van beroeps naar recreatief

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
KarelE
Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door KarelE »

Laten we het over die tjalk inderdaad maar tot het model beperken :D Alhoewel, ik voel een kleine steek door mijn hart: voor de buitenstaander lijkt de Johanna er misschien wel net zo aan toe. Wie weet heeft die eigenaar gewoon met tegenslag te maken.
Op die innovatie vind ik de verlichtingsbalk van de twinny-load wel inventief gevonden. Heeft de schipper van deze sleper de richtingaanwijzers en remlichten ook functioneel gemaakt?

Groet, Karel
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
schipper-willem

Bericht door schipper-willem »

Goedemiddag, Karel, dat zal wel bij de Innovatie horen, als ik herman spreek zal ik het hem vragen, ik zal nog een stukje toevoegen.

Op naar Heukelum naar de Koornwaard waar de boot één dezer dagen uit het water zal gaan na 4 jaar, benieuwd hoe dat er van onderen uit ziet.
Om kort te gaan 15.00 uur was de boot al aan het droogzwemmen:

Afbeelding

De aangroei na vier jaar viel alles mee en het afspuiten was dan ook een fluitje van één cent:

Afbeelding

De vrouw haalt mij op, en de boot wordt netjes weggezet, wel even zoeken de andere dag, donderdag voorbereidingen getroffen voor het conserveren van het onderwaterschip, aluminium anodes gedemonteerd, de twee voorste er af geslepen, ook daar komen 2 demontabele aluminium anodes.
Ook de stootrand is gedemonteerd voor het onderhoud, het kwam er op een enkel schuurplekje na gaaf onder vandaan.
Nog even gewerkt aan het demonteren van de schroef, het plan is een vierblads er onder te hangen, deze is wat licht en horrelt nogal, maar er moet een poulytrekker aan te pas komen:

Afbeelding

vrijdag, na wat familiegebeuren in de middag de boot voor een groot gedeelte in het zilver gerold.
Zaterdag ben ik met neef Hendrik mee om de Aquarius bij de Gorzen in Arkel te water te laten, het is de boot van zijn dochter en schoonzoon dus heb ik even meegeholpen.
Dat kwam goed uit, ik kon daar nog een hele klus antifouling kopen voor een schappelijk prijsje, een vliegende kraai……. niet meer naar Heukelum 4 bladsschroef uit de berging onder werkbank weggehaald:

Afbeelding

22 April ga ik met de schroef naar Heukelum en 3 bladsschroef warm gestookt, maar hij wilde niet los, dus Tim kwam met een poulytrekker en na spannen en warmstoken kwam die met een tik los.
Tunnel in de antifouling en de gepoetste 4 blads er onder gehangen:

Afbeelding

tot 27 april met verven bezig geweest met verven van casco, zwart mat en het afzetten van de waterlijn:

Afbeelding

Op 29 april restant onderwaterlijn in antifouling, en stootrand weer teruggeplaatst, tevens de anodes weer gemonteerd, en het is weer een plaatje, zodat ze op 01 Mei weer te water kan.
Tot de volgende.
Afbeelding
quichot
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Bericht door quichot »

Ziet er netjes uit! Heb je aantoonbare verbetering gemerkt door die vierbladsschroef?
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
schipper-willem

Dat komt volgende keer aan de orde, ik hou mensen altijd een beetje graag, als je het snapt!
Groet, Willem.
Afbeelding
schipper-willem

Scheepspraet 50
We hebben sinds vandaag een koning, dus heb ik me met scouting bezig gehouden, die een zwierboom hadden gepionierd midden in een gracht een mast, met een giek, die de kinderen van de ene naar de andere kant zwierde:

Afbeelding

1 Mei was de droogteperiode voor de Vrijbuiter weer voorbij, en hierbij een impressie van het geheel:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Waarna Hendrik en ik vrolijk huiswaarts gingen met de Vrijbuiter.
We merken wel duidelijk verschil in stuwkracht op de schroef, en de Mercedes draait volaan in plaats van 2700 toeren bij volle kracht 1000 toeren minder, maar alles loopt veel rustiger.
De loopsnelheid is iets minder als eerst, maar het trillen en gejank is ook over dus kiezen of kabelen.
Bij aankoop zat deze schroef er ook onder, en toen liep de Mercedes nog 1900 toeren, maar ja, slijtage en een zwaardere dynamo maken ook het nodige verschil.
Ook ik loop op den duur iets langzamer, heb je wel meer om te genieten!
We meren om 17.00 uur af aan de steiger in het kanaal van Steenenhoek op ons vaste stekkie:

