Oving I - voorheen Germa

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 762
Lid geworden op: vr 30 okt 2009 20:42
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: Oving I - voorheen Germa

Bericht door varg »

Afbeelding
Foto van de afvoer van de zelflozende kettingbak/voorpiek.
Als er vuil in ligt gaat er een puts water door het luik (er zit een toegangsluik in het dek) en spoelt de zaak weer schoon. Bij wat golfslag zorgt het 'schepje' dat er niets in loopt. Allemaal wat petiteriger dan bij de Oving1 natuurlijk.
groet
Arnold
(blijf posten Boekel! je was flink achter en de index van je fotowebsite is ook al een tijd niet meer bijgewerkt. Zonder het verslag van jouw stoutmoedige innovaties wordt het saai hier)
Boekel
Berichten: 857
Lid geworden op: za 01 dec 2007 10:55
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: Oving I - voorheen Germa

Bericht door Boekel »

varg schreef:Afbeelding
Foto van de afvoer van de zelflozende kettingbak/voorpiek.
Als er vuil in ligt gaat er een puts water door het luik (er zit een toegangsluik in het dek) en spoelt de zaak weer schoon. Bij wat golfslag zorgt het 'schepje' dat er niets in loopt.
Goed idee!
(blijf posten Boekel! je was flink achter en de index van je fotowebsite is ook al een tijd niet meer bijgewerkt. Zonder het verslag van jouw stoutmoedige innovaties wordt het saai hier)
http://boekel.nu/foto/14/ ;)
paul
Berichten: 527
Lid geworden op: zo 14 nov 2010 16:26
Locatie: den hoorn

Re: Oving I - voorheen Germa

Bericht door paul »

Wellicht overbodig,maar toch,vertel de jongelui waar je mee vaart nooit in de kettingbak tegaan.
Want een natte ketting roest,enontneemt alle zuurstof uit een kettingbak.
Zelfde natuurlijk bij roestige tanken.
Gr. Paul
Boekel
Berichten: 857
Lid geworden op: za 01 dec 2007 10:55
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: Oving I - voorheen Germa

Bericht door Boekel »

Ook in juli..

Afbeelding
Begin van stuurwerk, klembus met 'lasbus'.

Afbeelding
Bus laten draaien die om de lasbus past.

Afbeelding
Even opwarmen en de boel past :)

Afbeelding

Afbeelding
Helmstok d'r af...

Afbeelding
Ja er moet nog wat afgewerkt worden bij de roerkoning ;)

Afbeelding
Bus op z'n plek, cilinder passen.

Afbeelding
Houtje touwtje...

Afbeelding
Krijgt al aardig vorm.

Afbeelding
Zo goed als klaar, 2x 90 graden roeruitslag.

Ik kan geen foto's van de hydrauliekaansluitingen vinden...

Afbeelding
De stuurpomp bleek te lekken langs de as, ik wilde 'm tijdens de vakantie niet uit elkaar halen dus heb ik een vultrechter gemaakt en een opvangbakje...
Na de vakantie nieuwe oliekeerring erin en klaar.

Het haspel (stuurwiel) is origineel van de boot, de vader van een vriend van mij heeft 'm in een winter helemaal schoongemaakt en gelakt :)

Het stuurt heerlijk, met manoeuvreren is een helmstok natuurlijk sneller, maar die kon je niet loslaten en kon best wat kracht op komen.
Het haspel komt uiteindelijk buiten voor de stuurhut te staan, in de stuurhut komt een 'knuppeltje' (follow-up besturing).
Boekel
Berichten: 857
Lid geworden op: za 01 dec 2007 10:55
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: Oving I - voorheen Germa

Bericht door Boekel »

paul schreef:Wellicht overbodig,maar toch,vertel de jongelui waar je mee vaart nooit in de kettingbak tegaan.
Want een natte ketting roest,enontneemt alle zuurstof uit een kettingbak.
Zelfde natuurlijk bij roestige tanken.
Gr. Paul
Goed punt, deze kettingbak zal daar niet groot genoeg voor zijn, en indien geopend direct voldoende geventileerd.
Boekel
Berichten: 857
Lid geworden op: za 01 dec 2007 10:55
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: Oving I - voorheen Germa

Bericht door Boekel »

half juli...voorbereidingen voor een reisje Roermond...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
twee andere projectjes...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
:mrgreen:
Evert
Berichten: 403
Lid geworden op: za 01 dec 2007 22:15
Locatie: Monnickendam
Contacteer:

Re: Oving I - voorheen Germa

Bericht door Evert »

De ankerbak bij ons aan boord komt gewoon uit in de voorste machinekamer. De hoeveelheid water die daar uit komt is te verwaarlozen. Als je maar af en toe ankert zou ik me daar niet druk over maken. De ervaring leert dat een smalle hoge bak het prettigst werkt. De ketting stapelt zich dan zelf. Bij een te brede bak loop je kans dat je elke keer ankeren handmatig moet stapelen of ontknopen
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
Wouter
Berichten: 407
Lid geworden op: di 29 okt 2013 16:49
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: Oving I - voorheen Germa

Bericht door Wouter »

Die ankerbak blijft interessant :)
Is er wat op tegen om de ankerbak boven de waterlijn te hebben met een dikwandige afvoer naar buiten onder de waterlijn? Ben je ook van een eventueel vuilspoor af

Als je wat detailfoto's van de stuurinrichting op het roer hebt ben ik je dankbaar, moet nog goed bekijken hoe je dat kunt wegwerken.

Groet, Wouter
Boekel
Berichten: 857
Lid geworden op: za 01 dec 2007 10:55
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: Oving I - voorheen Germa

Bericht door Boekel »

Tijdens het Nawaka (Nationaal water kamp, waterscouting dus) is de Oving uitgebreid gebruikt :)

Afbeelding
Vletje moest vers roer op nadat andere roer ergens bij een krib achterbleef...

