Waarschuwing peilglas

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Frans van de Ven
Contacteer:

Waarschuwing peilglas

Bericht door Frans van de Ven »

Zoals met de meeste dingen moet eerst iets gebeuren voordat je ziet dat iets beter kan.
Vorige week woensdag de boot vol getankt. Stuurboord en bakboordtank ieder 750 liter. Elk met een eigen afsluiter. Vanmorgen even bij de boot geweest . Moest iets uit de machinekamer hebben. Daar rook het naar diesel en stond ongeveer 4 cm diesel in de bilge. De oorzaak was een kleine lekkage aan de afdichting bovenkant tank/peilglas in de stuurboordtank. Het peilglas zit tussen beneden een koppeling met afsluitkraan en boven alleen een knie. Daartussen het peilglas. Ongeveer 10 liter uit de bilge gepompt naar een canister en toen 80 liter uit de stuurboordtank naar 4 canisters gepompt. Daardoor kwam het peil van de stuurboordtank net onder de bovenkant peilglas waardoor het lekken ophield. Wat op internet gekeken en gezien dat dit een veel gebruikte konstruktie is. Als echter de tank geheel vol is en het peilglas aan de topaansluiting iets lekt (of beneden) heb je een groot probleem. In mijn geval hadden ongeveer 80 liter diesel in de bilge kunnen lopen. En als de kraan van de bakboordtank ook nog open had gestaan waren het 160 liter geweest. Dit is zeker bij grote tanks een foute konstruktie. Ik ga nu ook aan de bovenkant tank/peilglas een koppeling met kraan zetten zoals bij de bodem tank/peilglas. Die draai ik sowieso altijd dicht en de kranen gaan alleen open om het peil te kontroleren. Een peilglas hoeft niet eens bij een aansluiting te lekken maar kan ook breken. Is bij mijn watertank gebeurd gelukkig ook daar alleen aan de bovenkant. Was bij de montage te strak aangedraaid door de werf.

Groeten Frans.
KarelE
Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk

Re: Waarschuwing peilglas

Bericht door KarelE »

Die afsluiter aan de onderkant van jouw peilglazen, is dat een (verende) drukknop of een kogelkraan?
Bij mijn bunkers zit onderaan het peilglas een verende, zelfsluitende drukknop. Om te peilen moet ik die even indrukken, totdat het peil in het glas tot rust komt. Dat is een voorgeschreven constructie, voorzover ik weet. Dat moet voorkomen dat als bij een machinekamerbrand je peilglas breekt er een hele bunker aan diesel aan het vuur wordt toegevoegd. Een kogelkraan kan je vergeten dicht te doen, en dan heb je dus dat risico.

groet, Karel
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Frans van de Ven
Contacteer:

Hallo Karel,

De afsluiter laagste punt van de tank is een kraan waaraan je moet draaien. Het is een duidelijk een speciale kraan voor dit doel met boven op de kraan de aansluiting met een rubber ring voor het peilglas. Jouw konstruktie is veel beter. Maar mijn konstruktie zie je veel. Ik heb deze boot nu 6 jaar en heb mij vanaf het begin aangewend om de kraan steeds te sluiten. De aansluiting bovenzijde peilglas zit ongeveer 5 cm onder de bovenkant van de tank. Je kunt je dus voorstellen als het daar lekt dat bij deze grote tanks een hoop diesel uitloopt naar de bilge. Daarom ga ik dit veranderen en daar ook een kraan van hetzelfde type als aan de onderzijde tank monteren. Ik heb nu de rubber ring rond het peilglas iets vaster aangedraaid. Omdat ik 80 liter uit de tank gepompt heb kan er niets gebeuren als het peilglas zou breken. Dit is overigens van kunststof maar kan ook breken of versplinteren onder teveel druk van de rubber ring. Waarschijnlijk is de tank mog nooit zo vol geweest. Anders was dit euvel reeds eerder opgetreden. Hoewel jouw oplossimg beter is blijft ook daar het probleem van lekkage aan het hoogste punt van het peilglas als de tank erg vol is of je moet een heel lang peilglas hebben dat aan de bovenzijde niet weer aan de tank is aangesloten. Ik zal een foto maken van de huidige situatie.

