Meer zeilbootjes zijn erg welkom.
Ik overweeg ook om op termijn zo'n scheepje aan te schaffen (waarschijnlijk kleiner, misschien catamaran).
Dus hou ons op de hoogte van je avonturen!
Hallo zoeker,
Is het niet gewoon een mooie zelfbouw, gemaakt met behulp van het boek van Brasser: Bouw zelf uw zeilboot : handleiding ten dienste van amateurs en boot-bouwers : met bouwbeschrijving van vier verschillende typen corjaal en sharpie zeilbooten?
WOW zoo,blij met reacties maar zou het niet weten verder wat het is,heb er verder ook geen verstand van maar houdt me wel bezig en kan het daarom ook niet hebben dat ik er niks over kan vinden,hahah,vandaar ook mijn deelname aan dit mooie forum in de hoop iets meer te lezen/horen,vondt hem zelf ook al veel lijken op een polyvalk,alleen heb ik begrepen dat deze slechts 6 meter is,mijn Brasser is 7 meter
Het is geen Polyvalk.
Die heeft een golfbrekertje op het voordek, een doorgestoken roer ipv een aangehangen, de motorsteun zit in het midden ipv aan de zijkant bij een polyvalk en een polyvalk heeft geen achterstag ivm zijn gaffeltuig die boven de top van de mast uitsteekt.
De vorm van de kont doet mij een beetje aan een polyester volksboot denken.
Die zijn ook een meter of 6 lang.
Hebben ook beslag van Flying Arrow (Werden ze daar niet gebouwd?)
Alleen hadden die ook een golfbrekertje vlak voor de kuiprand.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Met mijn geringe kennis weet ik ook dat het geen valk is.
Bedankt allemaal voor het aanbieden middels PB van verschillende zeilscheepjes. Er stond echter "op termijn".
Mijn advies is om niet te verkopen. Schaf een grote kluis aan waar je ze in opbergt. Over een tijdje is de olie op en heb je een fortuin in handen. Dan kijken we met weemoed terug op motorproblemen
Marie Christina dank voor u reactie,nee klopt was al tot die conclusie gekomen zoals vermeld in mijn erdere bericht,voor zover ik begrepen heb is Polyvalk meter of 6,mijn Brasser is 7 meter en 2 meter breed,ga Polyvalk met golfbrekertje zeker in de gaten houden nu,zeer intressant,ook van vorige eigenaar weet ik dat het zeker om een Brasser gaat,jammer dat ik er geen documentatie over kan vinden,weet dus ook niet wat de diepgang is van mijn Brasser,toets ik brasser in zoekprofiel krijg ik stalen jacht en de namen Goliath en scheepswerf Appingedam die niet meer bestaat vallen wel,verder kom ik niet,hahaha
Marie Christina schreef:Het is geen Polyvalk.
Die heeft een golfbrekertje op het voordek, een doorgestoken roer ipv een aangehangen, de motorsteun zit in het midden ipv aan de zijkant bij een polyvalk en een polyvalk heeft geen achterstag ivm zijn gaffeltuig die boven de top van de mast uitsteekt.
Dat zijn de latere aftreksels. De eerste polyvalken, waarmee ik bij de Vinea leerde zeilen, hadden net als de originele valk een aangehangen roer. Inderdaad met een golfbrekertje. Toen was zelfs de binnenbetimmering en de buikdenning nog van hout.
Later ben ik ook 'polyvalken' met torentuig tegengekomen, met inderdaad een doorgestoken roer a la 16kwadraat. Een doorgestoken roer is minder kwetsbaar, en een torentuig is eenvoudiger. Zal allemaal wel met het oog op de verhuur zijn bedacht.
gr. Karel
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Is de kontvorm bij jouw weten dan ook veranderd, karel?
Die, en vooral het roertje, doet me sterk aan een bootje bij ons in het haventje denken.
En dat is een Volksboot.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Voorzover ik weet niet, ik ben zelf nooit aan boord geweest van de 'nieuwerwetse' polyvalken.
Mijn ervaring beperkt zich tot polyvalken van rond het midden van de 70'er jaren.
Als ik de Brasser van TS bekijk lijken de kimmen aan de kont wel een beetje afgerond. Als ik het me goed herinner was dat bij de polyvalken een duidelijke knikspant.
Dat roer zou zomaar direct van een polyvalk kunnen afkomen, ziet er net zo uit.
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.