Twee jaar geleden heb ik deze boot gekocht. Ooit begonnen (en nog steeds) als waterscout. Aldaar de liefde voor het water ontdekt. Na jaren van zoeken, sparen een geschikt bootje weten te vinden.
Hij heet de Moockumer, naar Mokum (bijnaam van Amsterdam) en een woordspeling met mijn achternaam.
De boot ligt in een (buiten) gracht van Amsterdam dus het is een laag bootje (ivm bruggen) van ongeveer 1,5meter hoog. De boot heeft een lengte van 7,6 meter en ongeveer 2,20 breed. Er zit een betrouwbare Mercedes OM636 motor in uit 1988 (tenminste dat staat erop

Ik gebruik hem vooral om met vrienden door Amsterdam te varen en af en toe wat verder zoals een weekendje naar de Kaag afgelopen zomer met scouting.
Vorige winter heb ik de boot eruit gehaald (in Aalsmeer) en heb de buitenkant volledig geschuurd en geschilderd. Het staal wat niet goed was is toen vervangen. En ook de uitlaat die stuk en slecht gemonteerd was (droge uitlaat), is door een vriend vervangen en op een nieuwe plek gezet.
Verder doe ik steeds kleine klusjes (als ik weer geld *vrij heb) en probeer er zo een leuke betrouwbare en comfortabele boot van te maken.
Ik wil nog een comfortabele bank achterin maken, zodat daar bij langere tripjes ook fijn gezeten kan worden. En dat binnen netjes afgewerkt wordt, zodat daar eventueel ook een nachtje overnacht kan worden.
De volgende plannen zijn:
-In de neus een opbergplek maken voor jerrycans en andere spullen
-Nette afwerking in de kajuit
-Bankje achterin comfortabeler maken (langer zitvlak en hogere rug)
Lange termijn:
-Hydraulisch roersysteem installeren
-Mogelijk de rand achterin en aan de zijkanten eruit slijpen zodat er zitplekken ontstaan
Ik vind het erg leuk als mensen reageren of tips of ideen willen delen dus sta hier erg voor open.
Hieronder een aantal foto's met korte begeleiding.
Toen ik de boot kocht zag hij er zo uit. Met een rot dek achterin en een doorgeroeste uitlaat.

In de werf is toen een deel van het staal vervangen en de uitlaat

Daarna is de buitenkant geschilderd

Afgelopen voorjaar begonnen om de bilge/onderkant op te knappen. Dit is helaas bijna niet te doen, omdat er bijna altijd wel wat water in staat.

De binnenkant heb ik ook onder handen genomen. Er is een nieuwe dieseltank in gegaan en alle brandstofleidingen zijn vervangen, waarna de motor rustiger/stabieler is gaan lopen. En het belangrijkste er wordt nu vanaf buiten getankt.

De elektra wordt stap voor stap aangepakt.

En hier nog wat plaatjes van de boot.