Zaterdag was het dan zover,
ondanks de weersverwachtingen toch een proefvaart gepland (weten we tenminste ook hoe ze omgaat met wind)
Om 11:00 was de afspraak, droog dus dat scheelde.
boot stond nog droog zodat ik de verse AF kon inspecteren, de geborstelde anodes, en 2 nieuwe.
De oude eigenaar had het hele gezin mee genomen, de boot is gebouwd in opdracht van zijn vader, en dus altijd in de familie geweest.
Maar omdat ze inmiddels 7 kleinkinderen hebben moest er een grotere komen.
De boot in het water gelegd,
motor gestart, eerste klap lopen.
Goede proefvaart gemaakt, maar met de donkere wolken die steeds dichterbij kwamen snel weer terug naar de haven.
Nog wat verdere uitleg gekregen van zaken die er in de boot zaten.
Zo bleek er een dekwaspomp in te zitten, omvormer, gasdetectoren, waterdruksysteem met hydrofoor en nog wat klein spul wat me tijdens de eerste bezichtiging niet echt opgevallen was.
er staan 3 accu banken in, 1 start, 1 licht, en 1 voor de koelkast.
De vorige eigenaar had een map bij zich, met daarin een stapel papier van zeker 5cm dik.
Vanaf de opdracht tot bouw tot en met de laatste factuur van de antifouling die er vorige week opgegaan is, alles zit erbij, de complete geschiedenis.
uiteraard heb ik er werk aan,
hoewel ze de techniek op en top hebben laten onderhouden, incl de pas gereviseerde motor, hebben ze de opbouw wat verwaarloosd.
er zitten best wel wat roestplekken op de randen van de AK, en rond het dak van de voorkajuit, en een enkeling rond de opstaande rand waar een windscherm op geplaatst kan worden.
Daarnaast moeten de beide schuifdeuren dringen kaal gemaakt worden en weer netjes worden gelakt.
Binnen mag er voorin een nieuw plafond, en wat afwerken in de AK.
Dus als een blij ei naar huis via de A9 in de storm, was wel een spannend tripje met dikke takken die zomaar ineens voor je op de weg belande.
Vlak na mij werd de A9 ook afgesloten.
Zondag vroeg de boot opgehaald,
via het alkmaardermeer (even 160 liter diesel getankt) en de zaan het noordzeekanaal op,
Via het IJ net voorbij centraal station door amsterdam naar de amstel, mooie route !
Via de Amstel bij ouderkerk aan de amstel richting abcoude om daar de waver op te gaan.
Helaas was er tussen de proostdijsluis en de brug ervoor een boom over het water gevallen die nog niet opgeruimd was.
Ennu ?? Terug naar amsterdam had ik geen zin in, omvaren via de kromme mijdrecht ook niet.
Alternatief was de Angstel, maarrrr.... die is erg smal bij sommige bruggetjes, soms 80cm diep en aan het einde een boogbrug die 2.80 in het midden was... Dus een gok.
Ik moest soms erg knap sturen met links en rechts een cm of 5 a 10 ruimte, en bij de laatste vaste brug aangekomen dacht ik, dat gaat nooit passen.
Toch proberen, en waarempel..... de railing rondom het achterdek kon er precies tussendoor...
Dus uiteindelijk om 18:15 gearriveerd in de thuishaven....
Aankomende tijd me eerst richten op het roest buitenop, dat is een doorn in me oog, en me handen jeuken om dat weg te halen.
Eerste deel heb ik tijdens het varen al gedaan met een staalborstel op de accutol, en een perago schijf.
Beetje bijplamuren
daarna de opbouw voorzien van een verse laklaag, wellicht 2 of 3
Stap 2 is de electra etc upgraden met een accumonitor, zonnepanelen, betere 220v stroomvoorziening, verwarming, warmwatervoorziening, douche etc.
Stap 3 is het interieur naar onze wens en smaak maken,
Stap 4, inbouwen boegschroef en wellicht ook een hekschroef
Stap 5, het uitvoeren van alle andere dingen die ik in de loop van de tijd bedenk,
Owja.... ze krijgt ook een nieuwe naam, ze heette de Kalikris (vernoemd naar de kinderen van de vorige eigenaar)
Wij noemen haar Con Amore (vrij vertaald, met liefde / met lust / met passie )
Enige gevonden minpunt tijdens de overvaart,
de besturing reageerd wat trager dan ik gewend ben, daardoor slingerde ik in het begin wel eens.
Volgens de vorige eigenaar draaide ze om haar as, en met de hydroulische besturing is dat minder.
Ik zal eens naar de uitslag van de cilinder gaan kijken, wellicht kan ik die verplaasten zodat de uitslag groter word.