Beestjes in de tank

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

paul

Re: Beestjes in de tank

Bericht door paul »

De procedure bij mijn motor en bij vele andere is dus,starte met lucht.
De motor op toeren laten komen.
Brandstof overstort open ,lucht start klep open.
De motor uit laten draaien tot een laag toerental , lucht pompen dus.
Lucht startklep dicht,brandstof overstortkraan weer dicht.
En de motor weer op toerenlaten komen.
Dit herhalen tot de ketel vol zit.
De startluchtklep word bediend door de inlaatnok en je kan de tuimelaar hiervoor zien zitten aan de onderkant van de nok,bij de compressie slag word de startklep dus persklep.
Bij 2 cylinder motoren blijft de motor op 1 cylinder doordraaien ,en is de ander tijdelijk in gebruik als compressor.
De uitlaatgassen zijn te heet om in je ketel te pompen ,na afkoeling heb je geen druk meer,je moet dus wel je compressie lucht gebruiken
Althans ,ik weet niet beter als dat dit de juiste manier is,
gr Paul
Marie Christina

Bericht door Marie Christina »

Ik draai altijd aan het sleuteltje. :mrgreen:
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
paul

Bericht door paul »

Zo lang je accu vol genoeg zit,de meest prettige methode :wink:
gr Paul
wout.bij

Bericht door wout.bij »

paul
ik start mijn 3 cil. MWM op lucht, maar eigenlijk start ik hem op uitlaatgassen, dit omdat ik de tanks vul met de motoruitlaatgassen, en dat gebeurt op halftoeren en met de motor in het werk,de achterste cilinder werkt dan als een compressor, maar let op, deze heeft wel een normale verbranding dus produceert uitlaatgassen, en dat de lucht te heet is om in een tank te doen is flauwekul, en dat wanneer de lucht afkoelt en je dan geen druk meer zou hebben is ook flauwekul 20bar is 20 bar warm of koud maakt niets uit, wel op letten dat je niet te lang lucht draait want anders worden de leidingen te heet en knallen ze je om de oren :D :D :D
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
meester
Contacteer:

Bericht door meester »

Ik haak een beetje laat in maar diesel heeft een vlampunt van 80 graden. dus in de meeste gevallen zal het niet gaan branden en ontploffingen heb ik nooit meegemaakt. Ik heb vroeger zelfs aten in dieseltanks gesneden met een snijbrander. het ontbrand zo slecht dat het zichzelf dooft bij brand in de tank. er is immers maar een kleine hoeveelheid zuurstof aanwezig. je kan dus zonder problemen aan je tank werken.
Erik, succes met deze klus en ik zou de tank lekker leeglaten. je kan die 200ltr er ook in mei ingooien. heb je ook geen risico meer met vocht e.d.
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
Marie Christina

Bericht door Marie Christina »

wout.bij schreef:paul
, en dat wanneer de lucht afkoelt en je dan geen druk meer zou hebben is ook flauwekul 20bar is 20 bar warm of koud maakt niets uit,
gr.wout

20 bar is 20 bar, geen speld tussen te krijgen.
Enige toevoeging is toch wel nodig hoor.
Want die warme lucht van 20 bar is na afkoe;ing echt geen 20 bar meer.

Warme lucht heeft meer volume dan kouden lucht.
Na afkoelen zal de lucht dus minder ruimte innemen dan de warme lucht en dus minder druk.
En dat kan nog behoorlijk wat zijn.

Als ik aan boord lege persluchtflessen van de brandweerpakken opvul ga ik door tot 330 bar.
Na afkoelen zit er dan precies de verlangde 300 bar in.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
wout.bij

Bericht door wout.bij »

wel apart, als ik ze op 25 bar af vul, dan staat ie de volgende dag nog op 25 bar, maar ja er gebeuren bij mij wel eens vaker dingen die iets anders dan anders gaan. :wink:
gr.wout
paul

Bericht door paul »

wet van boyle-gay lussac
Wout kan je dat proces bij jou motor omschrijven,ik neem aan dat het een 4 tact motor is.
zuiger gaat omhoog compressieslag, is dus persen (volgens mij pers je dan lucht de tank in)
In spuiting en ontbranding zuiger naar beneden (nu is er geen open verbinding met je luchtketel)
Uitlaatslag zuiger perst de uitlaatgassen naar buiten ( nu moet jij dus je uitlaatklep dichthouden anders pers je het de uitlaat uit of schuif jij je nok onder de stoterstang vandaan ?)
Ben benieuwd naar de werking bij jou motor .
gr Paul
Aqua Domus

Bericht door Aqua Domus »

