O pardon hoor

Daar gaat 'ie dan:
Dit bootje ooit min of meer in een opwelling gekocht. Toen zag 'ie er zo uit:
De vorige eigenaar had wat recreatie-aanpassingen gemaakt maar je zag het beroepsgebruik er nog wel in terug; hijsogen, rubber rondom, veel dubbel uitgevoerd, 3cm volglas romp etc. Was natuurlijk een gevalletje 'met werk' en veel daarvan hebben we meteen aangepakt. Kaalgemaakt en gespoten, ramen vervangen, techniek aangepakt etc.
Ondertussen op zoek gegaan naar informatie over het bootje. We waren er inmiddels achter dat 'ie origineel knaloranje was, we hadden wat oude stickers etc aangetroffen en via alle puzzelstukjes bleek het bootje ergens in de jaren '60 gebouwd te zijn in Svendborg bij Ejvinds Bådebyggeri. De werf bestaat niet meer maar bouwde destijds oa boten voor de visserij, de marine en de post.
Via zoeken in Svendborg en contact met een oud-werknemer van de werf meer te weten gekomen. Het bootje bleek gebouwd in een serie van ongeveer 20, ontworpen door Marconi als tender/peilboot. Enkele zijn verkocht aan een Duits hydrografisch instituut, andere aan de Deense Marine. Van die laatste schijnen er later zeker twee door de Nederlandse marine gebruikt te zijn als opnemer.
Onder de kuip bevindt zich een bun met een ophaalbare sonde, bedoeld voor de meetapparatuur. Oorspronkelijk stond het kajuitje vol met meetdingesen.
Inmiddels heb ik drie dezelfde bootjes in Nederland gevonden, waarvan 1 in Amsterdam, nog in originele kleuren. Helaas is de combinatie van motor en hekdrive in mijn bootje niet origineel meer. In de mijne heeft de vorige eigenaar waarschijnlijk op goed geluk een Volvo (indenor) MD32 met een 280 staart geplaatst, en die is net te licht om 'm te laten planeren. Er hoort een AQD40 in. Heb al diverse schroeven en overbrengingen geprobeerd maar tot nu toe is het nog niet gelukt. Wel vooruitgang geboekt, want bij aankoop liep het bootje met moeite 6 en nu bijna 20, maar da's net te weinig om 'm over z'n eigen golf te duwen. We kunnen wel torenhoge hekgolven trekken voor de wakeboarders in de buurt
Ik probeer het bootje goed bij te houden en elk jaar ietsje verder op te knappen, dit jaar is het interieur aan de beurt. Mocht er toevallig iemand meer weten over deze bootjes dan hou ik me aanbevolen!