motor verven
Moderators: sailor wim, frank
- Marie Christina
motor verven
Nu het motortje van binnen weer helemaal tiptop is verdiend hij het om na meer dan 20 jaar trouwe dienst ook eens van buiten opgknapt te worden.
Schilderen, dus.
Ook wel bekend als: reviverven.
Met wat voor verf kan dat?
Ik zat te denken aan Hamerite.
Schilderen, dus.
Ook wel bekend als: reviverven.
Met wat voor verf kan dat?
Ik zat te denken aan Hamerite.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Re: motor verven
Geen Hammerite.
Vraag de schilderwinkel gewoon om een hittebestendige verf in jouw kleur.
Vraag de schilderwinkel gewoon om een hittebestendige verf in jouw kleur.
gr. Cees
de maker van Vaartips Nederland kennisbank voor pleziervaart en scheepvaarthistorie.
de maker van Vaartips Nederland kennisbank voor pleziervaart en scheepvaarthistorie.
Je kunt ook normale verf gebruiken hoor (stuk goedkoper). Eerst goed schoonmaken en ontvetten (let wel op dat je niet al het rubber ondersmeert met ontvetter want dan lossen deze op). Motor hand warm (zodat de verf redelijk snel droogt). Voor de plekken die moeilijk te breiken zijn en voor bijplekken in de toekomst kun je wat van je verf in een spuitbus laten stoppen. uitlaat leiding zou ik dan gewoon in de alu primer zetten. deze kan heel goed tegen de warmte.
-
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Het hangt natuurlijk ook heel erg af van wat voor motor, een oudje met buitenwaterkoeling wordt niet zo heet over het algemeen...
net wat edje zegt gewone verf werkt perfect.
gr.wout
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
- Marie Christina
OK, dank voor de tips.
@ Boekel: De motor is van '86, een SaMoFa Mitsubishi, en wordt zo'n 85 gr.
@ Boekel: De motor is van '86, een SaMoFa Mitsubishi, en wordt zo'n 85 gr.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
-
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Mocht je een aluminium cilinderkop hebben, de kop dan beter kaal laten want de kop wordt nogal heet en de meeste verf hecht niet zo makkelijk op aluminium.
Verder is goed ontvetten het belangrijkst, + ruwe ondergrond. En verf die lekker hard wordt (hoop verf wordt zacht bij verhitting), ik zou je zo niet kunnen zeggen welke verf beter of slechter werkt.
Verder is goed ontvetten het belangrijkst, + ruwe ondergrond. En verf die lekker hard wordt (hoop verf wordt zacht bij verhitting), ik zou je zo niet kunnen zeggen welke verf beter of slechter werkt.
- frank
- Site Admin
- Contacteer:
Alweer een tijdje geleden liet ik mijn motor helemaal revideren zoals dat heet.
Dus beginnen met een schoon en ontvet kaal blok en dan stuk voor stuk al die honderden onderdelen in en opbouwen.
Ik heb dat process zelf een beetje gevolgd omdat ik wilde weten hoe het er in het echt uitziet.
De handleiding en afstelgegevens is natuurlijk leuk op een plaatje maar zelf mee sleutelen is veel leerzamer.
Het was niet de eerste keer trouwens dat dat gebeurde, zelf had ik hem in 1975 al eens helmaal uit elkaar gegooid
en ondanks al dat lachende commentaar van de beste stuurlui aan wal die me wisten te vertellen dat die ouwe kast
nooit meer zou draaien deed ik na 6 maanden vrije weekends de eerste spannende start.
Alles heeft prima gelopen tot.. en toen was het afgelopen met het blok, scheur en waterlekkage in de smeerolie.
Daarom werd alles overgezet in een ander blok wat overigens ook al goed uitgewerkt was.

foto: motor wordt ingebouwd aan de Oosterkade in Utrecht (zelfinbouw)
Maar dan zit je met een kaal licht roestende motor en die moet netjes in de verf. En die verf moet warmte kunnen
verdragen, goed hechten en vele jaren meegaan.
Na het testen op de de proefstand werd de motor opgehangen in de werkplaats en ze plaatsten er een stroomdraad aan die
als kathode?? moest fungeren. Verf werd gemengd en aan de spuit werd de andere draad bevestigd.
En dat was een heel apart gezicht! Tijdens het spuiten zag je de wolk fijn vernevelde verf als het ware zo naar het blok
toevliegen en zich hechten. Dat kwam door de positieve-negatieve stroomkring. het blok trok de geladen verfdeltjes
aan en ieder plekje werd keurig bedekt zonder verfverlies.
Had ik nog nooit gezien. Verf zit er nu na 30 jaar nog prima op. heb nog een reserve potje en ik rook dat die verf
op thinnerbasis is en snel droogt.
Dus beginnen met een schoon en ontvet kaal blok en dan stuk voor stuk al die honderden onderdelen in en opbouwen.
Ik heb dat process zelf een beetje gevolgd omdat ik wilde weten hoe het er in het echt uitziet.
De handleiding en afstelgegevens is natuurlijk leuk op een plaatje maar zelf mee sleutelen is veel leerzamer.
Het was niet de eerste keer trouwens dat dat gebeurde, zelf had ik hem in 1975 al eens helmaal uit elkaar gegooid
en ondanks al dat lachende commentaar van de beste stuurlui aan wal die me wisten te vertellen dat die ouwe kast
nooit meer zou draaien deed ik na 6 maanden vrije weekends de eerste spannende start.
Alles heeft prima gelopen tot.. en toen was het afgelopen met het blok, scheur en waterlekkage in de smeerolie.
Daarom werd alles overgezet in een ander blok wat overigens ook al goed uitgewerkt was.