Groeten Frans.
KarelE
Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk

Bericht door KarelE »

Mijn constructie heb ik ook alleen maar te danken aan de werf die voor mij de tanks heeft geplaatst. Ik wist toen nog van niets.
In de beroepsvaart is de constructie met drukknop voorgeschreven. Daar zie ik dat men er meestal omheen werkt, door de wartelmoer die over de drukknop dit zo ver aan te draaien dat de knop niet meer terugveert. Zo kunnen ze makkelijk het dagelijkse rondje brandstof peilen doen zonder naar de (vaak onder de vloerplaten zittende) drukknop te hoeven klauteren. Daarmee is de situatie weer permanent onveilig voor MK-brand.

'Gelukkig' weet ik zeker dat de bovenkant van mijn peilglas niet lekt. De retourleiding van de brandstofpomp is aangesloten op de leiding van bovenkant peilglas naar tank. Ook 'te danken' aan de werf. Gevolg: bij draaiende motor staat het peilglas permanent vol. En daar heb ik dus geen lekkage. Dat is dan weer geluk bij ongeluk.

Groet, Karel
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
paul

Bericht door paul »

Je kan wel een kogelkraan gebruiken,maar dan moet je er een gewicht aanmaken zodat hij altijd dicht staat(valt)
Dit is een veel voorkomende constuctie.
gr Paul
schipper-willem

Bericht door schipper-willem »

Goedemorgen,
Zoals je bij de Vrijbuiter kunt zien, heb ik een simpele constructie bedacht als peilglas, wel met een kogelkraantje wat ik alleen gebruik om het peil te inspecteren, en altijd direct weer sluit, in mijn achterhoofd met de zelfde gedachten spelend als careljan.
Wel steekt het peilglas iets boven de tank uit, zodat hooguit de vulpijp bij eventuele calamiteiten zal leegstromen, dus ongeveer 1½ liter:

Afbeelding

Nadeel is wel dat na verloop van tijd het kunststof slangetje wat bruinig wordt zodat het niveau minder zichtbaar is, en bij mij is dat op je kop hangen om iets te zien, dus eens in de 5 jaar vervang ik het stukje, is alles weer fris en fruitig.

Afbeelding

Ook de aftapplug niet vergeten, dat is het laagste punt in de tank, dus kan je hier het eventuele water aftappen, dit alles buikschuivend over de stuurhut vloer, goede ochtendgym!
Groet, Willem.
Afbeelding
Marie Christina

Bericht door Marie Christina »

Bij het zien van die glazen pot aan het Racorfilter schoot mij het verhaal te binnen van de monteur die mijn boot elektrisch overhaald heeft.
Hij vertelde dat die niet meer toegestaan zijn.
Bij brand kan het glas breken en zo kan de brand verergen.
Zo ver alle begrip.
Wat er niet klopt aan de regel is dat de slangen die erop aangesloten zijn gewoon van versterkt rubber mogen zijn.
Alsof dat niet smelt bij brand.... :shock:

Volgens mij eerder dan glas.

Nou, ik vervang niks.
Ten eerste vind ik het veel te makkelijk, zo'n glazen pot: Je ziet in één oogopslag of zich al vuil verzamelt en of je wel brandstoftoevoer hebt (Bij problemen of na vervangen van het filter) en ten tweede, als ik dit vervangen heb wat wordt dan het volgende dat ik moet vervangen, maar dat prima voldoet?

Het zit mij wel gebakken.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Frans van de Ven
Contacteer:

Vandaag heb ik het peilglas met toebehoren van mijn 400 liter vuilwatertank gedemonteerd en 2 stoppen 1/2 duims gemonteerd. Deze is nog nooit gebruikt omdat een peilglas op een zwart watertank geen enkel zin heeft. De werf die de boot heeft afgebouwd heeft op mijn verzoek een ultrasoon tankmeter gemonteerd welke tot de dag van vandaag probleemloos werkt. Terug naar de demontage. Het kunsstof peilglas brak tijdens de demontage bij de afsluiter mooi rond af. Precies zoals al eerder met de drinkwatertank is gebeurd. Daar heb ik een doorzichtige slang gemonteerd en dat gaat prima. Plexiglas deugt dus niet als peilglas. Misschien iets van lexaan maar lexaan kan niet goed tegen oplosmiddelen. Of lexaan tegen diesel kan weet in nog niet. Als ik het peilglas van de dieseltank onderhanden neem zou ik deze het liefste vervangen door een vast peilglas ( dus geen doorzichtige slang ) maar niet van plexiglas. Misschien heeft iemand op het forum ervaring met de combinatie lexaan buis en diesel? Ter info, er is een stuurboord en bakboord water/dieseltank maar alleen op de stuurboord tanks zit een peilglas. De tanks hebben elk een eigen afsluiter en zijn verbonden met 15 mm koper buis.

