Hij stond al een tijd op Marktplaats en we vonden dat we nog wat nodig hadden om zo maar wat in te varen in de buurt van Sas-van-Gent. Bovendien willen we per se zonder patent naar boven kunnen, dus een boot van 15m komt goed uit.
Nog geen naam dus, maar we weten wel een paar dingen, zoals gebouwd bij Barkmeijer en er staat een 80pk Hanomag in, en ook dat er geen tweede snik bestaat met zo'n quasi motorkontje.
Nou ik zou zeggen kijk zelf maar naar onderstaand plaatje
of bekijk de slideshow
Laatst gewijzigd door Koos op di 27 mei 2008 08:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Bedankt voor de suggesties, Henk. Da's nog eens meedenken. VIOS?
Intussen zit ik de verslagen van Henk en Ge Bos te lezen van hun reizen naar Polen. Zou best een reis voor een snik kunnen zijn.
Laatst gewijzigd door Koos op di 27 mei 2008 08:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat een plaatje!! gefeliciteerd met de aankoop, ik heb zo'n vermoeden dat je hier heel veel plezier gaat aan beleven!
Wat de naam betreft: misschien is "Juist Gepast" iets?
Maar op dat vlak zijn hier wschl betere inspiratiebronnen
ik hield van haar, maar ben het bijna allemaal kwijt...
Wat een lekker scheepje!
het lijkt me een groninger snik, ik heb wel eens een friese snik gerestaureerdmaar die zien er heel anders uit. met een berghout en stuizen enzo.
nog wel een knappe holte voor zo'n scheepje! de westlanders waar ik meestl mee te maken heb zijn niet zo diep
gefeliciteerd met een hoop werk!!
Volgens de verkopende partij is dit inderdaad een Groninger snik, en niet als motorschip gebouwd. Volgens een Wikipedia artikel werd de Groninger snik gejaagd. De Friese snik daarentegen is een zeiler, maar van een heel ander type.
De zwaarden op dit scheepje zien er leuk uit, maar zijn dus zeker niet origineel.
En, Meester, die holte zijn wij ook blij mee, want zo blijft de opbouw in verhouding met de romp. De stahoogte is ongeveer 1,75m, dus dan moet ik maar een beetje bukken. We gaan de boel echt niet verhogen.
Ook gevonden op Wikipedia een liedje dat werd gezongen als de trekschuit een dorp naderde. Deze is overigens niet als trekschuit maar als vrachtscheepje gebouwd.
Moeke, moak de kovvie kloar,
snikke komt van Stad.
Wie hebt zo'n laange raize doan
en nog gain kovvie had.
Laatst gewijzigd door Koos op ma 26 mei 2008 19:14, 1 keer totaal gewijzigd.
De naam is nu Hennie-H. Na 80 jaar in de familie is dit een traditiionele naam die we respecteren. Die H aan het einde vinden we lastig. Dus als we die er nou af halen, doen we de traditie nog wel recht en wij hoeven ons niet in bochten te wringen om iets origineels maar toch traditioneels te verzinnen.
Goeie suggestie, Wybe. Mijn Gronings is niet denderend, dus een extra controle is helemaal geen overbodige luxe, voordat ik mijn zus vraag het liedje in kruissteek te borduren.
Bedankt voor het commentaar, Boekel.
Geen idee waar het schuim voor dient. Misschien een mislukt lasje waterdicht gemaakt?
Een van de eerste veranderingen die we hadden gedacht is een luik in het dek om bij de motor te kunnen, want dat gekruip vind ik maar niks.
Ik vraag me af of de zwanehals in de uitlaat in die vorm wel nuttig is.
Een startkabel zo dicht bij de uitlaat daar moet ook wat aan gebeuren. Verder heb ik liever een gesloten koelsysteem.
Hoi Koos,
Hiervanuit Gent wens ik je een behouden vaart toe.
Jammer dat het Deule Spiere kanaal nog niet word geopend, dat was een mooi proefvaartje geweest.
Gr Wim.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Koos schreef:Ik vraag me af of de zwanehals in de uitlaat in die vorm wel nuttig is.
Een startkabel zo dicht bij de uitlaat daar moet ook wat aan gebeuren. Verder heb ik liever een gesloten koelsysteem.
Die zwanehals zal zeker werken, nut heeft ie ook een beetje als trillingsbuffer, aangezien ik geen flexibel stuk zie in de uitlaat...De demper lijkt me ook geen dikwandige trouwens.
Gesloten koelsysteem + droge uitlaat is voor mij ook de ideale oplossing.