechte kwaliteit brandstof! (heel juist)
wij moetenn op die blanke troep varen die minimaal 20% vervuild is met arachide olie (lees frituurvet of iets dergelijks), en varen op het zelfde water ,
dat mag dus wel??en we moeten er nog meer voor betalen ook!, het is afval!
ga zo nog maar even door! je zou er boos om worden!
veiligheid is logisch en een must, maar gezond nadenken lijkt mij ook belangrijk!
ik moest het even kwijt!