De Rotterdamse Haven 1950 -'70.
Moderators: sailor wim, frank
-
Re: De Rotterdamse Haven 1950 -'70.
Wat je zegt, wel snelle schepen, maar kwam ze maar niet tegen op de nieuwe waterweg als ze de sokken er in hadden je slingerde met je scheepje van 100 ton alle kanten op.
Er sneuvelde nogal eens een bord of een kommetje.
Wel een prachtig schouwspel, de roeier die op de dukdalf staat z'n maat in de boot eronder, en in afwachting van de kiekeboe coaster die achter de HAL boot verschijnt.
Ik hoop dat de palen wat korter bij elkaar staan, anders moet de coaster nog al wat tros uitsteken.
Groet, Willem.
Er sneuvelde nogal eens een bord of een kommetje.
Wel een prachtig schouwspel, de roeier die op de dukdalf staat z'n maat in de boot eronder, en in afwachting van de kiekeboe coaster die achter de HAL boot verschijnt.
Ik hoop dat de palen wat korter bij elkaar staan, anders moet de coaster nog al wat tros uitsteken.
Groet, Willem.

-
De AVERDYK in lossing
Olieverfschilderij voor een Rotterdammer,met daarin de vraag verwerkt:welk jaar is dit? De koper en z'n femielje waren er in 3 maanden achter:1962.De Euromast heeft nog geen space-tower,maar het v.Ommeren kantoor is er al wel,evenals de G-klasse boot van de HAL.De sleutel zit in de NiGoCo coaster,die op de palen moet;ze heette de Gemma,maar veranderde in '62 van naam,en werd de Acuncíon.Afmeting: 60x90 cm.
grn,Frits Hoogstrate
Olieverfschilderij voor een Rotterdammer,met daarin de vraag verwerkt:welk jaar is dit? De koper en z'n femielje waren er in 3 maanden achter:1962.De Euromast heeft nog geen space-tower,maar het v.Ommeren kantoor is er al wel,evenals de G-klasse boot van de HAL.De sleutel zit in de NiGoCo coaster,die op de palen moet;ze heette de Gemma,maar veranderde in '62 van naam,en werd de Acuncíon.Afmeting: 60x90 cm.
grn,Frits Hoogstrate
- sailor wim

Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
-
De 2e Katendrechtse Haven
Hier lagen de schepen van de "Havenlijn"van Van Uden en ook van Bohmer.Zicht op het m.s.Maashaven van Van Uden,die bij de voormalige SHV ligt.Iemand vroeg waarom de letters SHV op de kraan in spiegelschrift stonden,maar ja,het was dan ook de bedoeling dat ze te lezen waren vanaf de Nieuwe Maas...Let op het wasgoed van de binnenman op de voorgrond: de haven bestond niet allen uit schepen,maar ook mensen.
grn,Frits Hoogstrate
Hier lagen de schepen van de "Havenlijn"van Van Uden en ook van Bohmer.Zicht op het m.s.Maashaven van Van Uden,die bij de voormalige SHV ligt.Iemand vroeg waarom de letters SHV op de kraan in spiegelschrift stonden,maar ja,het was dan ook de bedoeling dat ze te lezen waren vanaf de Nieuwe Maas...Let op het wasgoed van de binnenman op de voorgrond: de haven bestond niet allen uit schepen,maar ook mensen.
grn,Frits Hoogstrate
- sailor wim

-
Ok de 2e Kathaven,met de Nassauhaven en de Wiebold Bohmer. Bij Veltenaar ging dat allemaal met 5-tons walkranen...take it easy! Pentekening
grn,Frits Hoogstrate
grn,Frits Hoogstrate
- sailor wim