foto: motor wordt ingebouwd aan de Oosterkade in Utrecht (zelfinbouw)
Maar dan zit je met een kaal licht roestende motor en die moet netjes in de verf. En die verf moet warmte kunnen
verdragen, goed hechten en vele jaren meegaan.
Na het testen op de de proefstand werd de motor opgehangen in de werkplaats en ze plaatsten er een stroomdraad aan die
als kathode?? moest fungeren. Verf werd gemengd en aan de spuit werd de andere draad bevestigd.
En dat was een heel apart gezicht! Tijdens het spuiten zag je de wolk fijn vernevelde verf als het ware zo naar het blok
toevliegen en zich hechten. Dat kwam door de positieve-negatieve stroomkring. het blok trok de geladen verfdeltjes
aan en ieder plekje werd keurig bedekt zonder verfverlies.
Had ik nog nooit gezien. Verf zit er nu na 30 jaar nog prima op. heb nog een reserve potje en ik rook dat die verf
op thinnerbasis is en snel droogt.
gr FRank
\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //

Frank, Zo te lezen is dat poeder coaten. Idd je blok wordt negatief geladen en de verf is positief geladen. Na het spuiten gaat het blok even de oven in en kan de verf uitharden/drogen.
-
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Poedercoaten werkt ook zo, maar natspuiten kan ook op deze manier.edje schreef:Frank, Zo te lezen is dat poeder coaten. Idd je blok wordt negatief geladen en de verf is positief geladen. Na het spuiten gaat het blok even de oven in en kan de verf uitharden/drogen.
Het mooie is dat als er een laagje opzit, dit isolerend werkt en er dus niet meer verf op die plek aangetrokken wordt, hierdoor krijg je overal de perfecte laagdikte.
Staat er ook stroom op die draad?
Groet, Jack.
Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Zou je zoiets zelf kunnen doen? En wat moet het kosten om te laten doenBoekel schreef:Poedercoaten werkt ook zo, maar natspuiten kan ook op deze manier.edje schreef:Frank, Zo te lezen is dat poeder coaten. Idd je blok wordt negatief geladen en de verf is positief geladen. Na het spuiten gaat het blok even de oven in en kan de verf uitharden/drogen.
Het mooie is dat als er een laagje opzit, dit isolerend werkt en er dus niet meer verf op die plek aangetrokken wordt, hierdoor krijg je overal de perfecte laagdikte.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
En 'dat gaat niet' bestaat niet
poedercoaten is niet iets wat je zelf kan doen, dat "afbakken" is nogal gevoelig qua temperatuur. Ik zou ook niet weten hoe je een motorblok in je oven krijgt
.
Het lijkt me dat het systeem wat Frank beschrijft wel goed moet te doen zijn.
Als je het blok geisoleerd kan ophangen, en je neemt een autobatterij, de min aan de blok en de plus aan je spuitbus of spuitapparaat moet dit lukken.
Wel niet met de spuitbus in de hand je motorblok een draaitje geven dan hé

Het lijkt me dat het systeem wat Frank beschrijft wel goed moet te doen zijn.
Als je het blok geisoleerd kan ophangen, en je neemt een autobatterij, de min aan de blok en de plus aan je spuitbus of spuitapparaat moet dit lukken.
Wel niet met de spuitbus in de hand je motorblok een draaitje geven dan hé

ik hield van haar, maar ben het bijna allemaal kwijt...
-
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Haha ja dat zou wel mooi zijn 
Tja statische elektriciteit praat je over duizenden volts, bij een heel laag vermogen dus niet schadelijk (wel pijnlijk) bij aanraking.
Ik denk dat één van de belangrijkste dingen het voorkomen van explosies is...de meeste spuitnevels zijn makkelijk ontvlambaar...vonkje...

Tja statische elektriciteit praat je over duizenden volts, bij een heel laag vermogen dus niet schadelijk (wel pijnlijk) bij aanraking.
Ik denk dat één van de belangrijkste dingen het voorkomen van explosies is...de meeste spuitnevels zijn makkelijk ontvlambaar...vonkje...