Afbeelding

Afbeelding

Weer een werfbeurt achter de rug, en nu de plannen voor “de reis”.
Willem.
Afbeelding
Tim76

Bericht door Tim76 »

schipper-willem schreef: We hebben sinds vandaag een koning, dus heb ik me met scouting bezig gehouden, die een zwierboom hadden gepionierd midden in een gracht een mast, met een giek, die de kinderen van de ene naar de andere kant zwierde.
Willem.
En hier hoe dat in z'n werk ging:

http://www.youtube.com/watch?v=ucRLMmZ2vBQ

De hele dag stond er een rij, er waren erbij die wel 15 keer naar de overkant zwierden...! :D

Groeten van Tim
Marie Christina

Bericht door Marie Christina »

Gaaf! :D
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
schipper-willem

Scheepspraet 51
De tijd gaat dringen, een gevoel volspanning, er is besloten dat ik alleen naar België ga varen,
zo van als ik nu niet ga, wanneer dan wel.
Er is nog genoeg te doen als voorbereiding, allereerst het stuurhut dak, dat moet verder kaal,
dus ik maakte mij kwaad en in 2 dagen was het karwei geklaard en in de 2 componenten.
Het was nog een grote rest van 2008, de basis was goed smeerbaar maar de harder was erg taai, dus met het rollen was het wel putterig, maar haal nu eens nieuwe.
Dan 14 mei voorbereiden, provianderen brandstof laden, schoon drinkwater in de tank, en de kaart er bij:

Afbeelding

Ook heb ik bij Datema een boekwerk aangeschaft waarin de kaarten en bedieningstijden van alle Belgische vaarwegen aan bod komen.
Het uitbreken gaat van start,op 16 mei maak ik de touwtjes los met gevoelens van, kan dit wel, is het geen verraad aan degene die het nakijken hebben, daar komt bij, dat ik er zeker van ben de eerste dagen tot na de Pinksteren alleen op mijn toch wel vertrouwde klompje zal zijn.
Ik had hier en daar nog wel een poging gedaan, maar het was te complex om uit te breken voor vrienden en bekenden.
Om 09.30 uur vaar ik de sluis bij het kolffgemaal uit te Hardinxveld en ga in de opvaart naar de splitsing van de Beneden en de Nieuwe Merwede, een zeer bekend stukje vanaf de wal.
Als ik het wijkje uitrij, hetzij richting Rotterdam of Gorinchem via de dijk ontkom je niet aan dat brede riviergezicht.
Na de kop gerond te hebben gaat het voorstroom de Nieuwe Merwede af en passeer ik de Moerdijk bruggen om 11.30 uur:

Afbeelding

11.52 uur dwars van Strijen:

Afbeelding

De wind is nu veranderlijk en draait van oost naar west noordwest in een kort tijdsbestek,
12uur45 bevind ik mij dwars van de Klundert, 12.45 uur voor Willemstad, 13.10 uur voor de jachtensluis, waar de boot en ik om 13.30 uur uitvoeren.
Het weer was wat diezig zouden ze in Grun zeggen, een vochtige miezerlucht met deze foto als resultaat, geleidelichten bij de Galathé waar om 14.15 gepasseerd werd:

Afbeelding

Al gauw kwamen de geleidelichten van het Schelde-Rijnkanaal te voorschijn en liepen om 14.50 uur het kanaal in:

Afbeelding

Maar waar is nu ineens dat bovenste licht gebleven, een speling der natuur?