En daarom moesten we bij mijn zwager in griekenland ook de duikflessen vullen in een koelwaterbak.
Maar verder kan je dat niet vergelijken.
een veel kleinere duikfles die van 50 naar 330 atm gaat of een 200 liter fles die van 12 naar 25 gaat.
Die kleine fles zal in zijn geheel veel meer opwarmen en dus met afkoelen druk verliezen.
Als ik mijn fles vul van 12 naar 30 dan is de leiding bij de compressor heet en bij de fles koud.
Daarom hebben we weinig verlies.
Maar even over dat vullen met de motor.
Er zijn voor en tegenstanders maar op de motor zit wel de mogelijkheid.Is alleen nog niet aangesloten.
Door een schouder blessure heb ik problemen met het strarten van de hulpmotor,kan alleen met links slingeren en dat is net de slechte kant.
Je krijgt vuile lucht in je fles maar mijn gedachte is wat er uit komt mag ik toch ook terug blazen.
Met een paar kranen en een t stuk zou dat te verhelpen zijn en dan na het varen even ja fles bijvullen.
Kan de slinger voorlopig in de kast,en als er walstroom is gaat het met de boormachiene.
Maar hoe komen we van beestjes in de tank op een lucht probleem :lol:

Gr Louis
Voor elk probleem is er een oplossing,dus dat is het probleem niet.
De oplossing,dat is het probleem.
KarelE
Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk

Bericht door KarelE »

Aqua Domus schreef: Maar hoe komen we van beestjes in de tank op een lucht probleem :lol:
Gr Louis
Nou in een ander draadje gaat Wim naar beestjes in de oliebollen. Dan maar liever in de tank :wink:
En, als je uitlaatgas in je luchttank blaast, weet je zeker dat daarin geen beestjes meer voorkomen.

Groet, Karel
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
paul

Bericht door paul »

Inderdaad hoort dit niet bij de beestjes,maar meer bij de werking van een verbrandings motor in het algemeen.

Maar een stukje terug vroeg ik hoe het bij een koperentank is met de beestjes,is dat misschien een optie,bij kleinere tanken dan natuurlijk.
Wel leuk om eens wat van die beestjes olie in een koperen kan te gieten,je weet maar nooit.
gr Paul
KarelE
Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk

Bericht door KarelE »

Een koperen tank zou effect hebben als de beestjes zich op de tankwand afzetten. Ik heb altijd gedacht dat de bacteriën in diesel zich op het scheidingsvlak van diesel en water ophouden. Dan kan een koperen tank alleen maar effect hebben als de koper 'oplost' in de diesel om daar de beestjes te doden. Ik denk dat koper zich niet zomaar als een opofferingsanode zal gaan gedragen en, als dat wel het geval is, of je blij moet zijn met koperhoudende diesel in je brandstofpomp/verstuivers.

Groet, Karel
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
wout.bij

Bericht door wout.bij »

lucht laden doe ik op 1 cilinder, en is erg simpel, je draait de daartoe behorende kraan op de kop open en je ze de luchtfles kraan open en hij begint met vullen.
Afbeelding
je ziet op de foto de kraan, aan die kraan zit een pen/as, welke omhoog gaat als je de kraan opendraait, onderaan die pen zit een busje wat iets om de pen heen valt, dit busje is van onderen conisch en sluit de vulleiding af als de kraan dicht staat, als de kraan los is zit het los op de vulleiding, komt de zuiger omhoog dan duwt ie het busje omhoog en gaat er lucht in de ketel, gaat de zuiger naar beneden dan zuigt ie het busje in de conische rand en sluit ie dus af, een doodgewone terugslagklep dus, ontbranding vind wel plaats maar is niet volledig uiteraard, en de hoeveelheid lucht die hij per slag dooor de leiding perst is maar gering, dus ontbranding gaat redelijk goed, en die viezigheid in je tank is waar, maar zo doen ze het al 72jaar met deze motor, heb wel een compressor erbij voor nood.
en o ja dat andere kraantje(die kleine) is het overdruk ventiel, deze zitten op alle drie de koppen , waterslag is dus niet mogelijk.
waterslag zul je denken, ja waterslag, enige onverlaten hebben een tijd terug bij een kennis de uitlaat van zijn opduwer volgegoten met water, 1 keer raden wat er gebeurde toen ie hem probeerde te starten, alles naar de filistijnen, met een overdruk ventiel kan zoiets nooit gebeuren.

gr.wout
paul

Bericht door paul »

Ok Wout nu kan ik het volgen, je perst het klepje open tegen de al in de ketel heersende druk in.
Als de ketel bijna vol is gaat het klepje later open en gaat er dus ook minder lucht in.
Maar bij de uitlaatslag pers je de uitlaatgassen naar buiten door een grote open uitlaatklep dit gaat dus met te weinig druk om ook het terugslag klepje te openen,immers daar staat de druk in de ketel achter.
De hoeveelheid uitlaatgassen is dus slechts gering,alleen tijdens de verbrandings druk zal er wat in ge blazen worden .
gr Paul
wout.bij

Bericht door wout.bij »

en zo ist mar net.
gr.wout
Plaats reactie