Groeten Frans.
paul

Bericht door paul »

Aan boord kwam je peilglazen tegen die tegen de tank of zware strip zijn geschroefd.
Dit zijn dikke glazen van ongeveer 25 cm lang en verborgen in een frame,ik kan er geen afbeelding van vinden.
Weet dus niet of deze nog bestaan.
Naar aanleiding van de bovenstaande berichten ga ik wel mijn peilglas veranderen.
Of het word een drijver,en boven de tank een klein katrol en buiten een gewicht in geleider.
Of iets met een luchtkolom in een lange buis,en daar een vloeistof in.
gr Paul
Laatst gewijzigd door paul op zo 19 mei 2013 09:44, 1 keer totaal gewijzigd.
wout.bij

Bericht door wout.bij »

die peilglazen bestaan nog steeds, ze worden veel op industriele machines toegepast, gaatje onder en gaatje boven en daartegen aan word het peilglas gekit.
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
quichot
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Bericht door quichot »

Ik vind een peilglas als het er écht op aankomt, de enige 100% betrouwbare indicatie voor tankinhoud. Alle sensorsystemen kunnen uitvallen of miswijzingen geven. Maar mijn peilglazen op hoofd- en kacheltank (onderscheid helaas zinloos geworden...) zijn niet alleen beschermd door een u-profiel, ze staan ook, net als bij Carel-Jan, boven een messing drukknopkraan. Pas als je die indrukt past het peil zich aan de inhoud aan. Bij breuk loopt dan hooguit het peilglas leeg. Deze constructie is goedgekeurd voor mijn CVO. De bovenkant is gewoon open. Er is geen enkele reden voor om die terug in de tank te geleiden, zolang boven de vloeistoffen in zowel tank als peilglas de normale atmosfeerdruk heerst.
Laatst gewijzigd door quichot op zo 19 mei 2013 10:16, 1 keer totaal gewijzigd.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Klaver vier

Bericht door Klaver vier »

Wat die glazenpot van het racor filter betreft, bij ons is een expert van de verzekering geweest en die heeft nergens op of aanmerkingen over gemaakt,dus ik denk dat het allemaal wel mee zal vallen.Wat betreft het in de brand vliegen ben ik ook helemaal niet bang,hij zit helemaal onder in het schip,waar verder niks brandbaars zit,en brandt trekt meestal het eerst naar boven.En bij brand kan de boot maar beter helemaal als half afbranden,krijg je ook dat getrek van de verzekeraar niet.Gr René(De Stoere).
Klaver vier
Frans van de Ven
Contacteer:

quichot schreef: De bovenkant is gewoon open. Er is geen enkele reden voor om die terug in de tank te geleiden, zolang boven de vloeistoffen in zowel tank als peilglas de normale atmosfeerdruk heerst.
Je hebt helemaal gelijk als je stelt dat dit de juiste toepassing is voor een peilglas op de brandstoftank. Mijn boot is 15 meter lang en de machinekamer meet ongeveer 5 X 4.4 mtr. De hoogte is ongeveer 120 cm. Het plafond is van 4 mm staal en de tankaansluiting zit in het gangboord dat nog eens 60 cm hoger ligt. De ontluchting/overloop zit iets lager. Als je dus een peilglas toepast moet je de bovenkant terugleiden naar de tank. Deze zit ongeveer 6 cm onder de bovenkant tank zodat ik daar ook een afsluiter wil plaatsen mocht iets mis gaan met het peilglas of de aansluitingen van het peilglas. Als de tank helemaal vol is kunnen ongeveer 160 liter van beide tanks samen geteld in de bilge lopen. Als dan de bilgepomp aanslaat kun je de problemen in de haven wel voorstellen.

Groeten Frans.
quichot
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Bericht door quichot »

Inderdaad moet een open, niet teruggeleid peilglas wel boven het max. vloeistofniveau uitsteken, anders wordt het bij peilen van een volle tank alsnog een knoeiboel!
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Klaver vier

Bericht door Klaver vier »

Frans.Als ik het goed begrijp zit jouw ontluchting onder de vulopening,ik zou deze dan maar hoger maken want dit is vragen om ellende.Als je snel vult en je let even niet op heb je een kliederboel.De ontluchting moet immers boven de vulopening.Gr René(De Stoere).
Klaver vier
Plaats reactie