Afbeelding

Doordat je met je neus op de kilometerraaien gedrukt wordt in dit stuk kanaal is het vanzelfsprekend dat je ook even checkt hoe snel we nu wel gaan, nu. ik haal jullie wel even uit de droom, 10 km p.u.
Nog even een sfeerplaatje van een paar dijkhuisjes te Nieuw Vossemeer.:

Afbeelding

Om 17.00 uur lig ik met de boot vast op een privésteiger van een kennis te Tholen, waar ik ook heerlijk gegeten heb, kijk dat was weer een mooie verrassing, na het heerlijke diner, uitgebreid foto’s bekeken en na 23.00 uur naar boord, en in de kooi.
einde van de eerste vaardag.
Groet, Willem.
Afbeelding
schipper-willem

Op vrijdag 17 mei, na de koffie bij de kennis om 10.30 gaan varen in de gedachte om nog voor de sper vast te maken in het Willemsdok te Antwerpen.
Dat was buiten de Kreekraksluizen gerekend, waar we 1 uur vertraging hadden, we gingen wat langzamer varen er was wat meer gerommel achterin bij de schroefas dus 9 km p.u.
Er liep een oude bekende achterop, een schip dat ik in de 50er jaren langzaam zag groeien op de Scheepswerf van de Haas in Maassluis, wat was ik jaloers op zo’n mooi schip!
Het was 1958 toen het schip werd opgeleverd voor de Mij. Binnenvaart als Mabi 29
Later in 1973 kreeg het schip de naam Aemerack en nu dus Buizerd:

Afbeelding

Ook de bananenboot mag niet in het geheel ontbreken zeker als je charme van de bouwer er in mag ontwaren:

Afbeelding

En wie dacht dat Margaret Thatcher hier niet is, haar nagedachtenis wel!

Afbeelding

De zeeboot heeft geheel overeenkomstig haar karakter nog legertrucks aan boord ook!

Dan is de tijd toch krap bemeten en meren we om 15.30 voor de Siberiabrug, sper tot 17.15 u.
Op inspectie van de schroefas, en wat blijkt, de inbusbouten tussen de schroefas en de kruiskoppeling hebben de narigheid gehad om zich los te wurmen vandaar het wat rommelde achterin.
Vastgezet, en gelukkig was het bijgeluid, een van de vele, opgelost, en om 18.00 meerde ik de Vrijbuiter af in het Willemsdok

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Om nou te zeggen past de Vrijbuiter hier nu tussen, ach het was maar voor even, want het begon al aardig op beroepsvaart te lijken, maar wil je verder over het Scheldt, zal je wel eens vroeg uit de veren moeten.
Bij het havengeld betalen kwam ik er achter dat, wilde ik van de vloed nog enigszins gebruik maken, het raadzaam was de Londonbrug om 06.15 uur te bestellen, om aansluitend de Siberiabrug en de Royersluis te passeren.
Dus op 19 mei, zaterdag voor Pinksteren gebeurde het zo, en voer ik om 08.00 uur op de Schelde richting Rupel, mij was ter ore gekomen dat de recreatie via Klein Willebroek moest varen.
Hier een impressie van de Sinjorenstad:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het schip en mij, lieten ons met de (maal) vloedstroom meevoeren, het was toch wel een kleine twintig jaar geleden dat ik beroepsmatig hier voer, veel gedachten gaan dan door je heen, de echte schipper heeft daar wel weet van!
Bij Hoboken zag ik een oude bekende, menigmaal mee over gevaren van Amsterdam noord naar C.S. als we bij de kon. Shell laden of losten, om even wat vertier te zoeken in de stad.
Herinneringen drijven boven, met de schipper naar je eerste seksvoorlichtingsfilm, en wat je zag? eerst was er beeldende kunst van twee houten poppetjes die uiteraard niet ander konden dan de paringsdaad heel houterig uitvoeren.
De oe…s en de aaa…s kwamen pas los toen er een jong volwassen paartje ontspannen bloot voor de camera poseerden, en de dokter enige uitleg gaf over ons lijf en ons leven.
Dat bleek tevens het hoogtepunt van de film, de rest is me uiteraard ontschoten, dat heeft natuurlijk de tand des tijds gedaan, na de film nog even over de Achterzijds gewandeld, ik was toen toch zo BLEU, shame met terugwerkende kracht!
Maar uiteindelijk ging het hier om:

Afbeelding

In of uitlaatschuiven met een puntmuts er boven:

Afbeelding

We gaan richting Rupel dus stuur ik even naar het volgende stukje.
Afbeelding
schipper-willem

De inloop van de Rupel is als je zo lang hier niet geweest ben weer even uitkijken of er veel veranderd is, en maak juist op dit kritieke moment geen foto’s, eenmaal in rustiger vaarwater:

Afbeelding

Het is de laadplaats van Niel, karakteristiek staan de bakstenen op de wal, er achter een tekst met iets van regenwolken op de keermuur.
Dan komt de loswal van Coeck, waar een ver familielid zijn schip in lossing heeft, de Rio 1:

Afbeelding

Dan volgt een wel zo’n karaktervol plaatje, dit is echt de Rupel, een mooie gladde stroom, bedwongen door van die mooie ruwe hopen steen een heel andere krib dan je op de Nederlandse rivieren ziet.
Ook het ruige land erachter is zo puur België ongerepte ruwe oever met die charmante kribbaak:

Afbeelding

We moeten wel snel enige indrukken vangen want aan de rechteroever, ook al is het over bakboord komt het dorp Niel aan de boorden van deze stroom snel voorbij, hé is er nou niemand die even het roer vast kan houden!
En het erge is er is op dat moment ook niets te delen, jeetje wat missen jullie veel, je kan niet ruiken, proeven, niet de kolkjes en neertjes in het water zien spelen, en je ziet ook mij niet gelukkig zijn!

Afbeelding

Als we hier voorbij varen, blijkt het uitgerangeerd en opgelegd spul te zijn maar voor de liefhebber:

Afbeelding

We moeten weer even opletten, de bruggen van Boom komen er aan.
Groeten, Willem.
Afbeelding
Marie Christina

Bericht door Marie Christina »

Genieten dit, Willem!
De foto's al, dus ik kan me indenken wat jij "doormaakt".
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
FransvanNispen

Bericht door FransvanNispen »

Ik bekijk de foto`s ook altijd met plezier.
zeker als het wat langer geleden is dat we daar ook geweest zijn.

als ik foto`s zie, krijg ik dikwijls het gevoel van: had ik maar de tijd om zo rond te kunnen gaan varen... :(

Ga zo door met je mooie foto`s en korte uitleg. de geur en de wind in de haren denken we er wel bij. :D

Groet
Frans 8)
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
schipper-willem

Ik heb juist een blog zitten lezen van Poolse internet vrienden, dan heb je wel lef zeg! dat is nog iets anders dan een rondje België, al zal je later merken dat ook lange dagen op de Vrijbuiter niet vreemd zijn, maar zo'n goeie 1700 kilometer voor een maand, pooh!
http--jachtmotorowy.blogspot.com-
Beetje op een aparte manier met elkaar in contact gekomen, met de vraag of ik mee wilde denken over de aankoop van een jacht.
Jullie begrijpen dat een leek zoals ik, en denkelijk ook jullie moeilijk zoiets voor een ander kunnen bekijken, het blijft een heel risico.
Uiteindelijk hebben ze zelf de stoute, maar ook moedige schoenen aangetrokken en zijn er voor gegaan.
Ik heb van haar wel een zelfportret ontvangen waar ik haar bijzonder erkentelijk voor ben.
O ja, bovenaan staat de vertaler vanuit het Pools, wel wat krom, maar goed uit te puzzelen, en ze lezen ook nog wel eens mee hier.

Afbeelding

Ergens voor het verhaal van de verbouwing ben ik in Frankrijk, en plaatste toen een foto, het is best wel een look a like.
Groet, Willem.
Afbeelding
KarelE
Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk

Bericht door KarelE »

Nou Willem, die lijkt zeker goed. Ik heb de oude foto er ook nog even bij gezocht.
Leuk gedaan, en leuk voor je om te ervaren dat er van zover belangstelling voor je vaarverhalen is!

Groet, Karel
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
johan
Contacteer:

Bericht door johan »

Je lijkt een beetje op Van Gogh op dat schilderij, heel mooi.
ik hield van haar, maar ben het bijna allemaal kwijt...
Plaats reactie