Dank allen!
stevedem schreef:Heeey..... Thommeke....
Ook welkom hier.... (its me, elrenegado van SBF )
Ik meende die schuit in de avatar al te herkennen!
Marie Christina schreef:Wat een goede kleurkeuze al niet kan doen.
Het is op de"voor" foto's al een mooi schip.
Maar op de "na" foto's knalt hij er echt uit.
Gedurfd, maar heel mooi resultaat.
Chapeau!
De kleur ( en dan zeker het geel en groen ) aanbrengen was inderdaad even spannend! Echter is het resultaat in mijn ogen goed gelukt. Een keer wat anders.

Het dek moet ik nog steeds doen. Die wordt of groen of blijft grijs. Daar ben ik nog niet over uit. Daarna gaat de reling overnieuw. Die is nu wit maar moet eigenlijk nog zwart worden zoals je dat op sleepboten en binnenvaartschepen ook vaak ziet. Dit geeft een net wat stoerdere look.
Ik zal voor degene die het leuk vinden eens wat foto's van het ( al gedane ) werk uploaden.
Voor de winter heb ik de boot van Sneek naar Zwolle ( mijn woonplaats ) gevaren waar deze de wal op zou gaan voor onderhoud. Begonnen ben ik met het kaal maken, repareren en schilderen van de romp. Op de romp zaten een paar slecht geplamuurde plekken. Het liefst had ik al het plamuur verwijderd echter kwamen er dan erg veel 'golven' naar boven. Het plamuur wat los liet was 1 componenten plamuur, waarschijnlijk een goedkoop merk. Deze afgestoken en geschuurd. Daarna het staal in de menie gezet en de eerste laag 2 componentenplamuur aangebracht.

Daarna begonnen met het kaal maken van de zijkant welke later rood zou worden. Met een schuurmachine met korrel 80 alles kaal gemaakt en al het plamuur verwijderd. De lasnaden en eventuele deuken bleven zitten en werden hier niet meer strak geplamuurd. Dit omdat ik vind dat een oud voormalig beroepsscheepje wel degelijk deuken mag bevatten.

Na het 'primeren' doorgegaan met de stuurboordzijde en deze, na het kaal schuren ook in de primer gezet. Als primer had ik een goedkope bus verf van het leger gekocht. Deze verf was mooi snel droog en is ( na horen zeggen ) zelfs radarwerend..... Nu is het de vraag of je dat wel op je boot wil hebben. Maar ach, 25,- voor een 20 liter bus daar kan niet veel tegenop.

Na het schuren van de complete romp kon de romp en de verschransing in de kleur gezet worden. De romp is in de Tenco bottomcoat ( voor boven water ) gezet en de verschransing staat in de 1 componenten verf van Epifanes. De boel eerst 'ruw' aangebracht zonder af te plakken wat ik pas bij de 2e laag zou gaan doen om het goed en mooi dekkend te krijgen. In totaal zouden er 3 lagen kleur op komen.

De volgende dag een zeiltje onder de boot, 4 rollen afplakband mee en begonnen met het aanbrengen van een aantal lagen nieuwe antifouling. De gekozen antifouling was van Jotun en is eigenlijk uitsluitend bedoeld voor beroepsvaart. Echter was de prijs veel beter dan de ( veel te dure ) antifouling die je in de watersportzaak koopt. Voor een 2,5 liter blik heb ik 50,- betaald. ( tja studentenbudget hé.

)

Volgende keer meer.
Groeten,
Thom