Wat het ook kost: je zal het het geld waard vinden.
Wij hebben jaren geleden de boot laten ontdreunen en geluidsisoleren.
Wát een genot!
Vergeet niet: 1 dB afname is (als ik het goed zeg) de helft afname van het geluid, hè?
Dus 10 dB afname is gigantisch, al noemt Quichot dat bescheiden.
Geluid isolatie en absorptie
Moderators: sailor wim, frank
- Marie Christina
Re: Geluid isolatie en absorptie
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Ik dacht dat 3dB een verdubbeling of halvering was, maar inderdaad, het getal een klein beetje kleiner scheelt een jas !
dB's is trouwens een onderwerp apart, zo uit 't blote hoofd ken ik db(A), dBm, dBi, dbV, dBuV, dBd (antennes), dBuv/m en er zullen er nog wel meer zijn
m vr groet, Leo
dB's is trouwens een onderwerp apart, zo uit 't blote hoofd ken ik db(A), dBm, dBi, dbV, dBuV, dBd (antennes), dBuv/m en er zullen er nog wel meer zijn

m vr groet, Leo
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark, professionals the Titanic.
Wat ik mij kan herinneren uit de Natuurkundeles:
10 db verschil is een verdubbeling van de geluidssterkte. (hoe je het ervaart)
3 db verschil is een verdubbeling van de geluidsbron (bv twee blokfluiters in plaats van één)
1 db verschil is voor een mens net waarneembaar
De schaal is dus niet lineair.
Bij de isolatie van mijn motorkist viel op dat ik de hoge geluiden, de tik van de eencilinder gemakkelijk kan dempen. De zware dreun krijg ik er tot nu toe niet uit.
10 db verschil is een verdubbeling van de geluidssterkte. (hoe je het ervaart)
3 db verschil is een verdubbeling van de geluidsbron (bv twee blokfluiters in plaats van één)
1 db verschil is voor een mens net waarneembaar
De schaal is dus niet lineair.
Bij de isolatie van mijn motorkist viel op dat ik de hoge geluiden, de tik van de eencilinder gemakkelijk kan dempen. De zware dreun krijg ik er tot nu toe niet uit.
- Marie Christina
Ja, inderdaad.
Dit lijste klinkt heel bekend.
Dit lijste klinkt heel bekend.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)