Hier een kleine opsomming van de minpunten;
- Toilet werkte niet, niet goed aangesloten
- Acculader middenin een kast terwijl er plaats is naast de accu's
- Acculader via diodebrug aangesloten i.p.v. tweede uitgang te gebruiken
- 2 hoofdschakelaars waarvan 1 onder vloerluiken onder het tapijt (hoe krijg je het verzonnen)
- Ruitenwissers gaan niet naar parkeerpositie
- Radar niet goed gekoppeld aan plotter, deze weigerde helemaal
- Dashboard totaal onhandig ingedeeld, apparaten in dashboard bijna niet bereikbaar voor service.
- Schakelaar zitten overal verspreid over het dashboard, kabels naar tweede plotter zijn errug lelijk.
- Geen kaartmateriaal in tweede plotter
De meest irriterende puntjes zijn inmiddels opgelost, als eerste de plee. In de avonden heb ik alvast wat voorbereidingen getroffen en spulletjes besteld. Als het seizoen echt voorbij is gaat de hakbijl in het dashboard.
Voor onze vakantie heb ik het motormanagement aan de N2K kunnen koppelen om wat inzicht te kunnen krijgen in het verbruik per uur en het verbruik per kilometer. Dit lukte nog niet makkelijk, maar Martijn van SlimSchip heeft me goed en geduldig geholpen. Fraai is dat in de plotter dit dashboard geheel naar eigen wens is in te delen, schaalverdeling van de meters is aan te passen, rode en groene vlakken op de schaalverdeling gezet kunnen worden, alarmmeldingen bij te hoge of lage waarden gegeven kunnen worden etc. Ook Navionics kaartmateriaal op de plotter gezet;

Deze schema's in elkaar geprutst, later dit jaar gaat dit gemaakt worden. Er moet nog iets verder aan gewerkt worden maar de basis is er. 1 hoofdschakelaar, zo min mogelijk schakelaars op het schakelpaneel, zekeringen uit het zicht;

Deze foto kreeg ik niet rechtop, hier gaat over een tijdje de hakbijl in. De gordijntjes gaat dochterlief nog aanpassen;

Vandaag met het mooie weer een 110Wp flexibel paneeltje geplakt. Paneeltje zou in theorie genoeg moeten zijn om het koelkastje bij te houden, voor de rest zijn er niet veel stroomslurpers aan boord. Dit is een setje van stroomwinkel.nl Achter de radar zie je de bestaande huiddoorvoer;

Ook 2 steuntjes gemonteerd om de AIS te voorzien van GPS en eigen antenne. Op de vorige boot heeft de Emtrak B921 het goed gedaan, deze ligt te nu wachten op een MMSI nummer. Dit klusje kostte me een doosje rvs schroeven en een plamuurmes die nu op 5 meter diepte liggen

Bij thuiskomst 2 groezelig verpakte pakketjes van Ome Ali. Exact dezelfde luxe schakelpaneeltjes als bij de dure watersportmerken, maar nu voor een habbekrats;

Dit word mijn winterprojectje wat voor het nieuwe seizoen klaar zou moeten zijn. Telkens als er weer wat zinnigs valt te vertellen of te zien zal ik dit hier updaten.
Gr.
Erik