Goedenavond allen,
Vandaag de anodes gemonteerd en ja hoor! bij de laatste kwam er een expert/toeschouwer me vertellen dat ze verkeerd om zaten.
Nu gebruik ik al jaren op verschillende schepen M.G. Duff zinkanodes met de bekende druppelvorm naar volle tevredenheid, echter de "kip en ei" discussie BLIJFT de kop opsteken, HOE ze te monteren: met het dikke eind naar de boeg OF met het dunne eind naar de boeg.

.
De fabrikant adviseerde ooit dat ze met het dikke eind naar voor horen te zitten omdat dan de waterweerstand het minst is , vergelijk met een sleepbootromp: dikke kop, dikke buik en geen kont (om het water los te laten en maximale aanstroom van water naar de schroef).
De persoon die me aansprak op de "FOUTE" manier van monteren ( een zeiler, maar dat terzijde

) wist 1000% (citaat) zeker dat ze met het dunne eind naar de boeg moesten in verband met waterweerstand

.
Het leek mij wel een interessant puntje om het eens over te hebben, al of niet in dit forum of elders.
IK weet hoe ze horen te zitten volgens de info van de fabrikant, en daar hou ik me aan, maar hoe denkt het onvolprezen forum erover?

Deze "druppeltjes" dus

Ze zitten mij best, doen hun werk prima, wat niet kapot is niet repareren, toch?

nog maar een keer eronder door met de anifoulingkwast want een geklonken scheepje met +/- 80 jaar putroest en nagelkoppen vraagt wat extra aandacht om overal antifouling te krijgen en als je toch even de montageoren smeert kun je net zo goed ook even de "heilige dagen" meenemen
Ik ben benieuwd naar de reacties op het anodevraagstuk
groeten Ad