Wout.
Deze vraag moet je niet aan een beroepslasser stellen.
Je vraagt aan een boeing 747 piloot ook niet of hij aan een brandstoftankje van 20 liter genoeg heeft.
Maar goed, het is blijkbaar moeilijk om zaken in hun context te zien.
Lassen
Moderators: sailor wim, frank
-
- Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU
Re: Lassen
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
Ik zelf las ook met elektrode.
Maar ik denk dat het wel makkelijk is om het er bij te hebben,vooral voor klein en licht werk.
Ik ga er zeker is wat verder naar kijken.
En de mening van een beroeps is ook niet altijd alles vind ik zelf.
De een wil persee zo n grote zware laskar,en las daar mooi mee.
De ander wil dat ding nooit meer zien ,en last net zo mooi met een inverter.
gr Paul
Maar ik denk dat het wel makkelijk is om het er bij te hebben,vooral voor klein en licht werk.
Ik ga er zeker is wat verder naar kijken.
En de mening van een beroeps is ook niet altijd alles vind ik zelf.
De een wil persee zo n grote zware laskar,en las daar mooi mee.
De ander wil dat ding nooit meer zien ,en last net zo mooi met een inverter.
gr Paul
-
Een inverter last zeker zo mooi als een grote laskar .Uitzonderingen daargelaten Gr René
Klaver vier
-
Ik zal mij met alle beperkingen van het apparaat me dus wel redden.
En als je dat in gedachten houd is er niks aan de hand.
Zelf las ik gewoon met elektroden en als het echt sterk of waterdicht moet zijn roep ik hulp.
ik ken de grenzen van mijn lasapparaat maar ook van mezelf.
En in een noodgeval denk ik dat je sneller een paar elektrode kan vinden als een rol gevuld lasdraad.
Een foto van je laswerk zou dadelijk niet misstaan,weten we hoe het gaat.
Succes Gr Louis.
En als je dat in gedachten houd is er niks aan de hand.
Zelf las ik gewoon met elektroden en als het echt sterk of waterdicht moet zijn roep ik hulp.
ik ken de grenzen van mijn lasapparaat maar ook van mezelf.
En in een noodgeval denk ik dat je sneller een paar elektrode kan vinden als een rol gevuld lasdraad.
Een foto van je laswerk zou dadelijk niet misstaan,weten we hoe het gaat.
Succes Gr Louis.
Voor elk probleem is er een oplossing,dus dat is het probleem niet.
De oplossing,dat is het probleem.
Indien accu’s in machine ruimte staan cq ruimte waar je gaat lassen, even ventileren, vooral als je toevallig je accu’s aan lader had staan. Tevens accu’s afschermen zodat tijden lassen/slijpen geen vuurspetters bij kunnen komen.edje schreef:Tip:
Bij lassen aan bv een motor er voor zorgen dat je zo dicht mogelijk bij je las de "aarde" plaatst zodat je geen vonkvorming/kan lassen over de lagers van je motor. Verder gewoon je gezonde verstand gebruiken en bij twijfel gewoon vragen. Veel succes!
Het loskoppelen van accu’s is niet direct nodig (zijn meningen over verdeeld) Ik heb vorige winter alles gelast zonder loskoppelen van accu’s en geen defecten kunnen ontdekken aan electronica. Hierbij wel je massa klem zo dicht mogelijk bij laswerkzaamheden plaatsen. Er zijn apparaatjes in de handel om piekspanning op je accu’s te beveiligen. (simpel tussen - en + pool plaatsen.
zowel in 12 en 24V.
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/8560 ... egory&rb=1
groet Terpstra / SAMBEEK
-
Terpstra,Wat je doet met de min pool dicht op je werk zetten is volgens mij ook voldoende hoor, maar ik denk dat je in jou boot de hoofdschakelaar waarschijnlijk dubbel polig ook af hebt staan, dan staan de accu's toch ook losgekoppeld.Dacht ik.Gr René(De Stoere).
Klaver vier
-
Je hebt helemaal gelijk maar voorkomen is beter dan genezen .sambeek schreef:Indien accu’s in machine ruimte staan cq ruimte waar je gaat lassen, even ventileren, vooral als je toevallig je accu’s aan lader had staan. Tevens accu’s afschermen zodat tijden lassen/slijpen geen vuurspetters bij kunnen komen.edje schreef:Tip:
Bij lassen aan bv een motor er voor zorgen dat je zo dicht mogelijk bij je las de "aarde" plaatst zodat je geen vonkvorming/kan lassen over de lagers van je motor. Verder gewoon je gezonde verstand gebruiken en bij twijfel gewoon vragen. Veel succes!
Het loskoppelen van accu’s is niet direct nodig (zijn meningen over verdeeld) Ik heb vorige winter alles gelast zonder loskoppelen van accu’s en geen defecten kunnen ontdekken aan electronica. Hierbij wel je massa klem zo dicht mogelijk bij laswerkzaamheden plaatsen. Er zijn apparaatjes in de handel om piekspanning op je accu’s te beveiligen. (simpel tussen - en + pool plaatsen.
zowel in 12 en 24V.
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/8560 ... egory&rb=1
Bij ons aan boord werd nooit iets losgegooid als we moesten lassen.
Bij het lossen werd er altijd wel ergens een strip uit het ruim getrokken en die moest terug.
In al die jaren toch 1 x de dynamo van de generator kapot,diode uit elkaar geklapt.
Dit was dan wel een draaiende dynamo,maar met een stil staande generator kan je niet lassen.
Op het werk word een schip bij ons altijd lasklaar gemaakt want de elektronica is tegenwoordig te veel en te duur om het niet te doen.
Het is een kleine moeite en je weet nooit of het nodig was,maar als je het wel weet is er iets kapot en ben je te laat.
Gr Louis
Voor elk probleem is er een oplossing,dus dat is het probleem niet.