Hierbij nog een verhaal over een scoutingboot.
Na 3,5 jaar geleden de Klaus te hebben verkocht is onze scoutingvereniging op zoek gegaan naar een nieuw schip voor de opkomsten maar ook voor de kampen. Na al die tijd in weer en wind buiten hebben moeten varen op de Brutus was ons doel om naar een boot te gaan waar zowel leiding als leden comfortabel op kunnen zijn. Dit was een lange zoektocht want we zouden geen scouting zijn als het ook nog eens met een laag budget zouden moeten doen.
Schepen waren bijna altijd wel te duur of letterlijk net drijvende cascos. Na dat een boot die het leek te gaan worden onder onze neus verkocht werd was de markt niet bijzonder groot tot we in november een aanbod kregen voor een "luxe motor" die van buiten gaaf zou zijn en van binnen kaal.
Na de boot te hebben bezichtigd en te hebben geconcludeerd dat het wel wat zou kunnen zijn voor de juiste prijs zijn we het helse traject binnengegaan van "proberen een boot te kopen met een vereniging".
Een hoop papierwerk gesprekken en late avondjes verder kunnen we ons sinds afgelopen woensdag trots eigenaar noemen van ons nieuwe schip de WB30

Nog niet helemaal in de verf maar hij heeft een mooie lijn

Andere zijde is glad en staat in de primer

Voorste deel heeft houten dekluiken waardoor de HIAB materiaal in het ruim kan laden

Achterste deel heeft een stalen dek waarop de lister motor voor de hiab staat

En natuurlijk de belangrijkste plek. Met groot stuurrad
De boot staat op dit moment op de werf waar we hem kunnen afschilderen en de laatste aanpassingen aan het casco kunnen doen. Denk hierbij aan een kluisgat plaatsen, standpijp plaatsen en oude doorvoeren dichtlassen.
Het ruim is op dit moment kaal tot op de spanten. Wat aan de ene kant fijn is omdat we een vrij canvas hebben en aan de andere kant wel een pens werk in zit. Hier maken we ons nog niet zo druk over aangezien de boot voorlopig nog niet in Dieren ligt.
Even wat algemene informatie,
Afmetingen: 18.0*3.7*1.25
Motor: Scania D11 170 pk
Keerbak: Twindisk MG-509
Schoef: Drieblads 85 cm
Stuurwerk: Hydraulisch
Kraan: Hiab 9 ton/meter
Overige: Marifoon, Zonnepanelen, Fluisteraggregraat, Victron Atlas inverter
Adviezen voor verfsystemen zijn zeer welkom, Buiten de primer om staat namelijk nog niets vast.