Afbeelding
Touwtje in de schroef..

Afbeelding

Afbeelding
Nee dit was geen flauwe grap...vletje was lek...dichtgekit en te drogen gehangen :)

Afbeelding
Gezelligheid 's nachts (we lagen naast de Mercury, van de Mercurygroep uit Enkhuizen)

Afbeelding
De Dex kwam ook af en toe langszij, inclusief pizza-oven en tap :p

Afbeelding
De 'stuurhut' was een populaire hangplaats.
Boekel
Berichten: 857
Lid geworden op: za 01 dec 2007 10:55
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: Oving I - voorheen Germa

Bericht door Boekel »

Afbeelding
Aan het eind van het kamp nog 16 lelievletten in een binnenvaartschip geladen met de kraan.

Afbeelding

Afbeelding
Na een flinke regenbui hebben een aan tal verzopen scouts een nachtje in de Oving geslapen totdat hun tent op een drogere plek verplaatst was en hun spullen weer droog.

Afbeelding
Op de terugreis kwamen we nog wat bekenden tegen.

Afbeelding
Altijd leuk voor de mensen in de achterste vletjes als zo'n slepertje op je af komt ;)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ja het was geen gezicht...maar we kwamen er, en weer terug :)

Afbeelding

Afbeelding
Boekel
Berichten: 857
Lid geworden op: za 01 dec 2007 10:55
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: Oving I - voorheen Germa

Bericht door Boekel »

Afbeelding

Afbeelding
Op de terugreis een aantal timelaps filmpjes gemaakt, helaas liep de telefoon waarmee we dit deden regelmatig vast, maar er zijn toch een aantal leuke filmpjes:

https://www.youtube.com/watch?v=5ltxI2qSydw

https://www.youtube.com/watch?v=5NFvH_utbGU

https://www.youtube.com/watch?v=mc4r7NfUQu0

https://www.youtube.com/watch?v=cG4T8LctPbI

https://www.youtube.com/watch?v=Pef5h0ay1w8

https://www.youtube.com/watch?v=lzjYxyZIDXg

nog even tussendoor, Dexie met kapitein Kees van de 'grote Dex'
https://www.youtube.com/watch?v=veyd0Ka9Ufw
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 762
Lid geworden op: vr 30 okt 2009 20:42
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: Oving I - voorheen Germa

Bericht door varg »

Het was weer gezellig zie ik.
De beroepsvaart komt wel erg snel langs op de timelaps filmpjes...Oving1 met sleep ongeveer 6 km/u?
Maak nog een Dexie, dan kan je ze als catamaran laten varen..solo is doodeng!
gr
Arnold
(bedankt voor de posting...hou vol)
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2070
Lid geworden op: di 14 jul 2009 00:14
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Oving I - voorheen Germa

Bericht door quichot »

Ziet er ZO leuk uit!
Dan weet je weer waar je het allemaal voor doet!
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Boekel
Berichten: 857
Lid geworden op: za 01 dec 2007 10:55
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: Oving I - voorheen Germa

Bericht door Boekel »

Ja de hele karavaan ging zo'n 6 (max 7) km/h als er geen andere motoren meedraaiden...dekschuit en sleepbootjes remmen wel wat af...

Voor mij was de grootste zorg dat de roergangers stuurboordswal hielden. Sommigen zijn daar echt drama mee en diverse mensen heb ik snel laten aflossen door anderen.
Mochten we weer zo'n lange tocht doen dan nemen we een dag extra de tijd!
Boekel
Berichten: 857
Lid geworden op: za 01 dec 2007 10:55
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: Oving I - voorheen Germa

Bericht door Boekel »

Ok...waar was ik...

Afbeelding
Even 'Dexje' wegen...

Afbeelding

Afbeelding
En een complete lelievlet.

Afbeelding
890 kg :)

Afbeelding
Ideaal :)

Afbeelding
Meer spulletjes te tillen... (ja nummerplaat zit er inmiddels weer op ;) )

Afbeelding
Dit schattige kleine motortje van 90 kg levert net zoveel vermogen als de grote van 460kg (aluminium frame) die nu achterin zit! Maar uiteraard wel op een flink hoger toerental (nominaal 4000, max 10000)

Afbeelding
Dit is de regelaar die ik erbij heb...max 100 kW, gevoed met gelijkstroom max 450 volt, watergekoeld (motor is ook watergekoeld).

Afbeelding
Dit is de vertragingsbak die ik ga gebruiken, passende op de motor :)

Afbeelding
Vertraging van 8,3 op 1, waardoor ik met schroefastoerental omlaag kan tov de huidige situatie en een wat 'normalere' spoed kan hanteren.

Afbeelding
Inhoud...

Afbeelding
Flinke tandwielen, moet de boel wel aan kunnen!

Afbeelding
Maarja...een differentieel zit ik niet echt op te wachten...

Afbeelding
weg met dat ding!

Afbeelding
Vervanging laten draaien...hierdoor kan ik ook een dikkere as (40mm) gebruiken, dit in hoge sterkte staal laten maken (zowel de as als de naaf, 42CrMoS4+QT+SH)

Afbeelding
Inductieheater, ooit eens op een veiling gescoord :) ideaal apparaat

Afbeelding
En bij een graag of 100 past het tandwiel om de naaf, boutjes erin met wat locktite en klaar :)

Afbeelding
Bak weer in elkaar zetten.

Afbeelding
Papiertje om keerring tegen spiegleuf te beschermen.

Voorlopig nog geen tijd om de aandrijving te vervangen...maar het zit er wel aan te komen...
Plaats reactie