Nog een tip over je automaten:
Ik lees dat je 4x 16A in je verdeelkast hebt zitten, en dat je 16A van de wal krijgt. In veel havens waar je tijdens tochten te gast zult zijn zal dat lager zijn.
In een keten van beveiligingen (zekeringen / automaten) moet je (volgens de NEN1010) altijd een stap in vermogen overslaan tussen 2 beveiligingen.
De reeks is 2-4-6-10-16-20-25 voor de DII zekeringen / automaten voor kleine toepassingen.
Betekend in jouw geval dat je aan boord met 6 ampere zou moeten afzekeren.
Je zou ook voor 10 kunnen kiezen, geeft geen grote problemen.
Wanneer er nu bij jou aan boord een overbelasting / kortsluiting ontstaat, is het de vraag welke beveiliging er eerst uit klapt: 16A aan boord, of 16A op de wal.
Wanneer ze op de wal nog zekeringen hebben, zal jouw automaat eerder trippen, tenzij die zekeringen al behoorlijk verouderd zijn.
Je hebt dan dus een mooie verdeling om licht te houden, maar op de wal vliegt het er toch uit.
Wanneer je ergens 10A of soms 6A beschikbaar hebt, zal ten alle tijden de walstroom er uit klappen wanneer er bij jou aan boord iets is.
Ik kan me zo voorstellen dat dat ook voldoende is, 16A vertegenwoordigd 3,6kW, lijkt me wat veel om dat 4x beschikbaar te hebben aan boord (gelijktijdigheidsfactor even niet meegerekend).
Wij gaan ook de elektra aanpakken, en leggen dan ook gelijk een 230v net aan aan boord.
Dat verdelen we over 2 groepen en zal niet meer dan 2 tot 4 WCD's gaan omvatten.
Deze 2 groepen zitten achter een aardlekschakelaar.
Alles wat met licht etc te maken heeft aan boord doen we vanaf de accu's. Die worden bijgeladen zodra de stekker in de wal gaat.
Geen idee waar ik de 230 ooit voor ga gebruiken. wellicht voor een laptop o.i.d. of voor tijdens het klussen.
Voor het klussen komt er 1 zwaardere groep, 16A i.c.m. eigen aardlekschakelaar.
Die 16A kan in ons geval wel omdat er een omvormer tussen de wal en het 230V boordnet zit. wanneer we bijvoorbeeld 10A van de wal hebben, zorgt de omvormer voor de ontbrekende 6A vanuit de accu's.
Omdat de omvormer geen 16A kan leveren is die betreffende 16A groep alleen ingeschakeld (automatisch) wanneer de walstroom ingeplugd is.
Qua galvanische scheiding hebben wij een 2000VA scheidingstrafo, EN een scheidings diode. Die scheidingsdiode wordt in het aardcircuit geschakeld wanneer we de scheidingstrafo overbruggen, bijvoorbeeld tijdens klussen met wat zwaardere machines.
[edit]
Oja... Denk ook even na over aardlekschakelaars.
Ik zo per 2 groepen 1 30mA aardlekschakelaar toepassen.
Lees ook dit document
http://bds.home.xs4all.nl/info_artikel/ ... 37;_38.pdf van Henk Bos eens.
[/edit]