-
Goedemorgen,
Weer een prachtig plaatje van één der Katendrechtse havens, voor de kleinere binnenvaart altijd zeer onrustige haventjes, ze waren te kort, dus de golfslag van de voorbijgaande vaart, had geen tijd om uit te lopen, en ketste altijd weer terug tegen de dwarswal.
Als je net als dat scheepje uit Rotterdam in de lengterichting van de haven lag, en met een ideale situatie een zeeboot voor je neus, was het nog enigszins uit te houden.
Voor veel particulieren was het geen geliefde plek.
Maar..... dus ook voor mij een schat aan herinneringen, bedankt Frits!
Groet, Willem.
Weer een prachtig plaatje van één der Katendrechtse havens, voor de kleinere binnenvaart altijd zeer onrustige haventjes, ze waren te kort, dus de golfslag van de voorbijgaande vaart, had geen tijd om uit te lopen, en ketste altijd weer terug tegen de dwarswal.
Als je net als dat scheepje uit Rotterdam in de lengterichting van de haven lag, en met een ideale situatie een zeeboot voor je neus, was het nog enigszins uit te houden.
Voor veel particulieren was het geen geliefde plek.
Maar..... dus ook voor mij een schat aan herinneringen, bedankt Frits!
Groet, Willem.

-
Schipper-Willem,leuk dat je wat aan mijn plaatjes hebt;goede herinneringen,hoop ik.Hier een gouache van de 2e Kathaven,met links een Bohmer-bootje en bij Veltenaar de Nassauhaven van Van Uden en de Silvretta.Willem,jij weet vast wel van welke rederij de Silvretta/Silvaplana/Rosemarie enz. waren?
grn,Frits Hoogstrate
grn,Frits Hoogstrate
-
Frits, dat was de Alpina/Rode Schweiz, die had ook veel binnenschepen uit Basel, van die snelle bovenlopers, net als de rederijen Rhenus, Fendel en Koenigsveld, een der laatsten waren de Orinoco en de Missisippi.
De Silvretta was genoemd naar een bergpas in Zwitserland, zie hier:

en in de Parkhaven, voor de wal bij Muller:

Een neef van mijn vrouwskant heeft op dit schip nog een paar reizen gemaakt als machinist, later een radio zendpiraat ik geloof Mi Amigo.
Je ziet het, er komt nogal wat los!
Groeten, Willem.
De Silvretta was genoemd naar een bergpas in Zwitserland, zie hier:

en in de Parkhaven, voor de wal bij Muller:

Een neef van mijn vrouwskant heeft op dit schip nog een paar reizen gemaakt als machinist, later een radio zendpiraat ik geloof Mi Amigo.
Je ziet het, er komt nogal wat los!
Groeten, Willem.

- Marie Christina
Mi Amigo!
Ja, die heeft aan het begin van mijn cariere nog wel een paar eenzame nachtwachtjes van me verlevendigd!
Ja, die heeft aan het begin van mijn cariere nog wel een paar eenzame nachtwachtjes van me verlevendigd!
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
- sailor wim

-
De ALCHIBA bij de SHV
De Alchiba (NiGoCo) maakte in 1955/56 in totaal 8 reizen naar Baltimore,om kolen te laden voor Rotterdam.Hier afgebeeld bij de SHV,die toen nog op de kop Maashaven/2e Kathaven zat;later zat Hanno daar.Daarnaast zat Thomsen's Havenbedrijf.De Alchiba werd gebouwd bij Connell,Glasgow,als Empire Rennie en werd beroemd als Frans Hals.B.jaar:1941-brt.:6596.Pentekening met BIC-balpen.
grn,Frits Hoogstrate
De Alchiba (NiGoCo) maakte in 1955/56 in totaal 8 reizen naar Baltimore,om kolen te laden voor Rotterdam.Hier afgebeeld bij de SHV,die toen nog op de kop Maashaven/2e Kathaven zat;later zat Hanno daar.Daarnaast zat Thomsen's Havenbedrijf.De Alchiba werd gebouwd bij Connell,Glasgow,als Empire Rennie en werd beroemd als Frans Hals.B.jaar:1941-brt.:6596.Pentekening met BIC-balpen.
grn,Frits Hoogstrate
- sailor wim

-
Havenbedrijf HANNO ,op de kop van de Maashaven,waar vroeger de SHV zat.Het grote schip is de TARA ,van Van Beuningen.Pentekening
grn,Frits Hoogstrate
grn,Frits Hoogstrate