Koelwaterloop

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Etab
Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU

Koelwaterloop

Bericht door Etab »

Ik maak toch even een aparte topic aan voor dit deel van mijn vraag over het aansluiten van een motorblok.
Op bijgaande (ietwat simpele) tekening heb ik getekend hoe ik in ruimte uitkom met mijn aansluiting van het koewaterafvoer.

Nu schrijft de fabrikant voor dat indien het uitvoergat (groene pijl) niet 10 cm boven de waterlijn is, ik de buis (rode pijl) moet verruilen met een buis waar een Hevel op kan worden aangesloten.

Ik kan vanwege het weinige ruimte nauwelijks een bocht na de waterlock maken.
De originele handleiding gaat er echter van uit dat er tussen de motor en de huiddoorvoer een gietijzeren uitlaatpot (aqualift) en geen waterlock.

Nu pieker ik mij suf, maar mijn gevoel zegt dat ik nergens een communicerende aansluiting heb met de waterstand buiten, die invloed heeft op mijn waterafvoer (terugstromen).
Achteraan zit een waterlock. En die sluit dan volgens mij de route vanaf buiten af. Maar waar zit dan het verschil op de buis vooraan? Waarom merkt deze verschil met het feit of de uitlaatbuis boven of onder de waterlijn loopt? Deze buis zit voor het punt war het samenkomt met de gassen. Dus men wil denk ik voorkomen dat het daar aanwezige water doorstroomt naar de cillinders. Maar waarom wel onder en niet boven de waterlijn? Als het komt omdat het buitenwater hoger staat, gaat de wet op de communicerende vaten toch allen op als er een onderlinge open verbinding is? Op het kleine fototje in deze plaat zie je bij de groene pijl die buis, maar ook een gat (de vorige eigenaar hier een aansluiting op geknutselt om het koelwater via zijn verwarming te laten lopen) IS dat dan het hevel gat? Of bedoeld men de buis erboven? en als het echt moet kan ik dan niet zelf een gat maken voor de hevel? En waar dan de gaten maken?

Afbeelding
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
Klaver vier

Re: Koelwaterloop

Bericht door Klaver vier »

Etab.Ik bewonder dat je alles zelf doet of probeert het zelf te doen,maar met dit probleem moet je verschrikkelijk uitkijken dat je geen motor schade oploopt,want daar zit je niet op te wachten.Ik denk dat de waterlock ten alle tijden lager moet als de plek waar het koelwater,geinjecteerd wordt in de uitlaatgassen,en dat het anders mis gaat.Mijn advies haal er een deskundige bij.Je hebt zo mooi materiaal het zou zonde zijn als het dan mis gaat .Gr René(De Stoere).
Klaver vier
Etab
Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU

Bericht door Etab »

Rene,

De waterlock ligt ook lager dan de injectie plek. De injectieplek is zowieso al boven de uitlaat gat dus dat is geen probleem.

Ik zal van de week even een foto maken van het blok om het beter te laten zien
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
Aqua Domus

Bericht door Aqua Domus »

Hoi Etab

Ben bang dat je wat zaken door elkaar haalt.
Op jou foto de rode pijl wijst naar een koelpijp van de motor,heet binnenboord water dus koelvloeistof.
Dit is een gesloten systeem en dat moet dicht blijven.
De beluchter moet op het buiten water tussen de pomp en de koeler,30 tot 50 cm boven de waterlijn.
Dit is het dunne pijpje.
Na de koeler word het water gemengd met de uitlaat gassen en gaan samen het waterlock in.
Dit is niet meer als een opvangbak voor terug lopend water.
De uitgaande pijp zit diep in de bak waardoor het water er als eerste uitgedrukt word en er bijna geen water in blijft staan.
Als je nu de motor uitzet is er altijd voldoende plaat om de laatste liters op te vangen.
Uit het waterlock ga je als het kan recht omhoog,liefst 30 cm boven de waterlijn en dan afvloeien naar buiten.

Gr Louis.
Voor elk probleem is er een oplossing,dus dat is het probleem niet.
De oplossing,dat is het probleem.
Plaats reactie